Bukefalos 28 år!

Dyrare att köra till jobbet när man tjänar mycket?

FadeAway

Trådstartare
Fick idag höra att om man tjänar över 430 000 så får man inte bara dra av för 30% utan 50% av resekostnaderna. Vad kommer det sig? Att man har dyrare bil som förlorar mer i värde eller är det bara en skattelättnad för att det är synd att man betalar mer i skatt när man går över gränsen? :confused:
 
Jag gissar att det kommer från att 430000 (ungefär) är brytpunkten när man börjar betala även statlig skatt på sin inkomst. Eftersom avdrag innebär att man räknar bort bilkostnaden (18.50 per mil) från det man ska skatta för så kan man i någon mening se det som att man får mer skattelättnad i det fallet.

https://www.skatteverket.se/privat/...ragkanjagfa.5.10010ec103545f243e80001517.html
Jag tänket likadant. Man får göra samma avdrag oavsett lön, men eftersom man betalar statlig inkomstskatt på lön över cirka 430000 kr så blir skattelättnaden större. Det är alltså inte avdraget som blir större.
 
Dra av får du göra för samma summa (t ex 20 000), oavsett vilken inkomst du har.
Avdraget minskar din inkomst som ska beskattas. Lägre inkomst=lägre skatt att betala på inkomsten.

Om du tjänar över brytpunkten för statlig inkomstskatt så betalar du mer skatt på dessa 20 000 än om du har lägre inkomst. Det innebär också att när "den höga inkomsten" minskar med 20 000 så kommer den skatt du ska betala minska med en större summa än när "den låga inkomsten" minskar med samma 20 000 kr.

Effekten blir alltså den att avdraget kommer minska skatten med ca 10 000 för den som tjänar över brytpunkten, och ca 6000 för den som tjänar under.
 
Fick idag höra att om man tjänar över 430 000 så får man inte bara dra av för 30% utan 50% av resekostnaderna. Vad kommer det sig? Att man har dyrare bil som förlorar mer i värde eller är det bara en skattelättnad för att det är synd att man betalar mer i skatt när man går över gränsen? :confused:

Som flera redan skrivit. Avdraget är EXAKT lika stort oavsett om du tjänar 10000 om året eller 2 miljoner om året. Effekten på debiterade skatten däremot olika pga hur skattesystemet är utformat.
 
Jag tycker den här tråden är ett utmärkt exempel på att fakta kan presenteras på olika sätt, beroende på vad man vill argumentera för. Att du @FadeAway fick det presenterat just som att rika människor får dra av mer för bilersättning var (troligtvis) för att visa hur orättvist det är att skattesystemet gynnar rika människor.

Det faktum att inkomsttagare i Sverige skattar högre procent om man tjänar över brytpunkten men att alla (som har rätt till det) får göra samma avdrag för resor, går att använda både som bevis på orättvisa för höginkomsttagare eller för låginkomsttagare. Beroende på vad man tycker själv :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: Gunnar
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 884
Senast: Migo
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 302
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp