E

elronne

Är det någon som provat dynavena? :confused:
Min häst har haft väldiga problem med lös mage. Har provat allt känns det som. När jag gick över till Dynavena 100` känns det som magen blev betydligt bättre. Är det någon som har nervös häst med orolig mage som hittat något bättre?
har ni inte det, rekommenderar jag Dynanvena så länge.
Vill verkligen att magen ska bli bra. Har haft ute veterinär flera gånger, men dem säger bara -stressmage!
Då tänker man, det måste ju finnas något att göra åt det.
Eller??? :confused: :confused:
 
Jag har provat Dynavena på mitt fd magra, nervösa korsnings sto. Jag tycker det var jätte bra foder(men dyrt :eek:). Jag gav henne även Mash och det tyckte alla hästar luktade så gott så de gick alltid in i hennes box istället för sina egna(snacka om trångt :confused:)
Nu är hon inte nervös längre och magkatarren verkar vara som bort blåst.
Jag använde även en mag och njur kur(homeopat produkter)kombinerat med Dynavena och nu har hon gått upp mycket i vikt och är lugnare. Kan tillägga att jag försökt få henne att gå upp i vikt i 3 år!!!
Nu får hon Eggersman och naturliga mineraler och vanligt hö och det ser ut att fungera, tänker fortsätta ge Mash en/två ggr i veckan.
 
Hur ser övrig foderstat ut då?

Dynavena är säkert bra, men gud så dyrt och okunniga återförsäljare och rådgivare. :mad:
 
Just nu äter han inte så mycket: 1L Dynavena, 1/2L Hippo basic, torrvitaminer, kalk och b-vitaminer.
Han går fortfarande ute på bete men får även hö.
Han är en knabstrup på 7-år(jättefin i hullet efter sommarbetet!) kan väl väga sådär 500-550 kg.
155 mkh.Rids 6 dagar/v
Har börjat blanda med Basic på grund av Dynavenas priser.
Förra vintern var jättedyr på grund av all Dynavena... :angel:
 
Gör en höanalys så vet du vad du ska ge för foder sen. Som Nina skrev så e det ju ett dyrt foder och när du gjort höanalysen så kanske det räcker med att ge lite havre eller kanske tom bara grovfoder. Eller har du så dåliga värden så du kanske behöver ge något protein eller energirikt foder sitället.
 
Ska göra en höanalys... Har aldrig gett Bus någon havre, har inte provat. Då han är pigg som en mört :)
Dynavena är ju det som fungerat bäst för hans mage är ju så känslig. Vill inte ge för mycket protein för då blir han helt kass i magen. Men ska skicka iväg för analys och sedan får vi se. Finns det något annat dunderfoder som kanske är lika bra som Dynavena men inte lika dyrt :confused:
 
Vill du inte ge så mycket protein :confused: Din häst måste ju ha i sig så mycket protein den har behov av ju. Den blir inte kass i magen om den får rätt mängd i sig!
 
Ok, jag har hört att för mycket protein kan resultera i att magen blir sämre... Jag är ingen expert på foder direkt :o
men jag vet att proteinet är viktigt för pållarna.
Tidigare fick han lucern och det gick inte.
Dynavenan gjorde iaf. underverk med hans mage. Introducerade det långsamt och efter en månad var han helt normal i magen. :) Det var helt overkligt.Jag nästan grät av att få se normal avföring. :cry: :)
Och innan dess hade jag provat microbalans och allt vad sån´t heter.
 
Om det inte gick med lucern kan det ju ha att göra med att du redan hade tillräckligt med protein i höet och att det blev för mycket när du gav lucern, därav dålig mage.
Kanske ska tillägga att överskott av protein från grovfodret inte är farligt men om det kommer från kraftfodret så e det inte så bra.
 
Okej!
Då vet jag det med proteinet iaf.
Jag tycker det är ganska svårt med foder, för det finns ju sådär en miljon olika foder.
Jag antar iallafall att min häst har känslig mage, har haft misstankar om att han kan ha haft magkatarr.
Har diskuterat detta med vet. men de säger att det är stressmage. Har själv haft magkatarr och det brukar ju komma när man är stressad/orolig.
Hästens mage blev ju bättre av Dynavenan och när vi bytte stall blev magen ännu bättre. :rofl:
Vilket jag tror beror på mer utevistelse och mindre stressig miljö.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: jemeni
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Murray
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Livi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp