Dyra marsvin!

F

Fnurra

Var inne i djuraffären idag , 350 spänn för ett korsningsmarsvin!Uppfödare tar bara 200-250 och då får man ett renrasigt ju :confused: Hur i h-vete går det ihop?
 
Tja, gissa hur mycket bönderna får betalt för mjölken som de säljer till mejerierna? Och jämför med vad du får betala för mjölken i affären...
(NÅGONSTANS måste de få in pengar att betala sin aegna löner + lokalhyror för!)

Varifrån tror du att affärerna får de marsvin de säljer? Tror du folk kastar in dem dit och skänker bort dem?
 
Det var då hutlöst! Som privat uppfödare har jag nån gång varit i djuraffären och frågat om vad man får för en marsvinsunge...samma som vi betalar grossisten dvs 50:- har jag fått till svar! Så nog gör dom sej en hacka på att sälja marsvin i affären...och dessutom ett icke rasrent djur som dom ibland inte vet varken kön eller ålder på....
 
Men...Vet inte hur jag ska förklara det här.Jag skulle själv inte köpa marsvin från djuraffär utan från en uppfödare. Billigare , rasrent och oftast mkt socialare. Det var egentligen det jag ille få fram , utrykte mig nog lite luddigt :crazy:
 
Å andra sidan : Hellre svindyrt så det blir mindre inpulsköp + att det blir lättare för uppfödare att sälja (+ att en uppfödare har mer koll på köparna) .
Tuva kostade 250 ,hade hon vart en Totte så hade hon kostat 175 kronor -jag hade inget emot att betala priset (allt för att rädda min lilla TuvaLuva :love:)
 
Ska du köpa marsvin nu eller?? Har ett gäng underbara petungar till salu... :D
 
I innerstan (sthlm) kostar de från 350 till nära 500 :crazy: Om man levererar till en affär i innerstan får man 90kr/unge... Som uppfödare säljs de bättre för 350 men oftast runt 200 och uppåt.. Har pet (=bladras) ungar med ganska hel stam (har fött upp just den här pet linjen i årtal :smirk:)
 
En bladras är ett marsvin som bara äter maskrosblad...det vet du väl :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 024
Senast: Hajfisk
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 189
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
19 482
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp