DVD-spelaren är knas.

Riley

Trådstartare
Som rubriken lyder, DVD-spelaren på min dator beter sig inte riktigt som den ska när man stoppar i en DVD-skiva. Ljudet knäpper och hackar, bilden likaså. Det går dock utmärkt att spela CD-rom eller vanliga audioCD's i den.
Har kört den här felsökningen på "Hjälp och Support", men inget av alternativen som togs upp där var till någon hjälp. Så med tanke på att andra skivor trots allt spelas upp felfritt, funderar jag på om det möjligtvis kan vara grafikkortet som behöver uppdateras? Det är säkert 3-4 år gammalt, minst.

Tacksam för hjälp.
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

Nej, det gäller alla DVD-skivor.

Codecs och drivrutiner? Vad? :D
Formatera om datorn är inget alternativ tyvärr, har alldeles för mycket saker jag inte vill förlora.
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

Formatera om datorn är inget alternativ tyvärr, har alldeles för mycket saker jag inte vill förlora.
:angel: :angel: :angel: Så går det när man inte säkerhetskopierar det med jämna mellanrum... Man lär sig av sina misstag... Carolus som tappade ett par års datafiler när hårddisken kraschade... Efter det så bränner hon upp det minst en gång i månaden, så man inte tappar allt för mycket...
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

(var tog det förra inlägget vägen? nu ser det ju ut som jag skriver med mig själv. :eek: )

Fast jag har inte varit med om någon krasch.... än. Jag vet ändå inte hur man säkerhetskopierar så. :cool:
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

Nä du har inte det än, men en dag händer det, då står man där utan nåt sparat och då lär man sig att bränna upp de dokument man vill ha sparade på cd/dvd... Det räcker ju att nåt händer och du måste formatera om hårdisken så förlorar du allt du inte har bränt...
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

Så det enda sättet att säkerhetskopiera det viktiga är alltså att lägga över rubbet på DVD-skivor? Då har man ju göra i fler dygn...
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

Tur man bara behöver använda 2 dvd skivor åt gången... Men så laddar inte jag ner nåt heller...

Jag har såna här skivor som man kan bränna på flera gånger...
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

RW? Sådana har jag med, men det tar ju lika lång tid för det tyvärr.
Well well, kraschar den så gör den väl det...
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

Jo men det jag vill säga med det hela är att det kan vara bra att kopiera över det innan... Jag gjorde inte det, för jag tänkte att jag hade så stor hd så det var ju inga bekymmer... rätt som det var fick jag virus och så tappades allt som fanns... Det är smartare att bränna upp det med jämna mellanrum, då tappar man ju inte så mycket...
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

För backup:
Viktiga saker som inte är så stora (dokument, bilder etc): DVD
Större saker: Band eller hårddisk. Sen förlorar man inte dokument för att installerad mjukvara krånglar (oftast), och formatering för ominstallation är fullständigt onödigt.

För huvudfrågan: Kolla processoranvändningen när du spelar upp en dvd-skiva (ctrl+alt+del / aktivitetshanteraren, processer). Ligger dvd-uppspelningsprogrammet och använder allt så är datorn för långsam. Fungerar dvd data-skivor bra? Optiska enheter håller inte så länge annars, så kan vara den som helt enkelt håller på att ge upp.

[edit]
Man bränner inte upp filer!
[/edit]
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

Ja men det förstår jag, men faktum kvarstår ju ändå att det tar omänskligt lång tid att bränna bara en full DVD-skiva. Jag har helt enkelt inte tid med det tyvärr.
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

Tack, ska höra med någon datorkunnig i min närhet om det där.
DVD dataskivor, är det spel som ligger på DVD-skivor eller? Isåfall jo, de fungerar.
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

Brukar ta 20-30 minuter... Under tiden kan man göra annat...
 
Sv: DVD-spelaren är knas.

På den här datorn tar det ungefär 1 timme & 45 minuter att göra klar en skiva.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vet att de är riktiga för jag har tittat på dem. Plötsligt går de inte att öppna på någon dator här hemma??? Min vännina kan öppna de i...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: mag
·
IT & mobiler Jag formaterade min dator för ett tag sen och sen dess går det tydligen inte att kolla på dv-filmer längre. Jag har två luckor att...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: CallMeAce
·
E
IT & mobiler Har en bärbar dator, eller släpbar snarare då den är rätt stor. Nu är det nåt tjall med dvd romen (heter det så?). När jag stoppar in...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: Stormogul
·
M
IT & mobiler Ehh, sitter helt nollställd. Är inte så hemma på detta med DVD mm. Och har nu börjat klura på en tanke eftersom jag inte får fram mina...
Svar
3
· Visningar
985
Senast: meodeo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp