Ebola, är ni oroliga???

Fast du är väl bara intresserad av att trolla just nu?

Men jag läser annars gärna ditt förslag till hur utbildningsbiten kan lösas så snabbt som möjligt :-).

Själv tror jag att utbildning just nu är blir too little, too late. Smarta, mer resurseffektiva och snabbare lösningar måste till paralellt med utbildning.

Utbildade begravningsteam tror jag är en toppenidé tillexempel :-). Det minskar smittspridningen.

Tjaa när har jag sagt att det bara handlar om utbildning? Aldrig.
Men utbildning är ju ändå en stor del av det hela, även om det krävs en hel del resurser också.

Är du intresserad av att diskutera på riktigt utan trams kan du skicka PM.
Med tanke på hur folk beter sig i tråden och inte kan tänka sig att tänka annorlunda så ser jag liksom ingen anledning till att ens försöka förklara mer här.

Med tanke på hur folk beter sig i tråden och inte kan tänka sig att tänka annorlunda så ser jag liksom ingen anledning till att ens försöka förklara mer här.

Fast du skriver att människor i afrika är korkade för att de väljer att inte ta till sig information, sen vänder du i stormen till att det är omvärlden som kan hjälpa men som inte gör det.
Du gör en dold pudel, sen en tramsig åsna som lägger ansvaret för dina uteblivna förklaringsargument till din egen ståndpunkt hos motdebattörerna. Fegt tycker jag, och tycker det är lite synd att tråden nu handlar om din åsikt som du inte svare sig står för eller försvarar eller ändrar.

Ebolan handlar om så mycket mer än de tragiska dödsfall den skördar, det handlar om samhällsfrågor, om ekonomi, om politik som rör inte bara den afrikanska kontinenten som inkluderar många länder, nu är det ett globat ochl brådskande ärende att hantera. Det löser inte @pulkaskurk på ett litet forum liksom.

Det är lite halvgnidigt att inte dela med sig av lösningen på akuta globala problem bara för att man blev motsagd på ett internetforum, kan jag tycka. :)

Jag kan inte ens locka dig med ett kombinerat Nobelpris i medicin- och ekonomi?

Fast du skriver att människor i afrika är korkade för att de väljer att inte ta till sig information, sen vänder du i stormen till att det är omvärlden som kan hjälpa men som inte gör det.
Du gör en dold pudel, sen en tramsig åsna som lägger ansvaret för dina uteblivna förklaringsargument till din egen ståndpunkt hos motdebattörerna. Fegt tycker jag, och tycker det är lite synd att tråden nu handlar om din åsikt som du inte svare sig står för eller försvarar eller ändrar.

Ebolan handlar om så mycket mer än de tragiska dödsfall den skördar, det handlar om samhällsfrågor, om ekonomi, om politik som rör inte bara den afrikanska kontinenten som inkluderar många länder, nu är det ett globat ochl brådskande ärende att hantera. Det löser inte @pulkaskurk på ett litet forum liksom.

Jag har aldrig sagt att det är antingen eller.
Om du läser mina svar så står det att det är flera delar i det.

Det är lite halvgnidigt att inte dela med sig av lösningen på akuta globala problem bara för att man blev motsagd på ett internetforum, kan jag tycka. :)

Jag kan inte ens locka dig med ett kombinerat Nobelpris i medicin- och ekonomi?

Tycker du att det är lönt att diskutera med folk som tillägger dig en himla massa egna hittepån som du aldrig sagt?

Det tycker inte jag, därför blev det tröttsamt och tråkigt att diskutera med er.

Jag har aldrig sagt att det är antingen eller.
Om du läser mina svar så står det att det är flera delar i det.
Och jag har inte sagt att du sagt att det är antingen eller - heller. Så du ger här ett fullständigt obegripligt svar.

Så tja, jag tycker vi lägger ner diskussionen med dig och konstaterar att du inte står för vad du säger, inte kan förklara dig, och faktiskt inte tillför så mycket mer än otrevligheter.

Och jag har inte sagt att du sagt att det är antingen eller - heller. Så du ger här ett fullständigt obegripligt svar.

Så tja, jag tycker vi lägger ner diskussionen med dig och konstaterar att du inte står för vad du säger, inte kan förklara dig, och faktiskt inte tillför så mycket mer än otrevligheter.

Otrevlig är du nu, inte jag.
Står för vad jag säger gör jag, förklarar mig gör jag för de som ens försöker förstå.

Att den sprids genom kroppsvästskor har med hygienen att göra.
Skulle det spritas ordentligt och tex nysas i näsduk så skulle smittspridningen minskas drastiskt.
Att välja att inte lyssna på någn mer bildad i ämnet är korkat.
Att välja att inte ta emot lättillgänglig info är korkat.
Hade världen velat få stopp på epidemin hade det kommit fram resurser, för det finns, bara inte där det behövs.

Det här är så dumt och ignorant att jag baxnar :wtf: Det handlar inte om någon j*vla handsprit!

Här kan du läsa och titta på bilder om rutiner för att hindra smittspridning:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5990392

Här kan du lyssna:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=21379

Med tanke på epidemin som nu inte längre enbart finns i Afrika. Är ni oroade?

Hörde på ekot om hur Dallas Hospital hanterat en ebolasmittad patient och blir mörkrädd!! OK, är inte personligen rädd för smittan, men däremot rädd för att det kommer att sprida sig rejält innan / om (?) de får bukt på det!!!

Jag är orolig och tycker det
är läskigt att det sprids så
snabbt.

Varför tar man hem redan smittade personer? Finns det inte resurser eller finns det något annat skäl?

Jag är orolig och tycker det
är läskigt att det sprids så
snabbt.

Varför tar man hem redan smittade personer? Finns det inte resurser eller finns det något annat skäl?

Såg häromdagen på Jenny Strömstedt tror jag det var där en sköterska från läkare utan gränser berättade att det var så fullt på deras vårdavdelningar att de inte kunde ta emot fler och trots att det är big no no var de tvungna att säga nej till vissa som var sjuka och att de skulle vårdas i hemmet i stället. Helt sjukt men de hade liksom inget val.

Come to Maryland, everybody. Party. Party in Maryland. (eller - torka aldrig tårar utan dubbla handskar. Och visir.)
Ebolasjuka sjuksköterskan Nina Pham:

Jag har inte läst hela tråden.
Men har inte hittat något om den verkliga faran för alla.

Om Ebola sprider sig så kollapsar världsekonomin och det blir nöd i princip överallt.

Tja hon han den det skriver ju rakt ut att det inte går att utbilda afrikaner, det tycker jag är knäppt du får väl tycka vad du vill.
Jag har hela tiden hävdat motsatsen.
Du får tycka att jag är hur hemsk du vill, jag tycker ändå du är värre på alla sätt.
Någon jävla måtta får det vara. Om du tänker tillskriva mig åsikter som dessa, och dessutom hävda att jag skriver det rakt ut, så får du banne mig citera exakt var någonstans jag skriver det. Du kan uppenbarligen inte kan läsa innantill det jag skriver utan att förvränga det å det grövsta. Att du sedan skriver att du minsann hela tiden hävdat motsatsen är ju rent bisarrt. Ingen annan än du har skrivit att de ("afrikanerna" som du kallar dem) är korkade!

Sedan går det bra med hon eller hen, jag är varken en den eller det.

Jag har inte läst hela tråden.
Men har inte hittat något om den verkliga faran för alla.

Om Ebola sprider sig så kollapsar världsekonomin och det blir nöd i princip överallt.
Och risken för en pandemi är väldigt små.

Både på grund av ökande medvetenhet om hygien och smittspridning och för att det faktiskt inte är en så smittsam sjukdom innan den smittade är riktigt sjuk. Plus att världen rntligen reagerat och sätter in resurser för att hejda spridningen.

För egen del tror jag att risken för att den allvarligt ska drabba världsekonomin är ytterst liten. Lokal påverkan, ja. Som tex det som idag rapporterades om kakaobönderna bekymmer. Men världsomfattande. Knappast?

Ebola är en av dessa sjukdomar som kommer att flamma upp i dessa områden. Dels för att miljön är så rik på biologiska variabler, den skapar hela tiden nya former av virus eller ändrar ngt i befintliga och dels för att människorna lever under så låg utbildningsmässig standard.
EBOLA i Sverige skulle naturligtvis döda ett antal människor, skapa stora problem men det skulle tacklas av samhället. Människor skulle följa myndigheternas råd, och inom kort skulle en ev. epidemi dö ut.

I de länder som nu drabbats saknas sjukhusresurser såväl som ett förtroende för myndigheter + att lokala traditioner spelar viruset i händerna. Viruset är som aggressivast just när den smittade dött. Här nere är det tradition att begravningsbesökarna, släktingarna tar i den döde tom. kysser den döde varför en begravning kan leda till 20,30 eller fler smittade.

Det beror knappast på att befolkningen är dumma! Utan förmer brister i utbildning och samhällsuppbyggnad.

Därför är riskerna för utbredda epidemier i Västeuropa tämligen små.

Det är just därför som omvärlden skall sätta in resurser.
Det är inte bara av barmhärtighet utan även för att det inte skall bli katastrof i ekonomin.
Vilket görs. Resurser kommer i olika form, från många håll. Sverige sänder bostäder för hjälppersonal tex.
Vilken är din poäng?
Är du orolig eller inte?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 287
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka