Edinburgh dressyrsadel

Status
Stängd för vidare inlägg.

sannaaah

Trådstartare
Vilka hästar brukar sånna sadlar ligga bra på? Jag provade en sån på min häst igår och tyckte den var super att sitta i! Min häst har hög manke och ganska kort rygg. Den jag provade var strl 3 vilket tror jag ska motsvara 31, samt 18" :eek: men tydligen är dessa sadlar små i storleken så en 17" kanske hade passat mig bra??

Jag la under en padd under sadeln eftersom att han tappat mkt ryggmuskler och jag vill inte köpa en sadel som han växer ur när han satt muskler igen. Självklart kommer jag inte köpa någon innan han byggt på sig igen och jag kan ta ut en sadelutprovare men jag vill ändå spåna lite i vilken sadel som kan vara rätt åt honom eftersom han bygger på sig fort.

Både jag och hon som äger sadeln tyckte den låg bra på honom (än så länge man vet aldrig hur det blir när han byggt på sig som sagt). Vad tycker ni?? Inte så bra bilder men nåt kanske man ser??
Han är ju ganska tjock om magen nu så sadellgjorden ligger inte optimalt :angel: på andra bilden är den inte spänd.

STP80841.jpg

STP80840.jpg

Kanske vet ni någon annan sadel som skulle passa på min pålle??Här syns hans rygg bättre (och tjockis mage hehe).
grandestallgngentjockis.jpg

Senast ändrad:
Sv: Edinburgh dressyrsadel

Jag tyckte det såg alldeles för smalt ut med padden under. Den kan passa bra utan padden.

Kan du inte visa bilder där du lagt på sadeln utan grejer under, då har man lättare att se hur den sitter.

enligt folk som äger sadlar och ska sälja så ligger sadeln bra på alla hästar oavsett om pållen drunknar i den...:cool:

prova att lägga på sadeln utan något under, det är mycket lättare att se då.

Den sadeln jag provat är inte till salu. Jag frågade bara om jag kunde prova den eftersom den fanns i mitt stall. Vill prova lite olika så jag hittar nån bra tillslut.

Här kommer andra bilder. Inte så bra för han ville inte stå still..

STP80843.jpg

STP80844.jpg

Tyvärr inte tagen mitt bakifrån för det gick inte.
STP80846.jpg

STP80850.jpg

STP80857.jpg

Jag tycker den ser smal ut....
Du hann få in en bild till medan jag svarade. Smal eller för svängd - bossorna ser ut att börja så högt upp i framvalvet.

Senast ändrad av en moderator:

Den känns inte nå för smal alls men kan ju se ut så för det.

Jag vill att de ska de ska börja ganska högt upp så jag får ett BRA stöd för skänkeln.. jag hamnar lätt i stolsits i min nuvarande sadel.

På den här bilden ser du att sadeln är för smal.
STP80850.jpg

När du lägger din tyngd ovanpå kommer sadeln att ligga emot ryggraden och göra ont. Dessutom ser den ut att hamna i bakvikt, vilket också tyder på att den är för smal.

Tycker den ser för smal ut. du kommer hama i bakvikt i sadeln. Syns även att den ligger lite i bakvikt.
Har en welington(typ samma sadel) till min häst, men vidd 3. Den som hade den först har lite svnakig och kort rygg med en markerad manke. Den andra har en rygg som är väldigt lite svängd och en manke som syns, men inte av värsta sorten.

Nej uppenbarligen ser jag inte det eftersom jag skrev att jag trodde den låg bra. Förklara gärna varför den ser smal ut? Kortet är taget lite för högt upp eftersom manken är så hög. Man ser lätt igenom hela "gången" genom sadeln.

Kanske ska ta en bild när jag sitter på också.

Nej uppenbarligen ser jag inte det eftersom jag skrev att jag trodde den låg bra. Förklara gärna varför den ser smal ut? Kortet är taget lite för högt upp eftersom manken är så hög. Man ser lätt igenom hela "gången" genom sadeln.

Kanske ska ta en bild när jag sitter på också.

Om du tittar på bilden som visar sadeln från sidan, tycker jag att den ser ut att ligga i bakvikt. Det kan vara för att den är för smal eller för att modellen helt enkelt inte passa.
Detta är vad jag tycker och jag är absolut ingen expert, så det är nog bäst att när den dagen kommer ta ut nån som är det=)

jag tycker den fortfarande ser ngt för smal ut. Med tanke på att din häst har så pass mycket manke och sadeln ligger så högt över den, och något i bakvikt, skulle jag prova en som är en storlek större i bommen.

I övrigt tycker jag att den följer ryggen bra.

Min pålle hade en sån hos gamla ägaren, även han har mycket manke.

Edinburgh är stora i storlekarna. Jag hade en 17,5 tums tidigare, men sadelmakaren sa att den var som en 18. Och jag behövde en 17... :D

?? konstigt eftersom jag kände att jag nästan skulle kunna ha en 18" fast jag har nästan ingen rumpa alls :p Kan lätt rida i en stubben edelweiss 16" med rumpan fast benen är ju för långa :D ... men hon som äger sadel säger ju att de är små i storlekarna..jaja jag får prova mig fram

Tror du det kommer bli bättre när han sätter muskler runt manken och blir smalare kanske? det är väl inte så smart att prova sadeln redan när han inte har kvar några muskler men men.. är så sugen att RIDA igen..inte bara åka.

ja det har du rätt i men det är troligen för att han inte har några ryggmuskler kvar :)..som jag skrev här ovan så är det ju lite tokigt att prova en sadel nu när man ändå inte ska köpa en ny förns han byggt upp sig igen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
339
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka