Ebba Buschs fastighetsaffär (utbruten från Vad gör vi del CXXV)

Men nu svarade jag på det du skrev om att "När det blir tjafs runt en bostad brukar man få göra var sin." och ditt påstående att "det är märkligt om ett pris godtas med bara en parts värdering".

Nej det är inte ett dugg märkligt.
Eftersom 80% av äldre har en nedsatt kognitiv förmåga borde hon ha begripigt att hon kanske borde ha extra på fötterna, speciellt i sitt ämbete som politiker.
Hon hade lätt kunnat incisterat på att han skulle göra en värdering och inväntat den. Det är inte ens säkert att han har förstått att han borde göra en. Hon borde också ha föräkrat sig innan om att hans släkt var i försyådd och att de haft parter med sig vid affären, ffa för mannens skull.

Det är mycket vanligt att äldre behöver god tid på sig att landa i beslut. Att tro att en man på 80 år är lika slagkraftig i en affär som en ung person är dumt.
Ebba har förivrat sig och varit slarvig. Hon har inte ens inväntat lagfarten innan hon började göra förändringar på egendomen.
 
Hur kan du vara så säker på att det INTE är så att Esbjörn i nuläget blir pressad av släktingar att dra sig ur affären? Jag tycker att det är bra att det reds ut hur affären gått till och sen får det juridiska belsuta vad som ska ske.
Det vet jag inte. Oavsett så är det hans hus och hem och det humana är att låta han få backa om han vill.
Om någon annan vill vara ett svin på hans bekostnad får stå för dem, hon behöver ju inte heller bli ett.

Men det är min åsikt.
 
Det vet jag inte. Oavsett så är det hans hus och hem och det humana är att låta han få backa om han vill.
Om någon annan vill vara ett svin på hans bekostnad får stå för dem, hon behöver ju inte heller bli ett.

Men det är min åsikt.

Bor han där? Det ser så nergånget ut på bilderna.
 
Bor han där? Det ser så nergånget ut på bilderna.
Oklart och oviktigt om han gör det i nuläget. Det har iaf varit hans hem under lång tid.
Efter några år i hemtjänsten kan jag säga att jag har vårdtagare som bor sämre. Utan vatten, el, toalett och där det ser ut som en soptipp både inne och ute. Det är missär men flytta vill de inte.
Det är sorgligt att de lever så men det är så känslostyrt att det går inte att påverka även om det kan ligga både sjukdom och missbruk bakom.
Dethär med hem/fd hem är mycket känsligt för många.
 
Eftersom 80% av äldre har en nedsatt kognitiv förmåga borde hon ha begripigt att hon kanske borde ha extra på fötterna, speciellt i sitt ämbete som politiker.
Hon hade lätt kunnat incisterat på att han skulle göra en värdering och inväntat den. Det är inte ens säkert att han har förstått att han borde göra en. Hon borde också ha föräkrat sig innan om att hans släkt var i försyådd och att de haft parter med sig vid affären, ffa för mannens skull.

Det är mycket vanligt att äldre behöver god tid på sig att landa i beslut. Att tro att en man på 80 år är lika slagkraftig i en affär som en ung person är dumt.
Ebba har förivrat sig och varit slarvig. Hon har inte ens inväntat lagfarten innan hon började göra förändringar på egendomen.

Men det är också förolämpande att omyndigförklara en person bara för att han råkar vara gammal. Varför skulle inte en 81-åring vara kapabel att själv besluta om försäljning av en fastighet han äger? Det är ju inte köparens uppgift att hålla säljarens hand genom processen. Esbjörn har ju haft alla möjligheter att värdera sin egen fastighet, prata med sina vänner, släktingar, mäklare och få råd. Det kan ingen hindra honom från att göra.
 
Eftersom 80% av äldre har en nedsatt kognitiv förmåga borde hon ha begripigt att hon kanske borde ha extra på fötterna, speciellt i sitt ämbete som politiker.
Hon hade lätt kunnat incisterat på att han skulle göra en värdering och inväntat den. Det är inte ens säkert att han har förstått att han borde göra en. Hon borde också ha föräkrat sig innan om att hans släkt var i försyådd och att de haft parter med sig vid affären, ffa för mannens skull.

Det är mycket vanligt att äldre behöver god tid på sig att landa i beslut. Att tro att en man på 80 år är lika slagkraftig i en affär som en ung person är dumt.
Ebba har förivrat sig och varit slarvig. Hon har inte ens inväntat lagfarten innan hon började göra förändringar på egendomen.

Så man ska med andra ord utgå från att alla "äldre" (vilka de nu är) inte klarar av att sköta sina affärer? Om man gör affärer med någon äldre måste man försäkra sig om att deras släkt är införstådd och se till att de har någon att hålla i handen under affären? Det om något är väl kränkande? Jag känner iaf två personer 80 + som hade gått i taket av blotta tanken.
 
Min farfar jobbade som ekonom i hela sitt liv. När han var 81 skötte han pengaplaceringar åt hela sin familj och gjorde det bättre än nån annan. Det är tack vare honom som min farmor lever gott idag, och även till stor del min far och faster. Vi barnbarn har också fått del av kakan.
Sista 10-ish åren var synen mer eller mindre borta men hjärnan intakt. Han diskuterade gärna ekonomi och börsen när han var 90. Han hade vänt sig i graven om någon kom sa att han borde haft en god man i affärer, pga sin ålder...
 
Min farfar jobbade som ekonom i hela sitt liv. När han var 81 skötte han pengaplaceringar åt hela sin familj och gjorde det bättre än nån annan. Det är tack vare honom som min farmor lever gott idag, och även till stor del min far och faster. Vi barnbarn har också fått del av kakan.
Sista 10-ish åren var synen mer eller mindre borta men hjärnan intakt. Han diskuterade gärna ekonomi och börsen när han var 90. Han hade vänt sig i graven om någon kom sa att han borde haft en god man i affärer, pga sin ålder...

Men då hörde han ju till de 20% som inte har någon nedsättning. Som jag sagt, min far hade under sina sista år absolut kunnat bli stressad av en påstridig köpare att göra en affär han inte ville.

Det kanske är juridiskt ok men det är fan i mig inte moraliskt ok.
 
Men då hörde han ju till de 20% som inte har någon nedsättning. Som jag sagt, min far hade under sina sista år absolut kunnat bli stressad av en påstridig köpare att göra en affär han inte ville.

Det kanske är juridiskt ok men det är fan i mig inte moraliskt ok.

Min poäng är att det känns rätt så nedvärderande såsom många i tråden uttrycker sig, att det per automatik skulle förväntas att man behöver god man eller godkännande av släkt (vem vet ens vad en har för relation till sin släkt???) bara för att man är äldre.
 
Så man ska med andra ord utgå från att alla "äldre" (vilka de nu är) inte klarar av att sköta sina affärer? Om man gör affärer med någon äldre måste man försäkra sig om att deras släkt är införstådd och se till att de har någon att hålla i handen under affären? Det om något är väl kränkande? Jag känner iaf två personer 80 + som hade gått i taket av blotta tanken.
Så det är mer kränkande att ställa ett par frågor och göra upp affären med var sitt ombud än att dra igång en stämningsprosses i media och anlita experter som ska bedömma personens hälsa?

Har man lite social kompetens är det nog inga problem att lägga fram det på ett juridiskt klokt sätt utan att kränka någon.
 
Min poäng är att det känns rätt så nedvärderande såsom många i tråden uttrycker sig, att det per automatik skulle förväntas att man behöver god man eller godkännande av släkt (vem vet ens vad en har för relation till sin släkt???) bara för att man är äldre.
Det är knappast att be om ett godkännande om man frågar "det finns ingen släkting som har intresse av fastigheten som kan komma att opponera sig sen?"
Det är ändå väldigt vanligt att barn och barnbarn lägger sig i. Ffa om fastigheten har ett värde som denna verkar ha.
 
Men då hörde han ju till de 20% som inte har någon nedsättning. Som jag sagt, min far hade under sina sista år absolut kunnat bli stressad av en påstridig köpare att göra en affär han inte ville.

Det kanske är juridiskt ok men det är fan i mig inte moraliskt ok.

Ok, så hur tycker du att man ska göra? Omyndigförklara alla människor som är över en viss ålder? Vilken ålder är det tycker du? Eller ska man be om ett medicinskt utlåtande innan man gör affärer med folk över en viss ålder? Hur ska man veta om en person som ser ut att fungera fullständigt normalt är dement eller inte?

Nä, jag tycker att man ska behandla alla vuxna myndiga personer som just precis det: myndiga. Tills motsatsen bevisats. Bara för att folk är gamla betyder det inte att de inte är kapabla.

Med din argumentation låter det som att man du tycker att man ska omyndigförklara folk när de kommit upp i en viss ålder så att de inte ska få ingå avtal på samma sätt som barn inte får ingå avtal. Vilket märkligt sätt att se på äldre! Känns som en slippery slope att ge sig in i...
 
Så det är mer kränkande att ställa ett par frågor och göra upp affären med var sitt ombud än att dra igång en stämningsprosses i media och anlita experter som ska bedömma personens hälsa?

Har man lite social kompetens är det nog inga problem att lägga fram det på ett juridiskt klokt sätt utan att kränka någon.

Jag pratar allmänt om att göra affärer med äldre, inte det här specifika fallet. Jag tycker att det är omöjligt för tyckare på sociala medier av avgöra hur de inblandade har agerat och borde ha agerat. Speciellt i detta fallet där det finns massa uppgifter om omständigheter från båda sidor. En sån omständighet är ju att det gick två månader mellan första kontakt och kontraktskrivande, och att de under den perioden träffades flera gånger och gick igenom fastigheten tillsammans. Men hon kan ju absolut ha gjort detta utan att ha ställt några frågor öht.
 
Ok, så hur tycker du att man ska göra? Omyndigförklara alla människor som är över en viss ålder? Vilken ålder är det tycker du? Eller ska man be om ett medicinskt utlåtande innan man gör affärer med folk över en viss ålder? Hur ska man veta om en person som ser ut att fungera fullständigt normalt är dement eller inte?

Nä, jag tycker att man ska behandla alla vuxna myndiga personer som just precis det: myndiga. Tills motsatsen bevisats. Bara för att folk är gamla betyder det inte att de inte är kapabla.

Med din argumentation låter det som att man du tycker att man ska omyndigförklara folk när de kommit upp i en viss ålder så att de inte ska få ingå avtal på samma sätt som barn inte får ingå avtal. Vilket märkligt sätt att se på äldre! Känns som en slippery slope att ge sig in i...

Lägg inte ord i min mun tack.

Jag tycker rent moraliskt att man faktiskt kan försöka uppbåda lite empati när man gör affärer med äldre så de verkligen är trygga med affären. Det är ingen omyndigförklaring av äldre utan ett erkännande att många (men naturligtvis inte alla) blir skörare med åldern. Jag har haft sådana äldre nära mig i min släkt inkl min far och min mor. Sedan har jag haft en granne som definitivt hör till de 20% som inte har någon nedsättning.

Dvs jag anser att man kan försöka uppbåda lite social kompetens och fingertoppskänsla (under förutsättning att man besitter sådana då, annars blir det väl ångvält och hävdande av sin rätt in absurdum).
 
Jag pratar allmänt om att göra affärer med äldre, inte det här specifika fallet. Jag tycker att det är omöjligt för tyckare på sociala medier av avgöra hur de inblandade har agerat och borde ha agerat. Speciellt i detta fallet där det finns massa uppgifter om omständigheter från båda sidor. En sån omständighet är ju att det gick två månader mellan första kontakt och kontraktskrivande, och att de under den perioden träffades flera gånger och gick igenom fastigheten tillsammans. Men hon kan ju absolut ha gjort detta utan att ha ställt några frågor öht.
För att då återgå till det generella i att göra affärer med äldre så går det utmärkt att vara noga och låta det ta tid utan att bete sig kränkande och utgå från att de skulle vara obegåvade.
Men ja, man bör vara försiktig för det är lättare att det blir fel, rent generellt.
 
Det är knappast att be om ett godkännande om man frågar "det finns ingen släkting som har intresse av fastigheten som kan komma att opponera sig sen?"
Det är ändå väldigt vanligt att barn och barnbarn lägger sig i. Ffa om fastigheten har ett värde som denna verkar ha.

Kan så vara, men det blir nog svårt att lagstadga om. Och jag tänker i generella termer. Det här specifika fallet har jag precis lika lite insikt i som andra tyckare.
 
Det är ändå väldigt vanligt att barn och barnbarn lägger sig i. Ffa om fastigheten har ett värde som denna verkar ha.

Men här finns väl inga barn eller barnbarn? utan det är andra släktingar och en granne som alla har suktat efter fastigheten?, en granne, som för övrigt är en inte purung kvinna som redan ärvt en annan fastighet i närheten av en annan ensam äldre man.
 
Lägg inte ord i min mun tack.

Jag tycker rent moraliskt att man faktiskt kan försöka uppbåda lite empati när man gör affärer med äldre så de verkligen är trygga med affären. Det är ingen omyndigförklaring av äldre utan ett erkännande att många (men naturligtvis inte alla) blir skörare med åldern. Jag har haft sådana äldre nära mig i min släkt inkl min far och min mor.

Men Ebba har nog uppfattat det som att affären dels tagit tid och dels varit tryggt för Esbjörn. Att han-vad det verkar- under denna tid inte "talat om " detta för någon kan faktiskt bero på att han under denna tid varit helt ensam och inte haft någon särskild att tala med.

KL
Jag har själv en granne med en "likadan " gård, värdefull men skräpig och dåliga hus. Många vill ha den och ägaren gör inget annat än att säger han ska flytta och sälja vilket såklart gör att många åker dit och pratar.
Nu har det gått 6 år och jag tror han är ensam och pratsjuk och har sin fastighet som lockbete för gemenskap.
 
Men då hörde han ju till de 20% som inte har någon nedsättning. Som jag sagt, min far hade under sina sista år absolut kunnat bli stressad av en påstridig köpare att göra en affär han inte ville.

Det kanske är juridiskt ok men det är fan i mig inte moraliskt ok.

Det behöver ju inte vara stressad en äldre man blir utan istället smickrad och förtjust- jag känner flera män, som när de blev äldre mkt väl skulle kunna charmas av en yngre kvinna och sälja, just för att de blir gubbsjuka på ett annat sätt än tidigare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp