Ebola, är ni oroliga???

*del raderad av moderator*

KL

Jag läste det HÄR och blir lite fascinerad. Var står ni i frågan om screening? Jag förstår att man vill göra något men har läst att screening i princip är poänglöst eftersom det bara är människor med symtom som ger utslag. Å andra sidan kan man ju tänka att det i sig i alla fall är något men å tredje sidan verkar ju passagerare med minsta feber eller illamående fångas upp oavsett.
 
Senast ändrad av en moderator:
Nu orkar jag inte läsa allt tjafsande så jag vet inte om det redan varit uppe:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ebolavaccin-vantas-klart-under-2015_4037051.svd

Jag trodde det var jättesvårt att få fram ett vaccin? Eftersom det inte gjorts än, och så nu helt plötsligt ska det vara klart att använda nästa år.
Jag tror, utan att ha läst mer än det du länkar till - att det nog är resultatet av flera års forskning och inte något ihopsnott sista månaderna. Mycket glädjande!
 
De sa nyss på tv4's nyheter att att vaccinet är på "experimentell nivå" och att det är oklart om effekt och biverkningar.
Kan gå hur som helst.
 
Man började testerna på ebolavaccinet i januari, så gissningsvis har händelseutvecklingen sedan sommaren accelererat processen en bit.
 
Undrar varför FDA stoppade testerna då i juli. Vad jag förstår efter lite skummande på flera sidor så handlar det om en vidareutveckling av ett vaccin mot närbesläktade lassavirus, som bara är provat på apor. Finansiärer har saknats för utveckling av vaccinet eftrsom det inte ansetts som 'lönsamt'.
 
Men visst har det cirkulerat uppgifter om att man återupptagit testerna i de värst utsatta områden, med motivering att "alternativet är värre"?
"In August, the FDA changed the status to "partial hold", allowing the drug to be used under Expanded access in people infected with Ebola but with the Phase I trial still suspended."
http://en.wikipedia.org/wiki/TKM-Ebola

Men TKM är från ett annat företag, kanadensiska Tekmira, än de två (Glaxosmithkline/Newlink Genetics) som man nu kör humantester på.
 
Måtte bara att det inte görs någon snabbfix för att hitta ett botemedel som inte testats klart. vi har lärt oss från svininfluensavaccinet och neurosedynskandalen att medicin / vaccin kan ge svåra biverkningar och de ska inte testas bara för att.
 
Jag sag en interview med chefs lakaren pa ett av de sjukhus som tog hand om en av de ebola smittade sjukskoterskorna och som ocksa forskar i amnet. Han papekade att alla olika forsknings anstalter runt varlden jobbade ihop och sa ocksa att aven om man forskar pa vaccinationer sa lar det droja innan ett vaccin ar klart att anvandas.
 
Jag sag en interview med chefs lakaren pa ett av de sjukhus som tog hand om en av de ebola smittade sjukskoterskorna och som ocksa forskar i amnet. Han papekade att alla olika forsknings anstalter runt varlden jobbade ihop och sa ocksa att aven om man forskar pa vaccinationer sa lar det droja innan ett vaccin ar klart att anvandas.

Ja det är väl rätt konstaterat att inget etablerat vaccin mot ebola finns i dagsläget även om det fortsätts jobbas på och vinner vissa framgångar i fråga om hopp om ett fungerande vaccin.
 
Enligt morgonrapporteringen kommer Kanada helt stänga landet - dvs totalt inreseförbud - för riskresenärer.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6006930


USA har gått ut med inresedirektiv för de människor som kommer från de ebolahärjade områdena. För att komma in i landet måste resenärerna landa på någon av flygplatserna New York's Kennedy, Newark Liberty, Washington's Dulles, Chicago's O'Hare eller Hartsfield-Jackson Atlanta.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/usa-skarper-ebola-kontrollen

Även enskilt reseförbud:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/reseforbud-for-drygt-70-ebolavardare/
 
Jag trodde det var jättesvårt att få fram ett vaccin? Eftersom det inte gjorts än, och så nu helt plötsligt ska det vara klart att använda nästa år.

Att Ebola skaffat resväska och nu anses vara ett världshot gör att intresset och pengarna ökat rejält.

Intresse och pengar är tyvärr relevant för forskning och för dagen saknas det varken eller.
Både länder och privatpersoner skjutsar in rejäla kappsäckar med pengar:

http://www.businessinsider.com/mark-zuckerberg-25-million-ebola-donation-2014-10
 
Har menar man att det bara uppmuntrar manniskor att ljuga om var de kommer fran da det inte finns nagra direkta flyg fran Vast Afrika till USA. Myndigheterna vill hellre veta varifran folk kommer an att de flyger till Europa eller ett annat land i Afrika och anger det som avreseort. Skracken bland allmanheten ar dock sa stor att man valt att gora nagot som syns och hoppas att det ska lugna folk.
Det lar dock vara svart att fa visum till USA om man kommer fran Vast Afrika.

En sjukskoterska som just kommit tillbaka fran Vast Afrika har vagrat att isolera sig. Forst i New Jersey dar hon landade och de ansag att hon skulle stanna pa ett sjukhus ... Hon akte hem till Main och drog det till domstol. Domstolen holl med henne att man inte inom lagens ramar kan tvinga en frisk Amerikansk medborgare att isolera sig och stanna hemma i 21 dagar. Hon blev ombedd att halla sig ifran folksamlingar, ta tempen tva ganger om dagen och meddela myndigheter om hon utvecklar symptom, vilket ar nagot hon sagt sjalv hela tiden.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 159
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 104
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 825
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 828
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp