Dvärgschnauzer fast utan pälsen

Terja

Trådstartare
Idag har vi en dvärgschnauzer och jag är helt förälskad i rasen. MEN! Jag blir så trött på pälsen. Jag är verkligen inte en trimhundsägare.

Vilka raser är motsvarighet till dv.schnauzer fast utan trimpälsen?

Sv: Dvärgschnauzer fast utan pälsen

Dvärgpinscher? :D

Pälsvård = noll. Eventuellt ett varv med gummikardan någon gång i halvåret och ett bad lagom till jul. ;)

Dvärgpinscher? :D

Pälsvård = noll. Eventuellt ett varv med gummikardan någon gång i halvåret och ett bad lagom till jul. ;)

Jag har funderat på det men det känns som att dv. pinscher är lite "nipprigare" i temperamentet.

Hur är din hund?

Min hund är kanske inte helt representativ för rasen...
Han är jävligt kool, älskar sovmorgon, är energisk när han är vaken - men inte hysterisk och inte jobbig utan mest pigg och glad, lättlärd och matglad. Larmar när det ringer på dörren och skäller på närgångna främlingar som böjer sig över honom. Han älskar alla andra levande djur och jagar inte ens igelkottarna längre ;)

Minus:
Gillar inte att vara ensam, är väldigt mammig och pappig.

Jag tror mycket på att de blir vad man gör dem till.
Billy har fått vara hund hela tiden, han har fått hälsa på och leka med andra hundar i olika former, storlekar och ålder, han har fått vara med överallt och han har ramlat och han har gått i trappor. Jag tror definitivt att det har gjort honom koolare än om han hade varit med "skyddad" från omvärlden.

Senast ändrad:

Låter som en skön hund. Lite så är vår hund också.

Ingen annan som har tips på motsvarigheten till dv.schnauzer?

Jag har funderat på det men det känns som att dv. pinscher är lite "nipprigare" i temperamentet.

Nu har jag inte så väldigt bra koll på småhundar osv, men är inte pincher annars lite mindre "nippriga" mentalt, rent generellt? Fast de kanske är för stora?

Dvärgpinschern ska väl vara de pälslösa motsvarigheten till DS , men jag tycker absolut inte att det stämmer.

Upplever dpn som mer stressig, självständig och med sämre impulskontroll.

Dvärgschnauzern å andra sidan, mer skällig, mer förig och mindre reserverad.

Dvärgpinschern ska väl vara de pälslösa motsvarigheten till DS , men jag tycker absolut inte att det stämmer.

Fast en del dv.schnauzrar skäller nästan inte alls. Min erfarenhet är att dv.pinschern larmar mycket mer.

Men som svar på din fråga: Kanske en mindre pälsvårdsmotsvarighet till dv.schnauzer kunde varit en dansk/svensk gårdshund? Inte så vass, livlig, godmodig, lojal och trofast - som en dv.schnauzer! :love:

(det är iaf så jag uppfattat dsg:n)

Detta är vår hund.
Han är absolut inte skällig, enda gången han ljudar är när folk han träffar som han tycker om inte hälsar på honom. Han gillar att få uppmärksamhet. :)

Dansk/svensk gårdshund var också vad jag tänkte på.

Men som svar på din fråga: Kanske en mindre pälsvårdsmotsvarighet till dv.schnauzer kunde varit en dansk/svensk gårdshund? Inte så vass, livlig, godmodig, lojal och trofast - som en dv.schnauzer!

(det är iaf så jag uppfattat dsg:n)

Jag har inte fallit för den rasen. Men jag har inte träffat så många heller.

Skaffa en riktigt riktigt sträv Dvärgschnauzer så behövs knappt nån pälsvård. Tror aldrig du kommer hitta en liknande ras faktiskt...

Skaffa en riktigt riktigt sträv Dvärgschnauzer så behövs knappt nån pälsvård. Tror aldrig du kommer hitta en liknande ras faktiskt...

Det tror inte jag heller! Blir bara mer och mer kär i min hund för varje dag som går. :love:

Hur vet man att just min hund kommer bli strävhårig? Jag vill ju ha en svart eller svart/silver.

9 gånger av 10 ser man det redan som valpar. En grundförutstättning är att båda föräldrarna är sträva. Sedan brukar de hundar med riktigt bra päls vara släta som valpar, inte päls som lockar sig, detta eftersom de inte har så mycket underull som vissa andra.

Fick även lära mig i helgen att runt 2 år brukar ullen minska på svart och s/s, har nog inte tänkt på det på p/s men kanske är så på dom också.

Sen får du en mycket mer lättskött päls om du trimmar ben och under bröstkorg. Då tovar det sig inte alls på samma sätt och saker fastnar inte heller.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Varje gång jag går in på SKK:s sida Köpa hund så ligger det en drös nya annonser på bichon havanais överst. Det är lätt att klicka in...
Svar
15
· Visningar
1 763
Senast: linnsan
·
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 024
Senast: cili
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 863
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31