Ebola, är ni oroliga???

Varför svarar du inte på en enda fråga? Är det för att du endast är ute efter att provocera eller är det för att det är för jobbigt att tänka i de banorna?

Inte? Hur kommer det sig annars att du påstår att de är korkade som inte lyssnar på vad hjälparbetarna säger? Var försöker du annars få fram?

Suck det är så himla tröttsamt det här.
Det är faktiskt inte bara vita män i rymddräkter som försöker förklara för dem.
Jag orkar faktiskt inte förklara mer när ni väljer att inte läsa allt jag skrivit ändå utan lägga till eget hittepå titt som tätt.

Tja hon han den det skriver ju rakt ut att det inte går att utbilda afrikaner, det tycker jag är knäppt du får väl tycka vad du vill.
Jag har hela tiden hävdat motsatsen.
Du får tycka att jag är hur hemsk du vill, jag tycker ändå du är värre på alla sätt.
Först och främst skrev du inte att @Manza s resonemang (som du missförstått/vantolkat totalt) var knäppt utan att hon var det. Stor skillnad. Det ena är ett personangrepp (gissa vilket).

För det andra har jag inte kallat dig hemsk, jag vänder mig mot hur du argumenterar. Du däremot kan tydligen inte bemöta det utan att komma med dina tramsiga påhopp. Hur du beter dig i den här tråden är pinsamt. Angående att jag är värre än du på alla sätt och vis: med tanke på hur du resonerar i den här tråden skulle jag bli livrädd om du ens tyckte att jag var det minsta vettig. Så jag kan väl mest säga att jag är lättad :).

Outbreak handlade om ett luftburet virus, som te.x spanska influensan, SAR osv är. Om ebolaviruset muterar och blir luftburet, ja då är det mer skäl att börja oroa sig. Kommer osökt in på paralellen med hysterien mot AIDS på 1980-talet, när sjukvårdspersonal inte vågade vårda människor med konstaterad AIDS, sjukhus vägrade att ta emot även akut sjuka människor, ambulanser vägrade att köra dem, släktingar och familj isolerades socialt och i vissa fall kroppsligt. Begravningsbyråer vägrade att begrava osv, osv. HIV viruset och ebola har liiite sama vector i det att det främst smittar via kroppsvätskor. Det är helt ofarligt att krama någon som har HIV däremot inte att ha oskyddat sex eller dela samma nål. Jonas Gardell har skrivit en gripande bok om den tiden, 'Torka aldrig tårar utan handskar.' Läs och begrunda hur skräck och okunskap grep Sverige och fick många att behandla HIV smittade som rabiata djur som fick skylla sig själv.

En lokaltidning körde för en del år sedan en kampanj när de konstaterade att en man dödad av en björn skapade rubriker i hela landet och en intensiv debatt om björnar i det vilda var så farliga att Sverige inte skulle tillåta det, stora braskande löpsedlar och allvarliga experter i tv.

Under samma period blev 196 kvinnor (ca) dödade av någon de var eller varit i en relation med (det uppskattas at ca 14 kvinnor per år i genomsnitt dödas av sin partner eller fd partner). De flesta de morden förorsakade en liten notis på sid 15.

På farlighetskalan (risken att du kommer att dö): Relation med en man >>>>>>>> dödad en björn >>> dö av ebola.

Jag tycker vi skall oroa oss för Ebola. Det kan bli väldigt farligt för hela världen.

Ebola är ju inte alls som HIV heller. Det är mer smittsamt och väldigt mycket snabbare sjukdomsförlopp.

Om ebola får fäste i Europa så kan det bli värre än i Afrika just för att vi reser så mycket. Vår ekonomi är dessutom väldigt beroende av att vi reser

Så jag är inte direkt rädd men klart orolig.

Tja väljer man att tycka att det är bättre att alla runt omkring en dör så får man väl fortsätta på det viset då.
De är ju inte korkade att de inte kan ta emot information, de väljer om de vill lyssna till den eller ej.
Korkat är det att inte ta till sig infon.
Info får dem på annat sätt än google, finns faktiskt fler kommunikationsmöjligheter.

Uppenbarligen gick inte min poäng fram.

Är det inte lite märkligt att du anklagar afrikaner för att vara korkade, för att de inte tar till sig information om ebola, men själv lyssnar du inte en millisekund på alla som argumenterar mot dig? Du har fått rätt kraftig kritik, men du vet såklart bäst, och afrikanerna är korkade när de inte lyssnar. Du är inte så värst konsekvent i ditt resonemang du.

Tja.. har ni sett bilden på den oskyddade mannen som var med och lastade på en smittad sjuksköterska på flygplan nu i USA? Kvinnan och personal runt henne står i full skyddsmundering, Sen kommer geniet iförd vanliga kläder. Han är framme vid patienten, ser ut att vidröra bår och personal. Så länge som folk beter sig som idioter så är jag rädd.

Alldeles just nu ligger en misstänkt smittad i Danmark. Han var utsänd till de drabbade områdena. Läskigt

Uppenbarligen gick inte min poäng fram.

Är det inte lite märkligt att du anklagar afrikaner för att vara korkade för att de inte tar till sig information om ebola, men själv lyssnar du inte en millisekund på alla som argumenterar mot dig? Du har fått rätt kraftig kritik, men du vet såklart bäst, och afrikanerna är korkade när de inte lyssnar. Du är inte så värst konsekvent i ditt resonemang du.

Jag kanske vet något du inte vet ;)
Finns goda anledningar till att jag lyssnar till andra som jag är helt övertygad om är bättre vetande än er i tråden om just ebola.
Men jag läser, ser vad ni skriver och utvärderar det också men det finns som sagt andra jag litar mer på som helt säkert är mer insatta i ämnet.

@pulkaskurk HUR ska manniskor som lever pa mindre an 10 kronor om dagen i "hus" som pa bilden "ta till sig info"?

http://water.thinkaboutit.eu/images/uploads/DSCN0208.JPG

Personen med clippboard vid boarding av planet som transfererade den andra sjukskoterskan till Atlanta gjorde exact vad han skulle. Han ar tranad att vara civil kladd runt de med 'hazmat suits' eftersom det ar svart bade att se och hora i skydds kladerna. Pa flera bilder ser det ut som om han ar narmare an de 1.5 meter som foreskrifterna sager, men det lar ska vara foto illusioner. (Han tar en lada fran nagon -inte den sjuka- och ger nagot till nagon annan ... det lar ska vara helt okay)

Det finns film. Då ser man att han kommer i direktkontakt med personalen flera gånger. Inte patienten, men personalen. Tycker det känns väldigt onödigt att riskera. Han kunde väl ha skippat masken bara då. Såg nyhetsreportage från USA med händelsen där en läkare uttalar sig om att det inte är ok eftersom det förekommer direktkontakt och det mer än en gång.

Enligt WHO:s hemsida kommer Senegal att förklaras smittfritt imorgon och Nigeria på måndag. Ta i trä och hoppas att det blir så! (Boko Harram och Ebola. Samtidigt :wtf:)
Att ebolan inte brutit ut i Senegal är ju helt otroligt kan jag tycka, med tanke på närheten till Guinea och att gränserna ser ut som de gör. Ändå är det väl bara en person som burit på smittan som tagit sig in i landet?

Jag är starkt oroad.
Jag tycker att det är otäckt att omvärlden inte har lyssnat. När de som faktiskt är på plats slår larm flera gånger och omvärlden väljer ändå att inte lyssna och inte göra någonting, det tycker jag är otäckt och det oroar mig verkligen. Jag hoppas att det inte är försent utan att det går att utrota denna fruktansvärda sjukdom en gång för alla.

Med tanke på epidemin som nu inte längre enbart finns i Afrika. Är ni oroade?

Hörde på ekot om hur Dallas Hospital hanterat en ebolasmittad patient och blir mörkrädd!! OK, är inte personligen rädd för smittan, men däremot rädd för att det kommer att sprida sig rejält innan / om (?) de får bukt på det!!!
Jag är inte rädd generellt för ebola, men jag är rädd för människors slarv och nonchalanta beteende, såsom på sjukhuset i Dallas.
Dessutom säger mig situationen att vårt samhälle är otroligt sårbart, med allt resande som mänskligheten håller på med.
Rädd nej, men bekymrad

Jag kanske vet något du inte vet ;)
Finns goda anledningar till att jag lyssnar till andra som jag är helt övertygad om är bättre vetande än er i tråden om just ebola.
Men jag läser, ser vad ni skriver och utvärderar det också men det finns som sagt andra jag litar mer på som helt säkert är mer insatta i ämnet.
Kan du inte snälla tala om vad du vet som är så bra då så alla andra "hemska och korkade och annat" du kallat folk kan LÄRA sig?!

Ebola ger mig ångest. Jag drabbas av katastroftänk och fyller mentalt skafferiet med russin, bra att ha i händelse av katastrof.
Bara tanken på barn som måste isoleras från sina sjuka föräldrar och som ingen tar hand om gör att jag går itu.
Jag tror att det kan bli långt värre och spridas okontrollerat, likt en modern digerdöden. Hygienkraven för att inte sprida smitta är extrema, det är så lätt att det går fel. Dessutom är det svårt att rekrytera till sådana här uppdrag och det finns för få fullt fungerande fältsjukhus.

Jag gör vad jag kan för att bidra genom att donera så mycket jag kan till Läkare Utan Gränser.

Jag tycker att det är väldigt oroande, ja. Det är ALLDELES för lätt att resa långt på en kort tid nuförtiden, och risken för spridning är därför stor. Jag tror inte alls att det är så svårt att sprida smittan som man hör, tyvärr, och jag tyckte att det var konstigt redan när de två första hjälparbetarna blev smittade. Samtidigt, dessutom.

Tyvärr tror jag inte heller att Sverige är speciellt bra rustat för att klara av ebola. Man kan ju inte låta bli att tänka på den stora skogsbranden för några månader sedan, och hur få resurserna var då. Är det likadant nu, så är det inte bra... :(

Att flyga nu skulle jag tycka vara jätteläskigt. Även om risken är minimal, så vet man ju aldrig var grannen i stolen bredvid har varit innan han/hon satte sig på det aktuella flyget. Jag hade haft en fruktansvärd panik om jag hade varit en av passagerarna som suttit på flyget i Madrid och väntat tillsammans med en person som ev. har ebola...

Otäckt :( !

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 285
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka