Ebba Buschs fastighetsaffär (utbruten från Vad gör vi del CXXV)

Det räcker väl att man blir stressad och (på grund av ålder) kanske inte är lika rapp i sitt tänkande? Tänk själv om du plötsligt blir uppvaktad av någon som vill köpa ditt hus. Själv är du helt oförberedd. Köparen som har haft möjlighet att tänka över saken en längre tid är väl förberedd och drivande och vill ha en snabb affär. Jättelätt att bli överkörd och sedan, när man får tillfälle att tänka över det - eller prata med någon annan - ångra sig.
Visst är det så, och som äldre är det heller inte lätt att hänga med i bostadmarknaden, det som var ett bra pris för 5-10 år sedan kan vara alldeles för lågt idag.

Dessutom är det oftast en dålig affär att inte låta objektet komma ut på öppna marknaden. Särskilt för en riktigt attraktiv fastighet som den här med stor tomt och egen strand i västerläge.

Det är inte olagligt att kontakta äldre och försöka få köpa på det sätt som gjorts men det kan absolut diskuteras om det är etiskt rätt.
 
Visst är det så, och som äldre är det heller inte lätt att hänga med i bostadmarknaden, det som var ett bra pris för 5-10 år sedan kan vara alldeles för lågt idag.

Dessutom är det oftast en dålig affär att inte låta objektet komma ut på öppna marknaden. Särskilt för en riktigt attraktiv fastighet som den här med stor tomt och egen strand i västerläge.

Det är inte olagligt att kontakta äldre och försöka få köpa på det sätt som gjorts men det kan absolut diskuteras om det är etiskt rätt.
Ja det kan ju finnas många som gått och suktat efter den här fastigheten och bara väntat på att den ska komma ut på marknaden. Är objektet unikt är det sannolikt svårt att göra en korrekt värdering.

(Om en bostad läggs ut för försäljning som man vill ha kan man försöka få köpa den före visning/budgivning om man är angelägen. Men då brukar man få gå upp en del i pris för att säljaren ska gå med på det.)
 
Precis, varför ska hon promt ifrågasätta det som hans läkare kommit fram till? Varför inte bara acceptera?
Jag anser att det är kränkande att ifrågasätta någons diagnos.

Fast det är väl så det går till i en rättsprocess? Båda sidorna har sina experter. En av hennes är professor i geriatrik och menar att det hans experter la fram inte stämmer. Det är ju inte hon som säger det utan en professor i geriatrik.
 
För att ägaren är en rätt gamal person med kanske dålig koll, dålig hälsa och som det är högre risk att det kan uppstå ifrågasättande med.

Jag jobbar med äldre och fattar faktiskt inte hur hon tänkte när hon köpte privat av en gammal person utan att innan ha mer på fötterna. Istället kommer hon dragandes med det nu.

Men nu svarade jag på det du skrev om att "När det blir tjafs runt en bostad brukar man få göra var sin." och ditt påstående att "det är märkligt om ett pris godtas med bara en parts värdering".

Nej det är inte ett dugg märkligt.
 
Ja det kan ju finnas många som gått och suktat efter den här fastigheten och bara väntat på att den ska komma ut på marknaden. Är objektet unikt är det sannolikt svårt att göra en korrekt värdering.

(Om en bostad läggs ut för försäljning som man vill ha kan man försöka få köpa den före visning/budgivning om man är angelägen. Men då brukar man få gå upp en del i pris för att säljaren ska gå med på det.)
Precis, en sådan här fastighet i en överhettad bostadsmarknad kan nästan gå hur högt som helst, det är så få som kommer ut till försäljning att det är svårt att få grepp om prisbilden
 
Senast ändrad:
Det är klart att man kan vara en cynisk skitstövel om man vill. Så länge man gör juridiskt rätt och kan sova på natten så finns det väl inga gränser för vilka lik man är beredd att kliva över för att få som man vill? Den här affären är säkert juridisk korrekt. Att vara i total avsaknad av en moralisk kompass kan säkert vara en fördel när man letar efter sitt drömboende. Däremot tror jag att det kan vara ett handikapp om man tänker sig en framtid som politiker. De flesta människor verkar ändå gilla att rösta på människor som framstår som normaltrevliga.
 
Precis, varför ska hon promt ifrågasätta det som hans läkare kommit fram till? Varför inte bara acceptera?
Jag anser att det är kränkande att ifrågasätta någons diagnos.

Det är ju ganska relevant i sammanhanget att med "hans läkare kommit fram till" så menas den psykolog som säljarens juridiska ombud anlitat långt efter att köpeavtalet undertecknats som argument i rättstvisten där säljaren ångrat sig och vill häva köpet.
 
Oavsett vem som har rätt och vem som har fel - jag är så fundersam över att Ebba Busch är beredd att driva frågan in absurdum trots att den riskerar att skada partiet som hon leder. I synnerhet som KD just nu utmålar sig som de Gamlas Värn. Hon påstår ju själv att hon inte skor sig, så då borde hon inte ha särskilt mycket att förlora på att dra sig ur affären.

Jag är inte KD-väljare (suprise) - kanske är det en sådan här pit-bull-attityd de vill se hos sina ledare. "Rätt ska vara rätt" till varje pris :confused:
 
Oavsett vem som har rätt och vem som har fel - jag är så fundersam över att Ebba Busch är beredd att driva frågan in absurdum trots att den riskerar att skada partiet som hon leder. I synnerhet som KD just nu utmålar sig som de Gamlas Värn. Hon påstår ju själv att hon inte skor sig, så då borde hon inte ha särskilt mycket att förlora på att dra sig ur affären.

Jag är inte KD-väljare (suprise) - kanske är det en sådan här pit-bull-attityd de vill se hos sina ledare. "Rätt ska vara rätt" till varje pris :confused:
Varför ska politiker, kvinnliga sådana, ha sämre rättskydd än gemene man. Sånt här händer varje gång en kvinnlig politiker gör karriär. Först lyfter media, sen kommer drevet.
 
Varför ska politiker, kvinnliga sådana, ha sämre rättskydd än gemene man. Sånt här händer varje gång en kvinnlig politiker gör karriär. Först lyfter media, sen kommer drevet.
Det handlar inte om kvinnliga politiker - det handlar om en person som beter sig som en sann skitstövel (inläggen om motpartens ombud i sociala medier t.ex.). Även om man har rätt i en tvist så gör man inte så. Och är man en politiker så måste man ju vara driven av att vilja kunna vara med och förändra - då bör man inte låta egenintressen riskera framtiden för det egna partiet.
 
Oavsett vem som har rätt och vem som har fel - jag är så fundersam över att Ebba Busch är beredd att driva frågan in absurdum trots att den riskerar att skada partiet som hon leder. I synnerhet som KD just nu utmålar sig som de Gamlas Värn. Hon påstår ju själv att hon inte skor sig, så då borde hon inte ha särskilt mycket att förlora på att dra sig ur affären.

Jag är inte KD-väljare (suprise) - kanske är det en sådan här pit-bull-attityd de vill se hos sina ledare. "Rätt ska vara rätt" till varje pris :confused:
När jag kollade Hemnet för några månader sedan fanns det en storleksmässigt och stilmässigt likadan fastighet till salu precis intill, som dessutom borde passat henne bättre eftersom att huset inte behövde renoveras i samma utsträckning och med stor barnvänlig tomt men då utan egen strand. Den såldes för 8,5 miljoner såg jag nu. Så det är inte svårt att förstå varför hon tvunget vill driva igenom affären.
 
Det handlar inte om kvinnliga politiker - det handlar om en person som beter sig som en sann skitstövel (inläggen om motpartens ombud i sociala medier t.ex.). Även om man har rätt i en tvist så gör man inte så. Och är man en politiker så måste man ju vara driven av att vilja kunna vara med och förändra - då bör man inte låta egenintressen riskera framtiden för det egna partiet.
Men media har ju köpt mannens historia rakt av och skrivit till dennes fördel. Hör ingen kritisera detta.
 
Men media har ju köpt mannens historia rakt av och skrivit till dennes fördel. Hör ingen kritisera detta.
Vad jag förstår har hon själv bekräftat huvuddragen, Esbjörn och hans privatliv tycker jag inte hör hit, inte hans släktingar och andra bekantas heller.

Jag tror hon kommer tappa stort i anseende som politiker på det här, de allra flesta förstår ungefär hur det gått till och varför hon tvunget vill driva igenom affären.
 
Fast det är väl så det går till i en rättsprocess? Båda sidorna har sina experter. En av hennes är professor i geriatrik och menar att det hans experter la fram inte stämmer. Det är ju inte hon som säger det utan en professor i geriatrik.
Frågan var hur etiskt det är av en politiker i detta fall. Rätt behöver inte alltid vara rätt. Man kan också välja den humana linjen.
 
Frågan var hur etiskt det är av en politiker i detta fall. Rätt behöver inte alltid vara rätt. Man kan också välja den humana linjen.

Hur kan du vara så säker på att det INTE är så att Esbjörn i nuläget blir pressad av släktingar att dra sig ur affären? Jag tycker att det är bra att det reds ut hur affären gått till och sen får det juridiska belsuta vad som ska ske.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp