dyra pållar...

E

emmsi

analysen kom, men ajaj så otrevlig den var.
ts: 87% (nackdelar med detta?)
per kg foder
smbrp: 32
mj: 8,7
ca: 3,7
p: 1,4

vi har två kallblodstravare;ett sto som ska väga 500-550 kg och gå lätt arbete och en 2-årig hingst som tränas medelhårt. (väger drygt 450 kg ungefär.)
Jag har pusslat och lyckades till slut få ihop dessa foderstater (allt i kg):

stoet
7 hö (i underkant jag vet, men vill absolut inte överskrida mj då hon lätt lägger på sig)
0,8 korn
0,3 soja
0,3 vetekli
40 g miner vit

hingsten
7 hö
1 lusern (kraffts stråhack)
1,4 korn
0,3 soja
0,3 vetekli
50 g miner vit

såhär blev jag ganska nöjd med tanke på att de klarade sig på samma fodermedel. Men det är ju inte helt gratis. Provade sätta ihop något med kraffts sortiment istället men där sköt kostnaden i höjden på en gång, så detta var nog bäst ändå.
Så, du som vill klura, klura ut de billigaste foderstaterna till dessa båda! :)
 
För att kunna räkna ut det billigaste alternativet så måste du ange vad du givit för ditt hö. Det blir stor skillnad om hö-priset är 1 kr/kg eller 2,50 kr/kg.
/M
 
jag kom just på att jag inte skrivit med några priser.. hehe. höet är gratis då det är vår egen skörd.
per kg
korn 2,68
havre 2,7
soja 4
krafft lusern 3,9
det är de priserna jag har och sen vet jag inte hur/om kraffts produkter skiljer sig i pris över landet. men det jag vill åt är liksom att ge så lite kraftfoder som möjligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 485
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 153
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
845
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Vilka foder finns det som liknar Krafft Grund fast med mindre socker/stärkelse? Har gett Grund i vinter då det passar mitt hö perfekt...
Svar
7
· Visningar
1 198
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp