Ebba Buschs fastighetsaffär (utbruten från Vad gör vi del CXXV)

ok, i ett reportage på TV så framkom det att det inte hade gjorts någon värdering och man ställde sig också frågande till priset. Men de kan ha missat den värderingen, eller så har de gjorts i efterhand?

edit: rent formellt så har hon inte köpt, bara ett avtal om att köpa så vitt jag förstår.

Enligt Expressensartikeln som länkas till ovan så gjordes två värderingar "inför affären".
 
Det räcker väl att man blir stressad och (på grund av ålder) kanske inte är lika rapp i sitt tänkande? Tänk själv om du plötsligt blir uppvaktad av någon som vill köpa ditt hus. Själv är du helt oförberedd. Köparen som har haft möjlighet att tänka över saken en längre tid är väl förberedd och drivande och vill ha en snabb affär. Jättelätt att bli överkörd och sedan, när man får tillfälle att tänka över det - eller prata med någon annan - ångra sig.

Jo, det hade absolut gått att göra något sådant med min far under se sista åren även om han inte var dement eller psykiskt sjuk. Han var helt enkelt lite skörare, med ålderns rätt.
 
Fattar ärligt talat inte vad som är grejen riktigt? Vill man ens flytta in nånstans med så mycket tjafs med tidigare ägaren :confused:??

Utan tvekan. Att hitta rätt boende är ju ingen pick-nick och jag hade inte släppt det på grund av tjafs med tidigare ägare, om jag nu efter mycket om och med hittat rätt. Med det sagt kanske jag inte hade tagit strid om jag vore politiker, men nu är jag ju inte det heller.
 
Utan tvekan. Att hitta rätt boende är ju ingen pick-nick och jag hade inte släppt det på grund av tjafs med tidigare ägare, om jag nu efter mycket om och med hittat rätt. Med det sagt kanske jag inte hade tagit strid om jag vore politiker, men nu är jag ju inte det heller.

Men om man nu hittat ett så drömmigt boende kanske man ska vara extremt noggrann med att allt går rätt till också. Inte börja röja innan man har lagfarten tex...
 
Det fanns väl ett läkarutlåtande om Eskil som Ebba anlitade experter för att syna? Vill minnas att det skrev om detta för någon vecka sen för jag tyckte det var så kränkande att mot honom att hon ifrågasatte hans mentala hälsa med experter. Hur desperat i en husaffär får man bli?

Det var väl snarare så att hans egna experter ifrågasatte hans menatala hälsa medan Ebbas experter kom framtill att han var vid sina sinnes fulla bruk?
 
Utan tvekan. Att hitta rätt boende är ju ingen pick-nick och jag hade inte släppt det på grund av tjafs med tidigare ägare, om jag nu efter mycket om och med hittat rätt. Med det sagt kanske jag inte hade tagit strid om jag vore politiker, men nu är jag ju inte det heller.

Intressant att man är så olika. Jag hade mått väldigt dåligt av all uppståndelse och alla åsikter, hot om att bli uthängd i pressen osv. Även om jag ändå i slutändan fått rätt hade jag bara tänkt tillbaka på hur dåligt jag mått under den här perioden och haft svårt att glädjas och tänkt på att det finns ett antal personer som i princip vill mig illa. Jag är kanske en känslig själ :D
 
Intressant att man är så olika. Jag hade mått väldigt dåligt av all uppståndelse och alla åsikter, hot om att bli uthängd i pressen osv. Även om jag ändå i slutändan fått rätt hade jag bara tänkt tillbaka på hur dåligt jag mått under den här perioden och haft svårt att glädjas och tänkt på att det finns ett antal personer som i princip vill mig illa. Jag är kanske en känslig själ :D

Som sagt, vore jag politiker hade jag nog prioriterat annorlunda. Som privatperson gissar jag att det inte finns samma intresse att hänga ut mig i pressen :D

Men, sen bygger det väl också lite på att de objekt jag letar efter dyker upp lite "once upon a blue moon". När vi köpte en tvåa i stan var vi visning varje helg och för en sådan lägenhet kanske jag inte hade orkat bråka. Nu ska vi inte flytta på några år, men de framtida boenden som vi är intresserade av är betydligt svårare. Det är antingen äldre lägenheter utanför stan eller hus. Att kvm ska klaffa med pris och estetik, och område.. det kommer inte bli enkelt. Vi har en ganska tydligt bild av vad vi letar efter. Så sannolikt kommer vi behöva sälja, sen bo i andrahand under tiden vi letar. Så när det väl köps.. ja då skulle jag inte backa för att någon bråkar OM det är så att det är jag som har rätt. Bostadsmarknaden här är svår som den är så "en strulig period" hade varit en ganska liten uppoffring för att hitta rätt.
 
Bara hon? Inte han?
När det blir tjafs runt en bostad brukar man få göra var sin.
Även om en mäklare ska vara neutral så går det ju absolut att prata ner eller upp en fastighet. Det har nog många upplevt vid bodelningar och försäljningar.

"Få göra var sin"? Varför skulle han inte ha fått göra en värdering av sin egen fastighet? Innan de skrev avtal och kommit överens om pris så hade hon gjort två värderingar och han ingen. Det finns väl ingenting som tyder på att han inte fått göra något värdering?
 
Intressant att man är så olika. Jag hade mått väldigt dåligt av all uppståndelse och alla åsikter, hot om att bli uthängd i pressen osv. Även om jag ändå i slutändan fått rätt hade jag bara tänkt tillbaka på hur dåligt jag mått under den här perioden och haft svårt att glädjas och tänkt på att det finns ett antal personer som i princip vill mig illa. Jag är kanske en känslig själ :D

Jag tror inte nån av partiledarna är så känsliga. Hade nog varit svårt att vara politiker då mtp hur mycket hot och hat de får utstå.
 
"Få göra var sin"? Varför skulle han inte ha fått göra en värdering av sin egen fastighet? Innan de skrev avtal och kommit överens om pris så hade hon gjort två värderingar och han ingen. Det finns väl ingenting som tyder på att han inte fått göra något värdering?
Om han tvekade så ville han kanske inte?
Poängen var att det är märkligt om ett pris godtas med bara en parts värdering. Hon borde ha väntat till han gjort sin.
 
Om han tvekade så ville han kanske inte?
Poängen var att det är märkligt om ett pris godtas med bara en parts värdering. Hon borde ha väntat till han gjort sin.

Men varför?

Ett hus är inte ute på marknaden.
En person tar kontakt med husets ägare och undrar om han är intresserad av att sälja.
Ägaren säger att han vill sälja och accepterar köparens bud som är baserat på värderingar gjorda av två olika mäklare.

Varför borde köparen ha väntat med att köpa tills husägaren gjort sin egen värdering? Det finns väl ingen som helst anledning för säljaren att bekosta en egen värdering om man är nöjd med budet från köparen?
 
Jag kan som andra bara gå på det jag läst i skvallerblaskor (expressen, aftonbladet) och vad jag förstått det som är min sammanfattning:

Ebba Bush är uppväxt i området och har länge letat hus i området och bla sneglat på just denna tomt då den varit "övergiven". Efter mkt om å men tar hon kontakt med Esbjörn och efter förhandlingar så kommer de överrens om ett pris och avtal skrivs.

DAGEN EFTER köpeavtalet ringer en "anhörig" och hävdar att säljaren inte vill sälja längre. Denna anhörige är då på nåt sätt inblandad med brorsönerna ? och sysslar själv med fastighetsutveckling och köper upp mark i området. Denne hade LÄNGE vart ute efter just den här fastigheten också men av någon anledning (troligtvis pengamässigt).
Så denne person var den som först gick ut å pratade å Esbjörns vägnar om att han hävt köpet. Sen tillkom det här med att Ebba röjt lite på tomten innan tillträdet (typ helgen innan ?)

Så med den lilla fakta jag har så är jag själv helt på Ebbas sida att hon gör rätt i att vilja köpa fastigheten. Sen ska självklart rätten att häva köp finnas. Så i den meningen är jag med kluven. Det är helt enkelt en "skitig" historia, där jag inte tror helhjärtat på att det är Esbjörn som bestämmer. Det är en efterkonstruktion.
 
Men varför?

Ett hus är inte ute på marknaden.
En person tar kontakt med husets ägare och undrar om han är intresserad av att sälja.
Ägaren säger att han vill sälja och accepterar köparens bud som är baserat på värderingar gjorda av två olika mäklare.

Varför borde köparen ha väntat med att köpa tills husägaren gjort sin egen värdering? Det finns väl ingen som helst anledning för säljaren att bekosta en egen värdering om man är nöjd med budet från köparen?
För att ägaren är en rätt gamal person med kanske dålig koll, dålig hälsa och som det är högre risk att det kan uppstå ifrågasättande med.

Jag jobbar med äldre och fattar faktiskt inte hur hon tänkte när hon köpte privat av en gammal person utan att innan ha mer på fötterna. Istället kommer hon dragandes med det nu.
 
Det var väl snarare så att hans egna experter ifrågasatte hans menatala hälsa medan Ebbas experter kom framtill att han var vid sina sinnes fulla bruk?
Precis, varför ska hon promt ifrågasätta det som hans läkare kommit fram till? Varför inte bara acceptera?
Jag anser att det är kränkande att ifrågasätta någons diagnos.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp