DVD-avkodare saknas

ameo

Trådstartare
Moderator
Barnen har fått min gamla Dell bärbara dator, som har en DVD-spelare i sig.
När man sätter en DVD-skiva i den så säger den att DVD-avkodare saknas.
Borde inte det vara något man får med drivrutinerna från Dell? Eller är det något man måste köpa till?
jag hittar inget passande att ladda hem från Dell på deras supportsida...

Hur gör man?

Sv: DVD-avkodare saknas

Du behöver antagligen en mpeg2-decoder.
Följer med som standard i vissa Windowsversioner annars får man köpa av Microsoft eller försöka hitta något på nätet och hoppas att det inte finns virus i det man laddar ner. Finns ett antal "dvd-player" där ute.
Tar för givet att det är Windows i den.

det är Windows XP i den.
Men borde inte ett sånt program följa med vid köpet av datorn?

Vi har ju fått ominstallera allt i den, med skivor som vi fick från Dell. Kan detta ha missats på något sätt?
jag är ju snålänning :p så jag har ingen lust att köpa ett program om det borde finnas i datorn redan....

Hejsan!

Kan rekommendera ett spelare som heter BS-player! Sök efter detta på Google och ta ner det! Det är gratis för privatpersoner och tar man ner t ex Bluray format på filer (mkv) så kan detta spelarprogram spela upp även dessa! Mycket bra program!! :D Lycka till! Hoppas att detta kanske hjälper!

MvH

En till som jag är väldigt nöjd med är VLC media player, tar i princip allt på marknaden och man slipper krångla med codecs och annat bös.
Finns på www.videolan.org
välj ladda ner, klicka på kör. När du startar upp den första gången kan du klicka ur "hämta information från internet" och "leta efter uppdateringar" för att slippa meddelanden.

tack för era tips!

fast jag undrar fortfarande om det inte borde ingå i installationen på datorn redan fråm början? jag menar, DVD-spelaren har ju suttit där sen datorn var ny....

Det ingick inte i Windows XP och äldre; i Vista och nyare finns det med. DVD-avkodare är inte gratis utan kräver licensavgifter i många länder. En DVD-spelare är inte heller något som krävdes för XP. Däremot var det i vart fall förr vanligt att man fick med ett program för att spela DVD till DVD-spelaren eller grafikkortet, om det hade acceleration av MPEG2-avkodning.

Liknande trådar

IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: Rie
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 686
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 539
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka