E-vitamin med selen

Sofie.S

Trådstartare
Har försökt och googla men inte hittat rätt information om dosering. Och är tydligen alldeles för trög för att räkna i huvudet.. ;)
Har köpt E-vitamin med selen i pulver form, står på hinken att hästar ska ha 40-50g per/dag. Men jag vill veta hur mycket det är i mått, tex 1 dl eller de gula mindre måtten?
Någon som är mer snabbtänkt än mig? ;)
 
Det är nog till att väga. Olika tillverkares tillskott väger olika mycket, så utan den informationen är det snudd på omöjligt att svara på din fråga.

Angående dosering så är det bästa att räkna på en foderstat, istället för att gå på vad som står på burken enbart. Hästens behov beror ju på vad övriga fodermedel innehåller.
 
Tänkte att det kanske fanns någon som hade vägt någon gång, men får helt enkelt leta rätt på en väg!

@Liten Det hade veart optimalt ja, men kan tyvärr inte ordna någon analys på hösilaget.
 
Tänkte att det kanske fanns någon som hade vägt någon gång, men får helt enkelt leta rätt på en väg!

@Liten Det hade veart optimalt ja, men kan tyvärr inte ordna någon analys på hösilaget.

Du kan räkna med att hösilage inte innehåller något selen om det är svenskt! Så ger du inget annat foder som innehåller selen så måste du täcka din hästs behov med tillskottet!
 
Står det vad burken innehåller? Dvs hur mycket Se och E-vitamin. Vad väger din häst? Äter den något annat kraftfoder som innehåller tillsatt Selen (typ pellets eller musli)?

Din häst behöver minst 0.2 mg Se/100 kg kroppvikt i normalhull. Jag räknar alltid, onödigt att ge för mycket och inte alls bra att ge för lite.

På SeloE-burken står tex att hästen ska ha 22 g/dag men eftersom våra hästar inte väger så mycket så räcker det att ge 22 g till min häst 4 dagar i veckan och den andra 3.5 dagar (får halva givan en dag). Då ger jag ändå lite överskott eftersom jag räknar ut minimibehovet och ligger typ 20 % över det.
 
Du kan räkna med att hösilage inte innehåller något selen om det är svenskt! Så ger du inget annat foder som innehåller selen så måste du täcka din hästs behov med tillskottet!

Men nu står det ingenstans i tråden att hästen inte äter något annat tillskottsfoder, utöver hösilage. Därav inpasset.

Och jag täcker redan min hästs behov, gott och väl ;)
 
@the_connemara
Hur räknar man ut mg till g? Ursäkta, men matte var aldrig mitt favorit ämne ;)
På hinken står det att hästar ska ha 40-50 gr. Hästen väger ca 400 kg, skulle jag gissa på iallafall.

Hästen äter uppblött lusernpellets och sojamjöl utöver hösilaget. Får inte äta något annat foder pga han har två bryggor i munnen. Ska få tänderna reglerade i vinter. Och den här "dieten" är det ända som fungerar för hans mun.
 
@the_connemara
Hur räknar man ut mg till g? Ursäkta, men matte var aldrig mitt favorit ämne ;)
På hinken står det att hästar ska ha 40-50 gr. Hästen väger ca 400 kg, skulle jag gissa på iallafall.

Hästen äter uppblött lusernpellets och sojamjöl utöver hösilaget. Får inte äta något annat foder pga han har två bryggor i munnen. Ska få tänderna reglerade i vinter. Och den här "dieten" är det ända som fungerar för hans mun.

milligram (mg) är en tusendels gram. alltså 1gram/1000. (nu hopaps jag att jag inte säger fel, då är det väldigt pinsamt iom att matten var mitt favoritämne.. ;))
 
Min följdfråga blir, varför vill du räkna ut det? :p

1 g är lika mycket som 1000 mg.

Eller åt andra hållet:
1 mg är lika mycket som 0.001 g.

Har du tex 53 mg och vill skriva det i g så delar du med tusen, dvs det blir 0.053 g.

Du behöver dock ta reda på hur många mg selen burken innehåller per 100 g. Det kan också stå hur många g selen burken innehåller per kg.

Eller så skriver du vad det är för tillskott om du vill ha en förklaring :)

Eller strunta i vilket och ge enligt anvisning :D

Oavsett måste du dock själv väga om du inte har någon viktangivelse på burken, typ "en dl motsvarar x gram av denna produkt" eller "ett mått motsvarar x mg selen" :)
 
Tänkte att jag skulle jämföra skillnaden på 40-50 g (som det står på hinken) eller om man skulle basera på hans vikt. ;)
Hittade en gammal köksvåg, ett halvt gult standard mått är iallafall 50 g.
Så huvudfrågan är ju löst iallafall :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
IT & mobiler En vän har blivit bestulen på sin telefon utomlands, inköpt i Sverige, men saknar både inloggningsuppgifter till telefonens ID och...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: Casteloro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp