Dvärghamster!

E

evelinn

Har presis blivit ägare till en liten dvärg hamster...(sibirisk)
Nån som har en o kan berätta lite om dom???
KRAM
 
Jag har själv två stycken dvärghamstrar. Egentligen är namnet på rasen Rysk Vintervit dvärghamster. Den har bara blivit omdöpt i djuraffärerna. På vintern kan det hända att hamstrarna byter päls till en vitare och tätare päls. Men de byter bara under vissa fårhållande t ex kyla. Mina hamstrar får bara en ljusare nyans och sämre teckning.
OM du går in på denna hemsidan
http://home.swipnet.se/~w-50283/ssv.htm så står där massor.

Hlsn Elisabet :bump:
 
Sibirisk dvärghmster är det gamla namnet hos vintervit :)
Dom finns i färgerna agouti och sapphire och i dom färgerna kan dom också ha den blekeffekt som gör att det ser ut att dom har sin vinterpäls färg året runt sapphire pearl och agouti pearl.
Du kan läsa om dom hos Svenska Hamsterföreningen och även se bilder på färgerna.
Även skötselråd finns där :cool:

Man kan få en vintervit att byta färg på päls (till vinterdräckt) genom att ge den mindre ljus.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 190
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 052
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: Blyger
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 475
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp