Ebola, är ni oroliga???

Vad du skrev var bl a. ja "några av personalen" på Arlanda har sett en hängig människa på en bänk som verkade dålig allmänt och agerat utifrån det. Enligt media.
Som vidare kom på ett plan från ett icke öht ebola-involverat land men ändå blev det rubriker i media.

Självklart blir det "rubriker i media" om myndigheter gör en åtgärd pga ebola. Det är alltså myndigheterna du ska hänga om det avgörande är vilket land planet kom ifrån, det var de som fattade beslut om patienten. Dock tror jag att myndigheterna är de som har bäst information om patientens resväg, hen kan ju ha kommit någon annanstans ifrån och mellanlandat innan Arlanda.

Ja? Vad är det du svarar på öht? Är det myndigheterna tycker du, som skriver rubriker och formulerar texter i media eller hur tänker du, vad är det du tycks vilja utbilda mig om i sammanhanget? Jag har reflekterat över hur media drar upp rubriker och hur saker framställs, i artikeln i den tidning jag bland annat läst, var rubriken "Misstänkt Ebola fall på Arlanda" och längst ner i artikeln under står det sen att troligtvis kan Malaria vara troligare. Samma diskussion, dvs hur gynnande, alternativt inte gynnande, det är för folk att Media rapporterar ej konstaterade fall på detta sätt, pågick i Sveriges radio i ett av debattprogrammen i förrgår eftermiddag.
 
Men att du inte känner till saker kan ju knappast vara ett bra argument? Europa präglades under många århundraden innan den koloniala eran av stora teknologiska framsteg och låg långt före Afrika i utvecklingen. Stora framsteg brukar alltid föregås av en lång tid av uppbyggnad fram till dessa. Till exempel så hade Europa en etablerad universitetstradition och böcker i massproduktion i flera hundra år innan det till slut ledde fram till den vetenskapliga revolutionen. Den utvecklingen som skett i Afrika sedan kolonialismen har i själva verket varit mycket snabbare än vad någon civilisation har lyckats med på egen hand.
Jag vet allt det där. Men åter: att använda Europa som måttstock kommer alltid att göra Europa till "vinnare". Vem har bestämt att endast aktiviteter som uppfattas som "framsteg" i västvärlden är framsteg.

Det är inget självklart egenvärde i att ha universitet enligt västerländsk modell exempelvis. Teknologiska framsteg är det inte heller.
 
Ja? Vad är det du svarar på öht? Är det myndigheterna tycker du, som skriver rubriker och formulerar texter i media eller hur tänker du, vad är det du tycks vilja utbilda mig om i sammanhanget?

Det är journalisters och medias huvudsakliga gärning - att granska och bevaka myndigheter och myndighetsutövande så där har mandalaki helt rätt. Det är inte 'personal på arlanda' man ska klandra, man behöver inte klandra alls mer än framställan av händelsen då.
Jag kan tycka att journalistiken med tiden hela tiden blir mer och mer sensationsfokuserad. Där tar inte media ansvar i min mening, man eldar gärna upp läsarna med dramatik och sakligheten kommer i andra, tredje eller fjärde hand.
 
Det är journalisters och medias huvudsakliga gärning - att granska och bevaka myndigheter och myndighetsutövande så där har mandalaki helt rätt. Det är inte 'personal på arlanda' man ska klandra, man behöver inte klandra alls mer än framställan av händelsen då.
Jag kan tycka att journalistiken med tiden hela tiden blir mer och mer sensationsfokuserad. Där tar inte media ansvar i min mening, man eldar gärna upp läsarna med dramatik och sakligheten kommer i andra, tredje eller fjärde hand.

Men herregud, jag har väl för bövelen inte anklagat ngn personal på Arlanda över huvud taget?! Jösses....
ang. journalistik så undrar jag igen - vad är det som känns som ni behöver utbilda andra angående???? Det känns som det finns ngt i ert anseende behov av att utbilda folk i tråden då det anses att de inte förstår det ni förstår? Förlåt, men det blir verkligen märkligt..... På vilket sätt utifrån det som skrivits, anser du att det handlar om grandskande journalistik? Det är ju just det som är grejen - och det intressanta i ämnet, att journalistik är faktiskt inte alltid helt korrekt eller "grandskande" öht, utan sensationsskrivet. på olika sätt.

Det har skrivits om just sensationsaspekten journalistiskt sen tidigare och jag har varit den som skrivit ganska mycket om det även om det då varit från andra hållet dvs vad läsaren uppfattar, inte diskussion om sensationsjournalistik i sig bokstavligen, men nämner man upprepade gånger Aftonbladet och Expressen så är det för mig uppenbart att det är det vi delvis diskuterar? Sensationsjournalistik är för övrigt inte ngt nytt fenomen utan har existerat sen dackefejden och är därmed en ständig diskussionspunkt när det gäller vad journalistik är i grunden och vad den bör eller inte bör vara. Det kan väl knappast vara någon ögonbrynshöjare varken för dig eller någon annan?
 
Senast ändrad:
Jag vet allt det där. Men åter: att använda Europa som måttstock kommer alltid att göra Europa till "vinnare". Vem har bestämt att endast aktiviteter som uppfattas som "framsteg" i västvärlden är framsteg.

Vi pratade om saker som fattigdom, medellivslängd och vetenskap om du inte minns det. Det är universella saker, inte europeiska måttstockar. För att kunna göra framsteg inom alla dessa områdena så krävs just vetenskap. Den vetenskapliga metoden är också universell.
 
Vi pratade om saker som fattigdom, medellivslängd och vetenskap om du inte minns det. Det är universella saker, inte europeiska måttstockar. För att kunna göra framsteg inom alla dessa områdena så krävs just vetenskap. Den vetenskapliga metoden är också universell.

anser du att medellivslängd , dvs längre sådan, har att göra med det du förespråkar rent universiellt?
 
Min undran var mer utifrån ditt inlägg, om medellivslängd var avgörande enligt ditt påstående utifrån dina sagda kriteria.

Det var en av grejerna som diskuterades. Skulle säga att det är en viktig parameter att ta hänsyn till men inte helt avgörande. Hurså?
 
Man kan kanske ha förståelse för att fattiga och analfabetiska bybor i Guinea vägrat att låta utländsk sjukvårdspersonal som inte talar språket föra bort sjuka släktingar och vänner. Men man undrar vad utbildade läs och skrivkunniga svenskar som dessutom har tillgång till all information om ebola som finns på nätet har för ursäkt, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/frivilliga-hjalparbetare-drabbade-av-ryktesspridning_4033773.svd

Det förvånar mig inte. På ett annat forum argumenterar jag mot människor som tror att ebola kan förvandla Sverige till ett u-land. Skulle lika gärna kunna argumentera med någon som tror på zombieapokalypsen...
 
Ja? Vad är det du svarar på öht? Är det myndigheterna tycker du, som skriver rubriker och formulerar texter i media eller hur tänker du, vad är det du tycks vilja utbilda mig om i sammanhanget?

Att reda ut vem som är källan och vem som är budbäraren.

När du skriver t ex Som vidare kom på ett plan från ett icke öht ebola-involverat land men ändå blev det rubriker i media - så låter det som om du tycker att medierna skulle ha låtit bli att rapportera eftersom hen kom från ett land som inte har ebola. Men medierna är bara budbäraren här, medan de som fattade beslutet om personen på Arlanda som är källan bakom åtgärden. Och gör de en smittskyddsåtgärd så rapporterar medierna om det.
 
Jag vet allt det där. Men åter: att använda Europa som måttstock kommer alltid att göra Europa till "vinnare". Vem har bestämt att endast aktiviteter som uppfattas som "framsteg" i västvärlden är framsteg.

Det är inget självklart egenvärde i att ha universitet enligt västerländsk modell exempelvis. Teknologiska framsteg är det inte heller.
det du kallar universitet enligt västerländsk modell är väl egentligen universitet enligt morisk (nordafrikaner) modell ?
 
För den som reagerar på ordet Morisk så är det i detta fall adekvat.
De universitet som stod som modell för alla kommande universitet i Europa fanns på den Iberiska halvön som då stod under Morisk kontroll.
 
Det är journalisters och medias huvudsakliga gärning - att granska och bevaka myndigheter och myndighetsutövande så där har mandalaki helt rätt. Det är inte 'personal på arlanda' man ska klandra, man behöver inte klandra alls mer än framställan av händelsen då.
Jag kan tycka att journalistiken med tiden hela tiden blir mer och mer sensationsfokuserad. Där tar inte media ansvar i min mening, man eldar gärna upp läsarna med dramatik och sakligheten kommer i andra, tredje eller fjärde hand.

Det är journalisters och medias huvudsakliga gärning att sälja, och det gör man helst med så vinklade nyheter att de lika gärna kunde vara lögn.
 
Det är journalisters och medias huvudsakliga gärning att sälja, och det gör man helst med så vinklade nyheter att de lika gärna kunde vara lögn.
Nja och njo, och njä. Det är skillnad på media och media. Jag skriver helt under på detta vad det gäller kvällsdrakarna, där vet jag inte om det är journalister ens som jobbar numera.
 
Det är journalisters och medias huvudsakliga gärning att sälja, och det gör man helst med så vinklade nyheter att de lika gärna kunde vara lögn.
Om vi pratar tidningar så finns det flera som jag tycker är jättebra och inte det minsta säljiga så pass att de sitter och ljuger för mig. Jag är medveten om att man såklart ska vara källkritisk men jag läser dagligen BBC, CNN, DN, SvD, Aftonbladet och El País och känner mig rätt trygg med att de inte fyller mig full med lögner.

Och ja, jag vet att man SKA hata Aftonbladet men man måste faktiskt inte sitta och läsa de absolut sämsta artiklarna som bara handlar om dåliga bantningsråd utan kan faktiskt använda deras hemsida som ett sätt att få uppdaterade nyheter snabbt samt välja artiklar man läser med omsorg.

Så länge man inte bara läser en enda tidning så känns risken för att bli totallurad rätt liten.
Om nu inte är paranoid och tror att hela mediavärlden ljuger för en. Men då kan man väl inte lita på nån, antar jag.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 086
Senast: mars
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 163
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 136
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 845
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp