Ebola, är ni oroliga???

Det kanske blir lite svårt när personalen som rapporterar in det redan har sagt Ebola och det dessutom fanns personal på flygplatsen i smittskyddskläder.

Jag laste kanske artikeln slarvigt, men jag uppfattade att lakaren skickat patienten till Karolinska med orden att det kunde vara ebola ...
Att saga att personen kan ha ebola helt utan nagon som helst grund betyder bara att man skrammer upp folk annu mer. Som personen som var lab tekniker och hanterat blod fran Duncan, han som dog i Texas, och akte pa semester pa en kryssning. Det skickades ut helicopter for blodprov som var negativt for ebola ... men andra passagerare som varit i kontakt med henne pa fartyget isolerar sig "bara utifall att" ... av vad kan man undra.
 
Jag laste kanske artikeln slarvigt, men jag uppfattade att lakaren skickat patienten till Karolinska med orden att det kunde vara ebola ...
Att saga att personen kan ha ebola helt utan nagon som helst grund betyder bara att man skrammer upp folk annu mer. Som personen som var lab tekniker och hanterat blod fran Duncan, han som dog i Texas, och akte pa semester pa en kryssning. Det skickades ut helicopter for blodprov som var negativt for ebola ... men andra passagerare som varit i kontakt med henne pa fartyget isolerar sig "bara utifall att" ... av vad kan man undra.

Det är ju någon på Arlanda som har bedömt att det finns en risk för ebola och ringt. Det är där kedjan startade. Läkaren på KS vet ju inte men måste förstås agera på misstanken och delegera därefter.
 
Tips från coachen - använd ytdesinfektion till ytor och håll handspriten till just händerna. Handspriten innehåller återfettning som ju huden behöver för att inte torka ut, vilket gör att om man har handsprit på ytor lägger du dit en hinna som ännu mer fastnar på eftersom plast inte är absorberande.
Ytdesinfektion innehåller tensider som alltså tvättar av ytan, och alkohol som desinficerar ytan.
Hade inte det att tillgå :p kör dock ytdes. hemma i sjuk-tider.
 
Det är ju någon på Arlanda som har bedömt att det finns en risk för ebola och ringt. Det är där kedjan startade. Läkaren på KS vet ju inte men måste förstås agera på misstanken och delegera därefter.

ja "några av personalen" på Arlanda har sett en hängig människa på en bänk som verkade dålig allmänt och agerat utifrån det. Enligt media.
Som vidare kom på ett plan från ett icke öht ebola-involverat land men ändå blev det rubriker i media.
Och det framgår ju tillochmed enligt tidningarnas rapport om man läser sista raderna att ingen korrelation till ebola finns öht men att man ändå agerat lite panik ifall att utifrån det på Arlanda. Fortsättning lär följa i media.
 
ja "några av personalen" på Arlanda har sett en hängig människa på en bänk som verkade dålig allmänt och agerat utifrån det. Enligt media.
Som vidare kom på ett plan från ett icke öht ebola-involverat land men ändå blev det rubriker i media.
Och det framgår ju tillochmed enligt tidningarnas rapport om man läser sista raderna att ingen korrelation till ebola finns öht men att man ändå agerat lite panik ifall att utifrån det på Arlanda. Fortsättning lär följa i media.

Fortsättningen har väl redan följt, han hade inte Ebola :)
 
Appropa att det maste bli mer hjalp i vast afrika for att hjalpa manniskorna dar och for att fa stopp pa ebola har Fort Gordon i Augusta, Georgia (ungefar 4 - 5 mil hemmifran mig) just meddelat att 101 airborn kommer att skicka 3000 - 4000 soldater till Liberia. De har redan skickat dit forsta gruppen, for att skota logistiken nar resten borjar skickas nasta vecka. Deras huvud uppgift kommer att vara att bygga kliniker och att lara ut hur man behandlar de sjuka.
 
Appropa att det maste bli mer hjalp i vast afrika for att hjalpa manniskorna dar och for att fa stopp pa ebola har Fort Gordon i Augusta, Georgia (ungefar 4 - 5 mil hemmifran mig) just meddelat att 101 airborn kommer att skicka 3000 - 4000 soldater till Liberia. De har redan skickat dit forsta gruppen, for att skota logistiken nar resten borjar skickas nasta vecka. Deras huvud uppgift kommer att vara att bygga kliniker och att lara ut hur man behandlar de sjuka.
Jättebra, verkligen. Det behövs ett antal omgångar lika transporter och därmed hjälp.
Jag kan bara tycka att det är sorgligt att det skulle behöva bli så många dödsfall i Afrika och spridning av smittan till andra kontinenter innan sån här hjälp kommer. Hade inte smittan nått USA hade det med största trolighet dröjt ett tag till innan Afrikas drabbade länder fått hjälp.
 
ja "några av personalen" på Arlanda har sett en hängig människa på en bänk som verkade dålig allmänt och agerat utifrån det. Enligt media.
Som vidare kom på ett plan från ett icke öht ebola-involverat land men ändå blev det rubriker i media.
Och det framgår ju tillochmed enligt tidningarnas rapport om man läser sista raderna att ingen korrelation till ebola finns öht men att man ändå agerat lite panik ifall att utifrån det på Arlanda. Fortsättning lär följa i media.
Ebolamisstanken fanns på Arlanda. "Media" har inte hittat på den. Läser just en notis där biträdande smittskyddsläkare Helena Hervius Askling säger:

"Det är två faktorer som är avgörande. Feber och resenanamnesen, dvs om det finns risk för att personen blivit utsatt för smitta i de drabbade länderna."

Att nyligen ha vistats i Västrafrika och lite feber räcker för att en person ska isoleras pga misstänkt ebolasmitta, står det i notisen.
 
Det är ju någon på Arlanda som har bedömt att det finns en risk för ebola och ringt. Det är där kedjan startade. Läkaren på KS vet ju inte men måste förstås agera på misstanken och delegera därefter.
Exakt så uppfattar jag det också. Självklart sänker myndigheterna tröskeln just nu, tar det säkra för det osäkra och går till botten med varje misstänkt fall. Hur skulle de annars agera, kan man ju undra.
 
Fortsättningen har väl redan följt, han hade inte Ebola :)
Ebolamisstanken fanns på Arlanda. "Media" har inte hittat på den. Läser just en notis där biträdande smittskyddsläkare Helena Hervius Askling säger:

"Det är två faktorer som är avgörande. Feber och resenanamnesen, dvs om det finns risk för att personen blivit utsatt för smitta i de drabbade länderna."

Att nyligen ha vistats i Västrafrika och lite feber räcker för att en person ska isoleras pga misstänkt ebolasmitta, står det i notisen.

Nej kära Mandalaki, även jag förstår att media inte hittat på ebolamisstanken. Hur man däremot väljer att rapportera den är dock en annan sak.
 
Nej kära Mandalaki, även jag förstår att media inte hittat på ebolamisstanken. Hur man däremot väljer att rapportera den är dock en annan sak.
Vad du skrev var bl a. ja "några av personalen" på Arlanda har sett en hängig människa på en bänk som verkade dålig allmänt och agerat utifrån det. Enligt media.
Som vidare kom på ett plan från ett icke öht ebola-involverat land men ändå blev det rubriker i media.

Självklart blir det "rubriker i media" om myndigheter gör en åtgärd pga ebola. Det är alltså myndigheterna du ska hänga om det avgörande är vilket land planet kom ifrån, det var de som fattade beslut om patienten. Dock tror jag att myndigheterna är de som har bäst information om patientens resväg, hen kan ju ha kommit någon annanstans ifrån och mellanlandat innan Arlanda.
 
Jättebra, verkligen. Det behövs ett antal omgångar lika transporter och därmed hjälp.
Jag kan bara tycka att det är sorgligt att det skulle behöva bli så många dödsfall i Afrika och spridning av smittan till andra kontinenter innan sån här hjälp kommer. Hade inte smittan nått USA hade det med största trolighet dröjt ett tag till innan Afrikas drabbade länder fått hjälp.

USA har haft militar dar en langre tid for att hjalpa till med Ebola smitta. En omgang med Amerikansk militar pa flera hundra personer ar pa vag hem igen efter att har varit dar nastan sedan "the outbreak" borjade. Var finns hjalpen med manniskor pa marken fran Europa?
 
USA har haft militar dar en langre tid for att hjalpa till med Ebola smitta. En omgang med Amerikansk militar pa flera hundra personer ar pa vag hem igen efter att har varit dar nastan sedan "the outbreak" borjade. Var finns hjalpen med manniskor pa marken fran Europa?
Jamen, vad är det för ställningsfråga? Vad vet du om det? Ebolakatastrofen har pågått i flera år, kanske många till och med. Läkare utan gränser har varit på plats i åratal, och de har skrikit på hjälp hur länge som helst vilket många länder lyssnat på men inte gett tillräckliga resurser till, från någon alltså inte usa heller. Det finns väldigt många människor från hela världen på plats. Vad får dig att tro att usa skulle vara några slags helgon som är de enda som gör något?
 
Jag tror absolut inte att USA ar nagra sorts helgon i nagon fraga. Allt jag egentligen avsag var att papeka att hjalpen med manniskor fran USA pa marken i Vast Afrika inte ar nagot som beror pa att en Liberian smittbarande man kom till USA och att tva personer har smittades. USA var pa plats redan i borjan pa sommaren med militar for att hjalpa till nar hela den industriella delen av varlden insag att krisen med Ebola i Vast Afrika verkligen var en kris.
Lakare utan granser och andra frivillig organisationer har varit dar med personal fran hela varlden i flera ar. Det ar dock, i mitt tycke, ett langt steg mellan frivillig organisationer och att skicka ut folk i deras jobb ... Mest for att utsatta dem for smitta, men dessutom betalas det med skattepengar och inte av insamlade medel for valgorenhet.
 
Fast vettu, usa är fortfarande inte de enda som bistår afrikas länder med bistånd, med skattemedel. Sverige var sjätte största givare enligt SIDA läste jag häromdagen, om du tror att det är hastigt ihopslängda möney på grund av sista veckornas tidningsrubriker så är det en väldigt naiv och milt sagt okunnig uppfattning.
 
Min point var, och ar, att USA skickat dit manniskor anstallda av staten sedan borjan av sommaren och nu ytterligare 3-4 tusen for att bygga kliniker och hjalpa till att lara upp innevanarna hur man behandlar ebola. Nothing more nothing less. Utom att det vore trevligt att se den typen av hjalp fran Europa ocksa. That's it. Och har slutar jag den har diskussionen som inte leder nagonstans, nu ar det dags att borja jobba.
 
Utom att det vore trevligt att se den typen av hjalp fran Europa ocksa. That's it.
HÄR kan man läsa mer om vad EU gör i alla fall :).

Man kan även googla EU help ebola eller European help ebola eller Europe fight ebola för att läsa mer om vad europeriska stater gör för att hjälpa genom EU :up:.
 
Jag känner inte till något som tyder på att det var mycket "värre" i Afrika än i Europa då. Fattigdomen är till viss del säkert ett resultat av kolonialismen.
...
Bättre förutsättningar - för vad?
...
Som jag skrev ovan är jag övertygad att Afrika utan kolonialism mycket väl kunde varit en rikare och mer välmående kontinent.

Men att du inte känner till saker kan ju knappast vara ett bra argument? Europa präglades under många århundraden innan den koloniala eran av stora teknologiska framsteg och låg långt före Afrika i utvecklingen. Stora framsteg brukar alltid föregås av en lång tid av uppbyggnad fram till dessa. Till exempel så hade Europa en etablerad universitetstradition och böcker i massproduktion i flera hundra år innan det till slut ledde fram till den vetenskapliga revolutionen. Den utvecklingen som skett i Afrika sedan kolonialismen har i själva verket varit mycket snabbare än vad någon civilisation har lyckats med på egen hand.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 092
Senast: mars
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 169
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 172
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 856
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp