Bukefalos 28 år!

Effektivisera mockningen?

Alltså, inte ens när vi inte hade bädd utan tog ut allt det blöta ca 1 g/vecka så hade jag kunnat skyffla ströet (varken halm, torv eller kutterspån) till ena sidan/hörnet av boxen. Hur lite strö har man då? Inte heller hade jag någonsin kunna gå igenom hela mängden strö, för då hade det typ inte fått plats. Det är ju packat?

När vi då tog ut det blöta så fick man ju gräva sig ner i typ mitten/där hästen kissade och hade en vall runt sig i hela boxen i princip. Och då var det ju packat strö runt hela boxen i botten. Då kan hästen heller iprincip inte gräva sig ner till bottnen (min häst är en seriös grävare periodvis) och ABSOLUT inte knalla runt så att det blir ont om strö i bitar av boxen.

Ligger 500 kg häst på sidan och vilar så ska det vara mjukt under, det kan det knappast vara om man kan gå igenom hela ströet i boxen dagligen? Känner mig förvirrad här! Ni menar väl att ni går igenom det översta/det smutsiga på bajs/kissfläcken?
Nu vet jag inte om du menade mig men antar det.
Ibland väljer jag att ta upp det packade, ibland låter jag det vara. Det beror på hur mycket han kissat (kissar han t.ex. över större delen av mittendelen så tar jag ändå upp allt när jag ändå håller på). Förstår inte ens hur det kan vara så omöjligt i dina ögon haha. Och självklart är det fortfarande mjukt? Man ser ändå till att det finns nog med underlag, trodde det var en självklarhet. Trodde också de flesta gick igenom och mockade hela boxen? Aja.
 
Jag blir helt förvirrad nu, känns som jag inte kan mocka alls :D:o

Vi har råspån i stallet, och alla boxar gås igenom helt och hållet varje dag. Jag kan inte ens tänka mig att lämna kissfläckar i boxarna, är det vanligt att folk gör det även fast man inte har bädd? :confused:

För mig tar en "normal" box oftast runt 10 minuter att mocka. Jag börjar med att ta synliga högar, sedan synliga kissfläckar. Sist vänder jag allt spån, tar bort om jag hittar mer skit eller blött spån, och sedan krattar jag till det. Fyller på spån vid behov, de flesta hästar får typ två gånger i veckan.
Har jag bråttom vänder jag inte igenom allt spån, då vänder jag där jag misstänker att det kan vara skitigt. Vissa hästar t.ex. bajsar alltid bakåt, då vänder jag där.

De renliga hästarna kan gå på 5 minuter och riktiga skitgrisar, om jag gör ett noggrant jobb och verkligen går igenom ALLT spån, kan ta en halvtimme, men då är jag pedantisk :o
Det följer inte med rent spån ut, råspån är så mycket mer lättmockat.
 
Först: Byt ut kutterspånet mot halmpellets, spånpellets eller sågspån. Det halverar tiden!

Hade alltid kutterspån tidigare, och stod som du och plockade småpluttar som hästarna hade fördelat ut och gömt i spånet. Tog eviga tider!

Har nu alltid något av ovanstående, i år har jag spånpellets som blöts och snabbt blir till en mjukt sviktande "kaka". Av någon anledning sprids inte pluttarna på samma sätt som med kutterspån, det är jättelätt att plocka upp bajshögarna, kisset klumpar ihop sig med ströet och är lätt att ta, och som avslutning krattar jag med grepen. En gång i veckan lägger jag in ett par påsar nytt strö och vattnar. Varje box tar max fem minuter.
 
Nu vet jag inte om du menade mig men antar det.
Ibland väljer jag att ta upp det packade, ibland låter jag det vara. Det beror på hur mycket han kissat (kissar han t.ex. över större delen av mittendelen så tar jag ändå upp allt när jag ändå håller på). Förstår inte ens hur det kan vara så omöjligt i dina ögon haha. Och självklart är det fortfarande mjukt? Man ser ändå till att det finns nog med underlag, trodde det var en självklarhet. Trodde också de flesta gick igenom och mockade hela boxen? Aja.

Nej det var en allmän reflektion av både denna tråden och IRL jag funderat på länge :)

Även min grishäst har alltid haft större delen av boxens strö packat och rent. Såpass att när man hade halm enbart så slängde jag ut massor med "boss" som packats runt kanterna typ 1 gång om året. Tillslut blev det liksom någon form av kaka som säkert innehöll på tok för mycket mögelsporer. Det hade man ju sluppit om man rört runt i hela boxen varje mockning, men det hade liksom inte gått om man inte velat ha (förutom en jäkla massa partiklar i hela stallet) fluffig halm en bra bit över halvmetern i hela boxen efteråt. Med torv nu blir högen/vallen nog snudd på en meter på sidorna om jag ska komma ända ner till golvet när jag tar ut en del blött.

När jag strör så trampar jag alltid till ströet, värst med halm såklart. Annars blir det ju bara fluff om inte hästen själv trampar till/har bädd? Våra bäddar är inte jättetjocka, knappast över 2 dm iaf, snarare mindre men hela bädden är ju stadig (förutom två grävhål till min som jag alltid får trampa ner en hel del i). Måste mäta när jag tar in nu bara för det :D
 
Vi har råspån i stallet, och alla boxar gås igenom helt och hållet varje dag. Jag kan inte ens tänka mig att lämna kissfläckar i boxarna, är det vanligt att folk gör det även fast man inte har bädd? :confused:

Här gissar jag att skillnaden ligger. Hur ser era boxar ut på morgonen?

Oavsett om man har bädd eller inte så vill jag att boxen ska vara ren och redo att lägga sig i EFTER en natt, förutom bajsarna. Annars tycker jag man har för lite strö, om kisset ligger "öppet" eller överst. Hästen ska varken få (eller ha! Never! Och vi ha två ljusa skimlar som inte väljer sin sovplats så noga...) kissfläckar av att lägga sig ner, varken på morgonen eller under natten.

Självklart förutom om hästen trampat i en fläck och vänt upp kiss, sådant mockar jag alltid bort, oavsett om jag har bädd eller när vi mockade ut det blöta varje vecka. När vi mockade ut det blöta varje vecka var det ju såklart just pga att skulle man leta upp det blöta varje dag fick man skyffla undan en himla massa torrt först. Det är både tidskrävande och rör bara upp ännu mer partiklar o ger sämre luft.

Att man inte tar ut det blöta betyder inte att det är blöt för hästen att ligga i boxen! :)
 
Här gissar jag att skillnaden ligger. Hur ser era boxar ut på morgonen?

Oavsett om man har bädd eller inte så vill jag att boxen ska vara ren och redo att lägga sig i EFTER en natt, förutom bajsarna. Annars tycker jag man har för lite strö, om kisset ligger "öppet" eller överst. Hästen ska varken få (eller ha! Never! Och vi ha två ljusa skimlar som inte väljer sin sovplats så noga...) kissfläckar av att lägga sig ner, varken på morgonen eller under natten.

Självklart förutom om hästen trampat i en fläck och vänt upp kiss, sådant mockar jag alltid bort, oavsett om jag har bädd eller när vi mockade ut det blöta varje vecka. När vi mockade ut det blöta varje vecka var det ju såklart just pga att skulle man leta upp det blöta varje dag fick man skyffla undan en himla massa torrt först. Det är både tidskrävande och rör bara upp ännu mer partiklar o ger sämre luft.

Att man inte tar ut det blöta betyder inte att det är blöt för hästen att ligga i boxen! :)

Nej, självklart ska inte hästarna behöva ligga i kiss under natten, det gör inte våra heller :)
Jag menar allt kiss, alltså även det som inte är blött utan det som hamnar under. I "mitt" stall så vänder vi igenom allt och tar bort, varje dag.
 
Nej, självklart ska inte hästarna behöva ligga i kiss under natten, det gör inte våra heller :)
Jag menar allt kiss, alltså även det som inte är blött utan det som hamnar under. I "mitt" stall så vänder vi igenom allt och tar bort, varje dag.

Varför gör ni det? Och vad händer om ni inte gör det en/flera dagar?

Att mocka, sopa och strö är det som allra mest försämrar luften i stallet, onödigt att göra mer än vad som behövs :)
 
Nej det var en allmän reflektion av både denna tråden och IRL jag funderat på länge :)

Även min grishäst har alltid haft större delen av boxens strö packat och rent. Såpass att när man hade halm enbart så slängde jag ut massor med "boss" som packats runt kanterna typ 1 gång om året. Tillslut blev det liksom någon form av kaka som säkert innehöll på tok för mycket mögelsporer. Det hade man ju sluppit om man rört runt i hela boxen varje mockning, men det hade liksom inte gått om man inte velat ha (förutom en jäkla massa partiklar i hela stallet) fluffig halm en bra bit över halvmetern i hela boxen efteråt. Med torv nu blir högen/vallen nog snudd på en meter på sidorna om jag ska komma ända ner till golvet när jag tar ut en del blött.

När jag strör så trampar jag alltid till ströet, värst med halm såklart. Annars blir det ju bara fluff om inte hästen själv trampar till/har bädd? Våra bäddar är inte jättetjocka, knappast över 2 dm iaf, snarare mindre men hela bädden är ju stadig (förutom två grävhål till min som jag alltid får trampa ner en hel del i). Måste mäta när jag tar in nu bara för det :D
Men dåså. :)
Usch, att mocka med halm låter hemskt i mina öron. :nailbiting: Vi har torv och det går enkelt att mocka i, bara att det packar sig så himla lätt. Ibland är jag lat och vänder inte på hela boxen som sagt, men försöker alltid åtmistone hitta en kisshög att ta ut (och sen går jag igenom hela boxen minst 1-2 gånger i veckan). Torven är väl ca 1-2 dm tjock (brukar mäta genom att "hacka" två gånger med grepen och har som regel att man inte ska nudda golvet när man gör det) men de andra i stallet har betydligt mindre torv. Men jag vill att min häst ska ha mjukt ifall han skulle vilja lägga sig ner eller rulla (lite roligt med tanke på att min häst är den som minst lägger sig ner jämfört med de andra i stallet som knappt har en 5-10 cm torv :angel:).
 
Varför gör ni det? Och vad händer om ni inte gör det en/flera dagar?

Att mocka, sopa och strö är det som allra mest försämrar luften i stallet, onödigt att göra mer än vad som behövs :)

Tvångstankar? Dåliga vanor? :D
Jag vet inte faktiskt, har alltid gjort så sedan jag som liten knodd lärde mig mocka på ridskola, och det har alltid varit det vanliga sättet att mocka (om man inte har permanentbädd då givetvis) i de stall jag stått. Jag har faktiskt aldrig ens reflekterat över det förrän nu!

Det jag kan tänka är väl att det blir mindre tungt om man tar ut det varje dag istället för att "samla ihop" allt en gång i veckan, kanske...? Nuvarande stall är ganska stort så det skulle bli väldigt tungt på "kissmockardagen". Och/eller kanske det kan bero på att det finns mindre för lortgrisarna att trampa runt om man tar bort allt varje dag. Hmm.
 
Men dåså. :)
Usch, att mocka med halm låter hemskt i mina öron. :nailbiting: Vi har torv och det går enkelt att mocka i, bara att det packar sig så himla lätt. Ibland är jag lat och vänder inte på hela boxen som sagt, men försöker alltid åtmistone hitta en kisshög att ta ut (och sen går jag igenom hela boxen minst 1-2 gånger i veckan). Torven är väl ca 1-2 dm tjock (brukar mäta genom att "hacka" två gånger med grepen och har som regel att man inte ska nudda golvet när man gör det) men de andra i stallet har betydligt mindre torv. Men jag vill att min häst ska ha mjukt ifall han skulle vilja lägga sig ner eller rulla (lite roligt med tanke på att min häst är den som minst lägger sig ner jämfört med de andra i stallet som knappt har en 5-10 cm torv :angel:).


Nu har jag snurrat bort mig i tråden men lättast att mocka är ju helt klart en fastare bädd. Jag snackar liten "kratta" med 5 hårda fingrar och sedan får man skrapa sig svettig till man når bottnen här när vi mockar ut kisset :p men då har vi som sagt bädd nu :) Vill man som du ta ut blött ofta är det ju lättare att hålla det fluffigt :)
 
@the_connemara När jag var i England lärde jag mig att "testa" bädden med en metallgrep. Nådde den golvet när man vände piggarna nedåt var det inte nog med strö. Min ponny kissar ju bara på ett begränsat utrymme så inte alls svårt att flytta halmen ovanpå det där, lägga den rena halmen någon annan stans i boxen och ta ut allt det blöta :)

Ledordet där var också "nice and fluffy" så fluffar alltid halmen så mycket jag orkar :o
Bygger dock inte bankar längre, någon måtta får det vara ;)
 
Tvångstankar? Dåliga vanor? :D
Jag vet inte faktiskt, har alltid gjort så sedan jag som liten knodd lärde mig mocka på ridskola, och det har alltid varit det vanliga sättet att mocka (om man inte har permanentbädd då givetvis) i de stall jag stått. Jag har faktiskt aldrig ens reflekterat över det förrän nu!

Det jag kan tänka är väl att det blir mindre tungt om man tar ut det varje dag istället för att "samla ihop" allt en gång i veckan, kanske...? Nuvarande stall är ganska stort så det skulle bli väldigt tungt på "kissmockardagen". Och/eller kanske det kan bero på att det finns mindre för lortgrisarna att trampa runt om man tar bort allt varje dag. Hmm.

Haha :D Har som sagt snurrat bort mig lite i tråden, mockar man år varandra/olika dagar hela stallet osv är det ju inte så enkelt kanske. Då kan ju en få mängder på sin dag.

Vi gjorde så innan helt enkelt för att det var tillräckligt med strö så att det var svårt att hitta det blöta. När jag mockat hos andra har jag också tagit ut allt blött dagligen. Men då har jag i 100 % av fallen också helst velat ha betydligt mer strö, i vissa fall hade jag inte ens velat ställa in hästen. Med det sgäer jag dock inte att alla som tar ut det blöta varje dag har för lite strö, inte alls :) Tur de ville ha mig till att rida istället oftast :o
 
Jag tillhör de som aldrig skulle kunna tänka mig att inte ha bädd. Det går även med skitgrisar som river runt, man måste bara ha lite tålamod medan det byggs upp.

Just nu har jag en häst på boxvila på halm, och nu har jag fått sådan ordning på boxen att det tar max en kvart. Jag börjar med att plocka de synliga pluttarna. Därefter lyfter jag på den fluffiga halmen och plockar de högar som finns där. Därefter kan jag behöva ta ut lite skitig halm för att hon har rört runt lite. Till sist kan jag behöva ta lite av det understa lagret för att det blivit för mycket piss på samma ställe. Jag fyller hålet med gammal halm, plattar till och lägger på ny halm.

Första veckan rörde hon runt så mycket att hon kom ner till golvet, men nu har hon accepterat bättre att stå på box och bädden har blivit stadigare, så även om hon rör runt en del så märks det inte nu då underlaget är stabilt.
 
Varför gör ni det? Och vad händer om ni inte gör det en/flera dagar?

Att mocka, sopa och strö är det som allra mest försämrar luften i stallet, onödigt att göra mer än vad som behövs :)

Jag instämmer! Därav att jag bara sopar i stallgången om jag fixar på morgonen och aldrig innan hästarna ska in på kvällen!
 
... Nu har jag fått lite att tänka på! Enda anledningen till att jag inte har bädd är pga trägolvet. Livrädd att det ska gå igenom mattorna (skarvade på mitten) till planken o ruttna. Att det är kutterspån hos mig idag beror mest på att det är smidigast att få med sig påväg hem från jobb då flera ställen ligger längs med vägen, råspån hade jag när jag stod inhyrd nära ett sågverk. Väldigt smidigt, dammar inte o ligger still i boxen!
Ekonomisk som man är (:angel:) så vill man ju ha ett billigt alternativ som ändå är effektivt. Kutterspånet kostar 59kr balen (20-25kg tro?).. Vad är ekonomiskt försvarbart kontra kutterspånet jag har idag? Slänger inte värst mycket rent, men försöker alltid 'slänga' tillbaks lite mer rent ur grepen... Det är väl där det fallerar, småpluttarna är ett faktum o tiden spills! :p
 
Mitt bästa och billigaste alternativ är spånpellets från typ byggmax. Älskar det och vill egentligen inte ha något annat, men häst på boxvila med operationssår ska ha halm.
 
Mitt bästa och billigaste alternativ är spånpellets från typ byggmax. Älskar det och vill egentligen inte ha något annat, men häst på boxvila med operationssår ska ha halm.

Även om man inte vill ha permanentbädd? Det blir inte tungt eller vad man ska säga, om man ska mocka igenom hela boxen pga extremt "äcklig häst"? :p Valacken är så sjukt grisig, bajsar överallt, kissar i mitten o sen trör runt. Med kutterspån är det att byta ut rubbet efter någon vecka.. Han kommer inte vara inne mer än det han måste, men de ggr han blir inne längre tänker jag på?
 
Mitt gammelsto (inte den med boxvila) är extremt grisig av sig. Gör som du beskriver din, skiter överallt och sen drar hon runt det. Pelletsen gör att skiten hamnar ovanpå bädden och inte i den, det blir extremt enkelt att plocka och man behöver inte gräva. Pisset blir också enkelt, det blir som en kaka som är lätt att ta ut.

Jag blöter pelletsen med varmt vatten för att den ska fluffa upp lite innan jag häller ut den i boxen.
 
Jag tog en stjärnskruvmejsel och mätte bädden nu vid intag. Fick skruva mig ner :p gick inte bara att trycka genom. Jämnt lager i hela boxen. Prick 15 cm.
 
@annie_
Nu vet jag ju inte hur du mockar men de skillnader jag själv märkt mellan mig (5 min/box) och andra som tar lång/längre tid på sig är:

Jag tar allt stort/lätt först och "petar" bara en sista runda. Vissa börjar på ett ställe och går igenom boxen en bit i taget oavsett vart högarna ligger.

Jag är inte noga med att träffa skottkärran utan skottar upp det som hamnar bredvid efteråt. Mao jag kastar bara mot kärran/ut ur dörren.

Jag använder inte bara grep utan även skyffel, sop och kratta i boxen. Blött spån tex är ofta bättre att skotta ut.

Jag "sprätter" ut ensamma pluttar, rent spån flyger inte lika bra och landar tillbaka i boxen. Jag silar aldrig med grepen, det slår sönder pluttarna.

Det blir inte mer rent spån i kärran för mig än för andra, trots att det går fortare.
Detta är vad jag märkt, vet inte om andra känner igen sig?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
629
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 436
Senast: Lobelia
·
M
Hästvård Jag har i alla år haft mina hästar i stora rymliga boxar och någon tanke på att ha det på annat sätt har inte funnits. Jag har alltid...
2
Svar
22
· Visningar
3 810
Senast: cristobal
·
A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 719
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp