Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Jag använder selevitan . Nutida tokosel .Doseras en gång i månaden . Enkelt och klart .
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Tillskott av selen – dvs. utöver vad som finns i färdigfoder – bör alltid diskuteras med veterinär."
de borde tillägga "foderkunnig veterinär", för det är verkligen ingen självklarhet att veterinärer har koll på utfodring och selentillskott och sånt...
Som tidigare skrivits i tråden så är spannet mellan behov och maxgiva ganska stort.
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Delvis kl

Den e-vitamin som är tillsatt i Kraffts mineraler, kan man tillgodoräkna hästen all den?
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Vad räknar ni förresten med för behov? Enligt SLUs häfte ska min häst (500 kg) ha 1 mg Se (maxdos 25 mg) och 375 mg E-vitamin (maxdos 15 000 mg) om jag räknat rätt. Både i vila och i lätt arbete. Är det också gränser man bör ligga en bit över eller är det tillräckligt?

Hur mycket ger ni?
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Jag kör på PROTECT E-vitaminer med selen som granngården säljer.

Enkelt, billigt, lätt att få tag på och drygt!
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Vad räknar ni förresten med för behov? Enligt SLUs häfte ska min häst (500 kg) ha 1 mg Se (maxdos 25 mg) och 375 mg E-vitamin (maxdos 15 000 mg) om jag räknat rätt. Både i vila och i lätt arbete.

Jag skulle rekommendera att du följer rekommendationerna i den amerikanska fodernormen NRC 2007 där E-vitaminbehovet för en 500 kg häst som utför lätt arbete är 800 IE vilket är samma sak som 800 mg om du ger dl-alfa-tokoferolacetat (underhållsbehovet är 500 IE).

Behoven av selen är detsamma, dvs. 1 mg/dag. Om du bör ge mer beror på vilket selentillskott du använder. Ger du selenjäst räcker det med 1 mg. Ger du syntetiskt natriumselenit bör du ge ca. 1,5 mg.
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Jag kör på PROTECT E-vitaminer med selen som granngården säljer.

Enkelt, billigt, lätt att få tag på och drygt!

Billig och dryg är väl knappast produkten efter att dom halverade innehållet av både selen och E-vitamin. Du får nu ge dubbelt så mycket av denna produkt som förut för att din häst ska få tillräcklig mängd selen och E-vitamin. Eftersom dom inte sänkte priset på produkten när dom ändrade receptet så blev produkten dubbelt så dyr i ett huj.

Du kanske inte har upptäckt att receptet har ändrats?
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Jag skulle rekommendera att du följer rekommendationerna i den amerikanska fodernormen NRC 2007 där E-vitaminbehovet för en 500 kg häst som utför lätt arbete är 800 IE vilket är samma sak som 800 mg om du ger dl-alfa-tokoferolacetat (underhållsbehovet är 500 IE).

Behoven av selen är detsamma, dvs. 1 mg/dag. Om
du bör ge mer beror på vilket selentillskott du använder. Ger du selenjäst räcker det med 1 mg. Ger du syntetiskt natriumselenit bör du ge ca. 1,5 mg.

Tack!!!
Tiosmåtecken
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Jag är otroligt imponerad av din kunskap runt foder , tillskott och hur hästen funkar gällande dessa . Tack för att du delar med dig , verkligen fantastiskt !
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Det beror på när det ändrades? Sist jag köpte var ett par månader sedan så jag har inte kollat sedan dess men då täckte det vad jag behöver i alla fall, jag brukar faktiskt stå och jämföra när jag ska köpa tillskott? Bra att veta! Jag ska kolla nästa gång igen! ;)
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Tänkte bara berätta att jag mailat till företaget som säljer linfröolja med extra E-vitamin i bag-in-box form och fick svar idag. E-vitaminen som är tillsatt (1000IU/dl) är i form av alfa-tokoferolacetat som alltså hästen kan tillgodose sig av :)
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Tack!

Jag har gett upp att få svar och köpte ändå :-P men då ska jag räkna om lite :-)
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Jag har gett Eclipsebiofarmabs produkter när jag gett extra e-vitamin tillskott. Antingen Selo E eller VSL (finns både som pulver och som flytande).
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Jag ger Selo-E.

Mina hästar får även linfröolja med E-vitamin men precis som SpaderÄss skriver så är E-vitaminet i oljan enbart för konserverings-effekten, dvs att oljan inte ska bli dålig. Jag räknar inte med något E-vitamintillskott från oljan med andra ord.

Sen är det ju så att med tanke på hur extremt selenfattig den svenska jorden är så är selenöverskott något som man verkligen inte behöver oroa sig för om man bor här och fodrar med svenskproducerat grovfoder... givetvis räknar man ju på selenet i foderstaten (kraftfoder, mineraler osv) innan man ger några tillskott... precis som med allt annat :)
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Tydligen var det ju e-vitamin som hästen kunde tillgodogöra sig i oljan ändå? Stod i någon annan tråd.
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Ja, jag fick ju svaret från tillverkaren att E-vitaminen är tillsatt i form av alfa-tokoferolacetat, vilket är den form som hästen kan ta upp. Därmed räknar jag med bidraget av E-vitamin från oljan. :)
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

KL

Får krafft miner grön, beräknat utifrån Analys på hösilaget, och då täcks selenbehovet mer än väl.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vårat hö täcker hästarnas behov förutom selen och vitaminer. Tidigare har jag kunnat lägga till Granngårdens mineraler avel...
Svar
0
· Visningar
606
Senast: MoonFriend
·
Foder & Strö Min häst har nyligen övergått enbart till grovfoder från hö+kraft. Jag behöver komplettera med nåt mineralfoder tex e-vitamin och selen...
Svar
4
· Visningar
1 252
Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 446
Senast: poi123
·
Foder & Strö Nu har jag läst så det snurrar runt i skallen på mig. Sökt i gamla trådar, men vet inte om jag bara är trög. Vilka...
Svar
0
· Visningar
763
Senast: aida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp