Bukefalos 28 år!

Dvärggetsfunderingar...

A

AnnaP

Har länge varit sugen på dvärggetter och har nu bokat två getkillingar som vi hämtar om några veckor. Har läst runt i gamla trådar på olika forum samt googlar för att läsa på lite innan vi hämtar hem dem. Några funderingar återstår dock.
Vi ska fixa iordning deras vinterhage där de ska få vara på dagarna. Vi har så svårt för att bestämma oss om hur vi ska stänga in dem. Vissa skriver att de har respekt för el och att det är det enda som fungerar medan andra menar att el inte alls fungerar. Blir alltså bara mer förvirrad egentligen. Helst skulle jag vilja vara utan elen då vi har småbarn och man inte vill behöva passa så fort det är andra barn här. (Vinterhagen ska vara på gården.) Är lite inne på lammnät 120-130 cm högt. Ett sånt med mindre maskor nertill. Nå'n med erfarenhet av detta? Nå't speciellt vi bör tänka på?

Sedan det här att gå på promenader med dem. De är rejält tama för de är uppväxta på zoo och har blivit klappade hela dagarna. Skulle vilja kunna gå på promenader med dem kopplade till en början. Någon med erfarenhet av detta? Halsband eller hundsele?

Skriv gärna om ni har några andra tips/råd. Tack på förhand,
Anna
 
Sv: Dvärggetsfunderingar...

Jag har lammnät och det är det enda som funkat på mina två getter. Hade tidigare eltråd tätt men det tog inte 5 minuter innan de hade rymt och hunnit äta upp halva rosbusken.
 
Sv: Dvärggetsfunderingar...

Det blir nog lammnät, måste bara kolla upp varifrån vi ska köpa det. Ska kolla med granngården.

Sen det här med promenader. Är det dumt att ha halsband på dem jämt? Tänkte att de kanske kan fastna när de klättrar runt och så. Hade ju varit praktiskt så är det bara att sätta på koppel om man ska nånstans.
 
Sv: Dvärggetsfunderingar...

Vår ena get sätter vi helt enkelt på halsband när det är promenaddags men för det mesta går de lösa här hemma även om vi ska ut på promenad men det är ju för att vi har inga bilvägar där vi går utan går på våra egna skogsvägar.
 
Sv: Dvärggetsfunderingar...

här är en till som undrar lite om getter...allmäna skötselråd som avmaskning, foder vinterskydd och sånt.Någon som har tips?:)
 
Sv: Dvärggetsfunderingar...

Som tess säger -ska man ändå sätta på koppel så kan man väl ta på halsbandet samtidigt.
Jag har lett många getter och halsband fungerar jättebra. Sele skulle jag bara sätta på om det vore fråga om att dom skulle dra en liten pulka eller dylikt.
En get är mycket starkare över bogen än halsen och sätter dom upp farten är det inte lätt att få stopp m sele.
 
Sv: Dvärggetsfunderingar...

Söker du på getter här på buke får du upp många bra trådar.
 
Sv: Dvärggetsfunderingar...

Hej, jag har läst en del inlägg om att el inte funkar för getter de går rakt igenom, en skrev 'glöm tanken på getter' de går inte att stänglsa in mm. Är rätt trött på all oseriös/felaktig info som sprids på forumet.

Vad för elnät talar ni om, ni som är kritiska mot det? Det finns inte endast en typ av elnät, det finns effektiva och de som inte fungerar bra alls. Klart att ett el-stängsel som ger 1 Joule och bristfällig jordning inte fungerar tillfredställande. Det krävs mer än el-stängsel för hästar

Som jag ser det: Min syn i alla fall:

Jordningen är väsentlig hur många jordspett har ni? Det bör vara ett/Joule. Står jordspetten i fuktig mark? Vattna gärna kring dem. Aggregatet för getter kan gott vara 10 kv och 8 Joule.

Vidare dra separata jordledningar i 1,75 mm galvad blanktråd mellan elbanden, jag kör med 5 st 20 mm el-band och tre jordledningar mellan de tre nedersta el-banden. Den översta el-tråden är 120 cm över marken.

På vintern kan snö fungera som en isolator, det kommer man från med separata jordledningar.

Se till att det inte finns avledande undervegetation, och ta bort grenar och annat som kan avleda strömmen.

Installera en stängselindikator som blinkar om allt är ok.

Se till att använda välisolerad matakabel avsedd både för el-trådarna och sammanbindningen av jordspetten.

Var noga med alla skarvar.

Spänn trådarna väl, och ta bort allt som kan fungera som en språngbräda för dem att hoppa från.

Ha inte för långt avstånd mellan stängselstolparna, 3-4 m max.

Fårnät av olika slag kan de böka med och tynga ner, vidare fastna med hornen i det.

L ars
 
Sv: Dvärggetsfunderingar...

Ytterligare en fråga från mej är hur er erfarenhet ser ut av att ha getter och får ihop? Har fått erbjudande om att ha getterna hos några grannar med får över vintern. Nå't särskilt vi bör tänka på isf?
 
Sv: Dvärggetsfunderingar...

Vet inget om får och getter ihop, bara ett tips om boxarna: Bygg olika avsatser i dem, typ klätterställning, lägg gärna in lite sten med Boxutrymme: minst 3m2/get är bra, lagen säger 2 m2/get.
Foder: Hö ca 1 kg/get/dag, betfor. frukt och ev krossat spannmål och givetvis torkat sly, eller färskt. Lite have till kalla vinterdagar.

Jag satsar på jämtgetter (utrotningshotade) tre tjej- killingar. Genbanksgeggade för ev avel nästa sommar.

Sätt bräder gärna ända upp i taket, jag ska försöksa ha all i samma box, 15 m2 då, men har en lucka mellan boxarna on det inte skulle funká. Har du ett äldre uthus, värt att låta en el-firma se över leningar och sätt upp lampor när så kan vara befogat.

Sätt nät för ev fönster i boxarna, vidare, om snörik vinter, bryt stömmen till nedre el-bandet då. Finns brytare för det på Granngården. Var observant på
på ev ej inslagen spik i boxarna.

L ars
 
Sv: Dvärggetsfunderingar...

Lite allmänt sådär.
Jag har jobbat med getter av olika slag. Endast en har varit "omöjlig" att stängsla in. Henne fick man ha tjudrad eller i box med väggar upp till taket. Hon hoppade 1.50 rak vägg utan språngbräda med 2 m sats.
Hon skulle helt enkelt ut för att vara med oss människor och struntade fullkomligt i elstaketet - man såg att hon fick sig en helsikes smäll men det var det värt ansåg hon.

Det går att ha getter m får men då getter trots allt har horn oftast och stångas på ett helt annat sätt än får så får man kolla av så ingen get blir diktator.
Fåren har ingen chans mot getterna.
 
Sv: Dvärggetsfunderingar...

Jag brukar gå ut med mina getter med koppel,och det går utmärkt.
 
Sv: Dvärggetsfunderingar...

Jag har verkligen stora frågor som jag skulle behöva ha svar på. Jag är själv en 18-årig ägare till två icke-kastrerade get killar. Och nu är det en dam i trakterna som vill betäcka sina 2 damer med mina killar?! Hon frågar efter hur mycket jag vill ha för det? Hur mycket kan man ta, låt oss säga att det blir minst 2 st små killingar. Är 500 kr för mycket? skall dem gå tillsammans alla 4 (killar+tjejer) för att damerna skall bli brunstiga och sedan "med killing" ;) Jag har verkligen ingen kunskap så snäääälla SNÄlla !!!! hjälp mig och det fort !!!!


Tack på förhand !!!






:banana:
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 833
Senast: NOC14
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 377
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 351
Senast: inverterad
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp