E-kort eller typa ner släp? Råd önskas!

Jenny85

Trådstartare
Nu är det så att jag och min sambo har köpt ett hästsläp som jag egentligen inte får köra. Kanske inte så smart men släpet var så oerhört fint, ett Kylingesläp. Det är ett dubbelaxlat släp med en tjänstevikt på 640 kg. Det tokiga är att totalvikten ligger på 1600 kg och jag får bara dra 1460 kg med mitt B-kort, med vår Volvo. Min sambo däremot får köra släpet med sitt E-kort men det vore ju bra om även jag fick köra...

I och med detta har jag lite frågor:

Om släpet väger 640 och jag endast kommer att köra 1 häst plus lite utrustning, då är jag ju uppe i max 1300-1350 kg. Jag kommer ju aldrig att vara uppe i en vikt på 1600 kg, men som jag har förstått det så kvittar det vilken vikt man kör med utan att det är ju totalvikten som är viktigast vid en kontroll. Kan man typa ner släpet i så fall? vad kan det kosta? eller är det billigare att helt enkelt ta ett E-kort?

Jag har försökt läsa lite andra trådar men inte riktigt fått mina svar, men jag ber om ursäkt om det redan finns liknande trådar som jag missat.

Sv: E-kort eller typa ner släp? Råd önskas!

Bättre att ta E-körkort. Lär ju vara svårt att sälja ett släp som är boggie och får lasta så lite, plus att med E kortet så behöver du inte oroa dig i fortsättningen över vilket släp du får eller inte får köra.

Om sambon kan tänka sig att köra dig en stund skulle jag helt klart ta E-kort i ditt ställe.
Det "kan vara bra att ha" till andra tillfällen om inte annat!!!

E-kort, helt klart. Det har du användning för resten av livet, typa om transporten är en kortvarit glädje (om det ens går, alla transporter går inte att typa ner). Risken med att våga ner lastvikten är också att de flesta släp har högre tjänstevikt än vad som anges på pappren. Detta gör att man riskerar att köra med överlast om man typar ner dem (för mycket).

Om du fortfarnade tvekar hur du ska göra, börja med att VÄGA släpet tomt, så du får en uppfattning om hur mycket lastvikt du får om du väger ner släpet. Och kontrollera om det ö h t går att väga ner (vi har haft ett släp vi funderade på att väga om, det visade sig vara svårt/omöjligt och det slutade med att vi sålde det och köpte ett annat).

BÄTTRA att ta e-kort, men BILLIGARE att väga ner.

E-kort!!

Det är en jättenyttig utbildning, och då har du behörigheten sedan i framtiden.

Att börja trixa med släpets vikt känns som att bita sig själv i svansen. Dels är det inte säkert att det ens är praktiskt genomförbart, dels "förstör" du ju möjligheten att lasta mer i släpet om du någon gång skulle behöva, och då skulle kunnat låna in en förare med E-kort.

Näe, det känns som en väldigt kortsiktig lösning...

För mig är det så självklart att ha BE-kort att jag faktiskt hade planer på att ta både B och BE samtidigt (eller så nära inpå som man bara fick, åtminstone...) när jag tog B-kortet. Nu blev det inte så, men nu 1,5 år efter att jag tagt B-kortet så har jag snart BE också. :banana:

Senast ändrad:

E-kort är väl att föredra.

Men släpet skall gå att typa ner.

Allt är väl egentligen en smaksak och en kostnadsfråga.

Tack till er alla för era svar! Låter som att ni alla tänker i samma riktning.

Men vidare då... hur funkar det att fixa E-kort? får man göra en teoridel och sen köra upp med släpet?

Tack till er alla för era svar! Låter som att ni alla tänker i samma riktning.

Men vidare då... hur funkar det att fixa E-kort? får man göra en teoridel och sen köra upp med släpet?

Man gör teori precis som vid vilket annat körkort som helst och sen har man en uppkörning.

Lättast är att göra det på körskolan eller om man har någon som är duktig på det att övningsköra med.

Ja, först måste du ha gjort ett godkänt teoriprov, sedan kan du göra uppkörningen som innefattar funktionsbeskrivning, säkerhetskontroll, manöverprov på bana (backa mellan koner, typ) och körning i trafik.

Det är en stor fördel att göra detta via en körskola, eftersom du då får hjälp med att lära in säkerhetskontrollen, möjlighet att låna ett korrekt lastat släp till uppkörningen etc.

Mitt BE-kort kommer att sluta någonstans runt 6500:-, och då är 4000:- av dem till körskolan för teorikursen (4 tillfällen), material och 4 körlektioer.

E-kort helt klart!

Mitt kostade kring 3000-3500:-, helt klart värt det! Då tog inte jag några teorilektioner, men däremot två körlektioner för att få veta vad de tittar extra på på uppkörningen.

Lycka till!

Jösses, det är mycket pengar :crazy: Men det är väl i och för sig värt det, kan jag tänka mig.

Det som är bra att jag har ju min sambo som kör lastbil och som har koll på det mesta vad gäller sånt, men jag känner mig inte alls motiverad till att ta E-kort. Bara tanken på att köra upp igen gör mig lite smånervös. Vad tokigt det här blev!

Tack för era svar!

Tretusen tycker jag inte är mycket pengar. Att väga ner släpet går säkert på mer, med de tekniska förändringarna som krävs...

3000:- för ett E-kort tycker inte jag är så mycket. Du kan komma undan billigare, jag hyrde tex. bilskolans släp på uppkörningen och sen tog jag som sagt två lektioner, men det hade nog egentligen räckt med en. Så bara där har du tjänat in drygt 1800:-

Jag har kompisar som läst teorin själv, inte tagit en enda lektion och kört upp med eget bil+släp.

Tror teorin kostar 180:- och uppkörning kring 900:- (rätta mig om jag har fel) Sen tillkommer det säkert lite för att knäppa ett nytt kort och göra ett nytt körkort. Så det behöver inte bli så himla dyrt.

Ska du typa ner kärran ska du göra en ny reg. besiktning, det går väl på 1000-lappen om jag inte missminner mig, ngn. slags försämring ska också göras (byta däck eller kulhandske) = jobb som också kostar, gör man det själv så kostar det tid, samt att man ska få tag på ett sådant där intyg som jag också har tappat namnet på, senil dement idag tror jag!

BE-kortet är ju ingenting som direkt tynger att ha med sig heller.

Jag typade upp mitt boggiesläp, i och med att båda axlarna var gjorda för 1100 resp 1300 och bromsarna var godkända för det så räckte det med att byta kulhandske, väga om släpet och registreringsbesikta släpet.
totalt kostade det mig ?+200+650. Minns inte vad kulhandsken kostade men det var inte mer än 300. Jag har ett Bojsläp (från början byggd för 2000 kg)som jag köpte nertypad till 1350 kg men jag får dra 1530 på Bkortet (volvo 850) Då var lastvikten endast 590 kg och jag har ett halvblod.....modell grövre.
Nu är det typgodkänt för 700 kg lastvikt och släpets totalvikt är 1500 kg. Det gick endast att väga upp det med jämna hundratal kilo.

Typa ner ett släp är lättare, jag skulle tro att det räcker med att byta kulhandsken, kolla med din trailertillverkare, de får också skriva ett intyg som besiktingsgubben skall ha. Sen måste du väga om släpet, jag åkte till hamnkontoret där det finns en våg så skrev de ett intyg på släpets vikt och trycket på kulhandsken när släpet var påkopplat på bilen.
Många släp är vägda "rena" alltså utan bommar , mellanvägg och matta, det kan röra sig uppemot 100 kg som då alltså felar på vad du kan lasta. Så börja med att väga ditt släp tomt så vet du vad du har att röra dig med.

Kör inte med fel lastvikt, alltså ett släp som inte din bil får dra, blir du stoppad får du inte köra en meter, åker du däremot med endast övervikt i släpet, för hög lastvikt, så får du böter men får iallafall köra hem. Sjuka regler kan man tycka men så är de....

Lite rörigt men så har jag gjort. Lycka till:)

/Lotta

Jag typade upp mitt boggiesläp, i och med att båda axlarna var gjorda för 1100 resp 1300 och bromsarna var godkända för det så räckte det med att byta kulhandske, väga om släpet och registreringsbesikta släpet.
totalt kostade det mig ?+200+650. Minns inte vad kulhandsken kostade men det var inte mer än 300. Jag har ett Bojsläp (från början byggd för 2000 kg)som jag köpte nertypad till 1350 kg men jag får dra 1530 på Bkortet (volvo 850) Då var lastvikten endast 590 kg och jag har ett halvblod.....modell grövre.
Nu är det typgodkänt för 700 kg lastvikt och släpets totalvikt är 1500 kg. Det gick endast att väga upp det med jämna hundratal kilo. Mitt släps totalvikt stämde alltså inte!!! när jag köpte det. suck!

Det är lättare att typa upp ner ett släp, begär ett intyg från din tillverkare, ioch med att det blir registreringsbesiktning så behövs det, viktintyg vad släpet väger och en vikt på trycket på kulhandsken när släpet är påkopplat som besiktningsgubben skall ha, jag åkte till hamnkontoret där vi bor, och sen korrekt kulhandske. Tänk på när du väger släpet att många har vägt in sina släp "rena" alltså utan bommar mellanväg och ev matta, så kolla först ditt släp vad det egentligen väger så du vet vad du har att röra dig med.

Kör inte med fel lastvikt, för tungt släp till din bil, blir du stoppad får du inte köra en meter till, åker du däremot med endast övervikt i släpet så får du böter, men får iallafall köra hem. Sjuka regler kan man tycka men så är de....

Lite rörigt men så har jag gjort. Lycka till! Kom på att jag ringde en ingenjör på bilprovningen som gav mig råd hur vi skulle göra och vilka regler det är som gäller.

/Lotta

Senast ändrad av en moderator:

har man E-kort behöver man inte oroa sig vad gäller vikter på samma sätt...
har du B-kort o kör med för tungt släp klassas det som olovlig körning vilket i värsta fall kan kosta körkortet... har du däremot E-kort blir det "bara" övervikt och böter...
E-kortet är värt varenda slant!
uppkörningen kostade mig ca. 1200 inkl hyran av bil m. släp, skrivningen någon hundring...
teorin är inte så svår... är du van att köra och backa med släp så ska heller inte uppkörningen vara något problem.

Ja, först måste du ha gjort ett godkänt teoriprov, sedan kan du göra uppkörningen som innefattar funktionsbeskrivning, säkerhetskontroll, manöverprov på bana (backa mellan koner, typ) och körning i trafik.

Det är en stor fördel att göra detta via en körskola, eftersom du då får hjälp med att lära in säkerhetskontrollen, möjlighet att låna ett korrekt lastat släp till uppkörningen etc.

Mitt BE-kort kommer att sluta någonstans runt 6500:-, och då är 4000:- av dem till körskolan för teorikursen (4 tillfällen), material och 4 körlektioer.

Glömde! Jag kommer såklart även att få betala för att få ett nytt körkort tillverkat, tror det kostar typ 300:-. :D

Men som sagt, man kan nog komma undan bra mycket billigare. Men då ska man ha riktigt bra koll, och vara noga med att komma till uppkörningen väl förberedd och med ett godkänt ekipage.

Tydligen händer det att folk blir underkända redan innan de fått köra, för att släpet är felaktigt lastat, att man inte kan göra en säkerhetskontroll osv.

har man E-kort behöver man inte oroa sig vad gäller vikter på samma sätt...
har du B-kort o kör med för tungt släp klassas det som olovlig körning vilket i värsta fall kan kosta körkortet... har du däremot E-kort blir det "bara" övervikt och böter...
E-kortet är värt varenda slant!
uppkörningen kostade mig ca. 1200 inkl hyran av bil m. släp, skrivningen någon hundring...
teorin är inte så svår... är du van att köra och backa med släp så ska heller inte uppkörningen vara något problem.

Uppkörningen kostar nu 1500:-, + avgift för bil och släp, teorin 220:-. Tillverkningen av nytt körkort kostar ca 300:-, tror jag.

*har inbetalningskorten ligger hemma* ;)

Grejen är att typa om ett släp inte är så enkelt som man kan tycka, om man inte ska ha 1300 eller 1500 kg vill säga. Försökte typa om mitt Kylingesläp (nu ligger det på 1300, 1500 i original) eftersom jag också skaffat bil som får dra 1470kg och ville hålla mig på rätt sida lagen.
Pyttsan att det var enkelt. Sur gubbe på bilprovningen behanlade mig som om jag var en snorunge och undrade om jag köpt mitt fina släp på auktion (!) men oavsett hans inställning var problemet att man måste ha ngt som begränsar släpet från att ta högre vikt än vad du vill regga den på och detta görs på 3 sätt:
1. Byta handske som bara finns i 1000-1300-1500-1600-1800-2000kg
2. Byta axlar som innebär att de tillsammans bara får ta 1470 kg, kan vara svårt och framförallt dyrt att fixa
3. Byta däck som får ta exakt det kg som du vill regga släpen på (försök med det om du kan!)

Värst av allt är att man bara behöver ha dessa begränsingar under besiktningen, för sedan är det fullt tillåtet att byta tillbaka igen! Försökte med däcken själv men eftersom jag hade flång nya extraförstärkta däck på mitt släp var alternativet att beställa ett par nya med rätt märkning uteslutet så släpet ligger kvar på 1300kg

Faktum är att besiktningsgubben flera gånger uppmanade mig att väga upp släpet till 1500kg istället och köra utan behörighet (hade flera ggr klargjort att jag bara fick dra 1470kg med bilen å b-kort), undrar vad polisen skulle säga om det?

Liknande trådar

Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 684
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 876
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 917
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023