Jag skulle tycka att det var en skittråkig och krävande present att få, oavsett vilken sluta röka-grej jag fick. Att sluta röka är ett personligt åtagande, inget som någon annan kan underlätta genom att ge mig prylar. Dessutom skulle jag känna att den andre begärde att "Nu ska du sluta" om jag fick sådana presenter.

Så skulle jag i alla fall ha känt för elva år sedan när jag slutade.
 
Jag känner folk som slutat röka före el-ciggens intåg i folks liv, och de som slutat efteråt. Och jag måste tyvärr hålla med flera andra här om att el- ciggen egentligen bara förflyttar problemet. Ungefär som att börja snusa för att dra ner på rökandet, det slutar antingen med att de både röker och snusar sen, eller att de blir mer beroende av det än vad de var av cigaretterna. Det är lättare att snusa/röka el-cigg eftersom man kan/får göra det på många platser där vanlig rökning numera är förbjuden.

Försök vara ett stöd för honom istället. Du kan inte sluta åt honom, men du kan finnas där och visa att det är okej att han tycker att det är jobbigt. Han kanske inte vågar visa det om han vet hur fientligt inställd du är till rökningen?
Jag drar ner på attityden till rökning så mycket det går när vi väl pratar om det och han verkar kunna vara öppen med det hela. Men det är som du skriver, mer stöd bara. Finns många situationer där det hjälpt att han bara blir påmind. Men sen kan jag tyvärr inte göra något när abstinensen blir för stor. Det är därför man ville kolla in andra alternativ åt honom.
 
Jag skulle tycka att det var en skittråkig och krävande present att få, oavsett vilken sluta röka-grej jag fick. Att sluta röka är ett personligt åtagande, inget som någon annan kan underlätta genom att ge mig prylar. Dessutom skulle jag känna att den andre begärde att "Nu ska du sluta" om jag fick sådana presenter.

Så skulle jag i alla fall ha känt för elva år sedan när jag slutade.
Han har själv sagt att det vore en bra grej, hans kompis har en och han har sett dess "positiva påverkan". Jargongen och attityden kring det hela är rätt chill och jag vet med mig att han hade tyckt jättemycket om en. Men ja, redan insett att det vore opassande som födelsedagspresent. :cool:
 
Tack för er input och åsikter, fått mer kunskap och perspektiv kring ämnet, lämnar detta nu.
Hoppas fler frågande själar som surrar över samma frågeställningar hittar hit i framtiden. :D
 
Han har själv sagt att det vore en bra grej, hans kompis har en och han har sett dess "positiva påverkan". Jargongen och attityden kring det hela är rätt chill och jag vet med mig att han hade tyckt jättemycket om en. Men ja, redan insett att det vore opassande som födelsedagspresent. :cool:
Ja, fast det jag menar är att om jag tyckte att e-cigg/bok/annan sluta röka-grej var en bra grej så skulle jag köpa det själv. Inte vilja att någon annan gav mig det i födelsedagspresent - med outtalad förväntan om att NU ska du sluta röka.

Min erfarenhet av att sluta är att det är något väldigt personligt. Det går inte förrän man själv är vid en viss punkt, och det är bara man själv som kan bestämma när den inträffar.
 
Jag drar ner på attityden till rökning så mycket det går när vi väl pratar om det och han verkar kunna vara öppen med det hela. Men det är som du skriver, mer stöd bara. Finns många situationer där det hjälpt att han bara blir påmind. Men sen kan jag tyvärr inte göra något när abstinensen blir för stor. Det är därför man ville kolla in andra alternativ åt honom.
Jag slutade röka för ett par decennier sedan, uteslutande av omsorg om min framtida hälsa. Min plan var redan då att börja röka igen när jag fyller 70, vilket jag fortfarande tänker att jag ska (och ser fram mot), om inte tobak har blivit förbjudet då.

Men när du och andra skriver om att "stötta" den som slutar röka?

Jag kan ärligt inte komma på något alls som någon hade kunnat göra för att "stötta" mig. Vilken typ av stöd tänker ni på, hur gör man konkret när man stöttar någon som slutar röka?
 
Jag kan ärligt inte komma på något alls som någon hade kunnat göra för att "stötta" mig. Vilken typ av stöd tänker ni på, hur gör man konkret när man stöttar någon som slutar röka?
Det enda jag kan komma på är att sluta samtidigt om man själv röker. T ex är jag och sambon båda inomhusrökare så där skulle det kanske krävas att vi båda slutade samtidigt (så länge vi delar bostad). Skulle sambon sluta kan jag tänka mig att stötta det genom att inte röka hemma alternativt sluta själv. Men i övrigt är "stötta någon i deras beslut att sluta röka" bara en floskel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp