Effektivisera mockningen?

... Nu har jag fått lite att tänka på! Enda anledningen till att jag inte har bädd är pga trägolvet. Livrädd att det ska gå igenom mattorna (skarvade på mitten) till planken o ruttna. Att det är kutterspån hos mig idag beror mest på att det är smidigast att få med sig påväg hem från jobb då flera ställen ligger längs med vägen, råspån hade jag när jag stod inhyrd nära ett sågverk. Väldigt smidigt, dammar inte o ligger still i boxen!
Ekonomisk som man är (:angel:) så vill man ju ha ett billigt alternativ som ändå är effektivt. Kutterspånet kostar 59kr balen (20-25kg tro?).. Vad är ekonomiskt försvarbart kontra kutterspånet jag har idag? Slänger inte värst mycket rent, men försöker alltid 'slänga' tillbaks lite mer rent ur grepen... Det är väl där det fallerar, småpluttarna är ett faktum o tiden spills! :p
Men att köpa kutterspån på bal är ju snordyrt! Så typ oavsett vad du väljer så blir det billigare:up: Det går bra att ha typ torv eller pellets i botten som suger upp det blöta och sedan halm över till exempel för att få det extra mjukt och mysigt. Enbart halm har jag endast som bädd.
 
Men dåså. :)
Usch, att mocka med halm låter hemskt i mina öron. :nailbiting: Vi har torv och det går enkelt att mocka i, bara att det packar sig så himla lätt. Ibland är jag lat och vänder inte på hela boxen som sagt, men försöker alltid åtmistone hitta en kisshög att ta ut (och sen går jag igenom hela boxen minst 1-2 gånger i veckan). Torven är väl ca 1-2 dm tjock (brukar mäta genom att "hacka" två gånger med grepen och har som regel att man inte ska nudda golvet när man gör det) men de andra i stallet har betydligt mindre torv. Men jag vill att min häst ska ha mjukt ifall han skulle vilja lägga sig ner eller rulla (lite roligt med tanke på att min häst är den som minst lägger sig ner jämfört med de andra i stallet som knappt har en 5-10 cm torv :angel:).
Fast att mocka en riktig halmbädd går på typ två minuter;)
 
Man kan välja i allafall säga, att när brandkåren rycker ut, pga mockningen, då har man hållit på "lite " för länge och "humpat" i lortarna!
 
Råspån är supersmidigt. Jag har låtit min häst stå på veckobädd dvs till vardags plockar jag bajs och en dag i veckan tar jag mer tid, skyfflar undan allt spån mot väggarna, tar bort kisskakan som blivit, jämnar till gamla, torra spånet innan jag kör in nytt.

Jag lyckas inte ha permanentbädd utan att manken skrapar i taket efter ett tag
 
Jag är rätt glad vi inte har spån utan halm.
Kanske för jag får nån form av OCD så fort jag ser minsta bajspluttsmula i spånet ;)

När jag har stallet har jag 14 boxar att mocka. Bäddarna tar mig 2 max 3 min att mocka.
Dagbädd tar mig kanske 4 min att mocka. Mer tid kan man inte ta på sig om man vill va effektiv :)
 
Men att köpa kutterspån på bal är ju snordyrt! Så typ oavsett vad du väljer så blir det billigare:up: Det går bra att ha typ torv eller pellets i botten som suger upp det blöta och sedan halm över till exempel för att få det extra mjukt och mysigt. Enbart halm har jag endast som bädd.

Tycker inte att det blir så dyrt, 59kr/balen. Inte ofta jag behöver fyller på o fyller aldrig på en hel med en gång! Men finns det ännu billigare (o drygare) alternativ så är det super. Ffa att det är LÄTTmockat. Halm är svårt att få tag i här utan att det skenar iväg prismässigt både i bensin och kilopris. Ska prova era tekniker senare idag, o kolla på annat strömedel! Gärna dammfritt. O billigt...
 
Jag har torvbädd till mina. Mitt sto´s box tar max 2 minuter och valackens tar 3-4 minuter (då han drar runt skiten så) för min hjälpreda att mocka. Hon gör precis som jag gjorde, tar ut skiten, jämnar till, klart. Till stoet får man ibland hyvla lite då hon kissar på samma ställe så det blir en kulle där men det tar bara några sekunder extra att rätta till det. Bädden är drygt 2 dm tjock och hårt packad så att det blir bra svikt i den och sen lös torv ovanpå kakan som trampas ner av hästarna själva så att ytan alltid är torr. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha kutterspån. Vi hade det när våran förra häst hade fång och det är ju helt hopplöst att mocka i så hur någon kan välja det frivilligt övergår mitt förstånd. Det tar ju evigheter och minsta lilla bajsflaga syns och hela boxen ser tråkig ut istället för snygg och prydlig.
Mina hästar gör åt ca 1/2 bal i månaden var när bädden väl är satt så det är väldigt ekonomiskt.
 
Har inte läst hela tråden...

Tips på vad min häst har för sig när han står inne? Han bajsar på samma ställe (dock inte alla höger på varandra, utan utspridda på kanske en kvadratmeter) Han kissar i princip på samma fläck (kant i kant med bajsplätten). Han står på kutterspån. Dagen efter att man fyllt på så syns det knappt ens, allt spån har blivit mörkt. Hur bär han sig åt?! Han rullar sig minst två gånger inne, efter att ha ätit kraftfoder.
Boxen är stor, vet inte exakt men större än normalt, hästen är liten storhäst. Han springer (bokstavligt, boxen är stor som sagt) runt lite om han inte får mat tillräckligt fort. Äter natthö i smhn och insläppsmat från golvet (inte ett strå kvar)

Plockar ut bajset först, eftersom han grisar ner spånet hela tiden så blir det aldrig fluffigt nytt kutterspån att leta bland utan det är bara att sticka grepen under och hiva ut. Är kissfläcken torr på ovansidan får det vara, då slätar jag bara till och drar ut spånet från väggarna. De dagarna det är blött så plockar jag ut hela fläcken ner till golvet, strör över stalosan skrapar ner gammalt spån från kanterna i "hålet". Strör sen nytt ovanpå i hela boxen. Nästa dag är allt det vita fluffiga borta =S
 
Har inte läst hela tråden...

Tips på vad min häst har för sig när han står inne? Han bajsar på samma ställe (dock inte alla höger på varandra, utan utspridda på kanske en kvadratmeter) Han kissar i princip på samma fläck (kant i kant med bajsplätten). Han står på kutterspån. Dagen efter att man fyllt på så syns det knappt ens, allt spån har blivit mörkt. Hur bär han sig åt?! Han rullar sig minst två gånger inne, efter att ha ätit kraftfoder.
Boxen är stor, vet inte exakt men större än normalt, hästen är liten storhäst. Han springer (bokstavligt, boxen är stor som sagt) runt lite om han inte får mat tillräckligt fort. Äter natthö i smhn och insläppsmat från golvet (inte ett strå kvar)

Plockar ut bajset först, eftersom han grisar ner spånet hela tiden så blir det aldrig fluffigt nytt kutterspån att leta bland utan det är bara att sticka grepen under och hiva ut. Är kissfläcken torr på ovansidan får det vara, då slätar jag bara till och drar ut spånet från väggarna. De dagarna det är blött så plockar jag ut hela fläcken ner till golvet, strör över stalosan skrapar ner gammalt spån från kanterna i "hålet". Strör sen nytt ovanpå i hela boxen. Nästa dag är allt det vita fluffiga borta =S

Min valack stod på spån precis när jag fick honom. Det var hopplöst. Boxen var så fruktansvärt äcklig :yuck:Han bajsade inte på samma ställe utan överallt :meh: sedan spann han runt och mixade ihop allt till nåt brunt tjafs som luktade f*n. La man in en ny bal syntes den inte dagen efter, och efter att ha låtit någon annan mocka i 2 dagar när jag var bortrest var det bara att tömma boxen -har aldrig varit med om en grisigare häst. Dessutom bajsade han i vattenhink eller krubba (eller båda två) varje dag.
Löste det genom att han fick byta box och sedan gick jag över på torv. Sedan dess har han stått på torvbädd som ligger stilla och har lärt sig att bajsa kring kanterna *halleluja*.
Hade jag haft din häst hade jag bytt strömedel. Spån är fint och mysigt -om de är såna där som kissar på ett ställe, bajsar allt i samma hög och sen inte rör sig mer..... :meh:
 
Jag skulle också bytt strö till en sån häst. Mitt gammelsto är en skitgris och en kort period stod hon på spån. Det var rent ut sagt skitäckligt och stank. Hon har stått på spånpellets, torv och halm som har fungerat.
 
Funderar efter läst tråden på hur min mockningsteknik är egentligen. Min häst är en skitgris och det går aldrig fortare än 20 minuter att mocka. Hur skitigt det blir beror ju förstås på hur länge hästen är inne på natten. Jag har torv och spån i botten som blivit en fin bädd och överst ett lager halm. Jag kan slänga mig ned på knä i boxen utan att göra illa mig som jag lärt och skulle inte ha något problem med att sova själv i boxen när jag mockat klart.
Det hade varit mycket intressant att se nån annan mocka boxen för att se om det går att göra på ett bättre sätt.
 
Ska "inreda" ny box idag, men ska prova annat an kutterspan pa er inradan! ;) Funderade pa en riktigt tunn o kompakt badd, forslag pa med vad o hur gar jag tillvaga? Hast ska sta dar till natten. Billigt alternativ o passa flera olika (lortiga) hastar.. Blir en badd blot mot golvet? For min tankegang ar att det kanske ar snallare mot mitt tunna gummikladda plankgolv an fran urin dagligen? Kanske tanker helt fel, isafall garna alternativ utan badd fast som ar battre an kutterspan. Ska kunna inhandlas idag! Torvmix?
 
Ska "inreda" ny box idag, men ska prova annat an kutterspan pa er inradan! ;) Funderade pa en riktigt tunn o kompakt badd, forslag pa med vad o hur gar jag tillvaga? Hast ska sta dar till natten. Billigt alternativ o passa flera olika (lortiga) hastar.. Blir en badd blot mot golvet? For min tankegang ar att det kanske ar snallare mot mitt tunna gummikladda plankgolv an fran urin dagligen? Kanske tanker helt fel, isafall garna alternativ utan badd fast som ar battre an kutterspan. Ska kunna inhandlas idag! Torvmix?

Det blev torv sa far vi se.. :D
 
Ja, mockningen är min stora tidstjuv. Kan mocka två boxar och få en chock när jag kollar på klockan. Skulle vilja spara in lite tid på mockingen, dels för att det är drygt och för att mitt pillande ändå inte ger 'utdelning', pedantiskt tycker jag inte att det blir. :p Vill ej ha permanentbädd då jag har trägolv i stallet och tunn gummimatta ovanpå. Kutterspån är det som används här. Tre av fyra hästar går hyfsat lätt att mocka åt (den fjärde är hemsk), men ändå tar det tid i mitt tycke.
Hur ser ert system ut, när ni går in i en omockad box (utan permanent bädd)? Hur lång tid tar mockningen er?

Mina skiter nästan alltid längst bak, har ej spån där utan drar fram spånet i boxen ist. Har dragit ner tiden lite, men vill effektivisera ännu mer!
Nu orkar jag inte läsa hela tråden, men svarar ändå. Jag har halmpellets vilket besparar mig lite tid för mockningen, men jag har haft kutterspån också och då såg jag till att ha ett ordentligt tjockt lager (20 cm minst). När jag mockade började jag med de stora bajshögarna. Sedan kissfläcken/fläckarna. Jag fluffade bara upp ytan av bädden och vände alltså inte allt strö. Det blev då en fastare "kaka" i botten. Mycket lättare att få kissfläckarna koncentrerade och därmed mycket lättare att mocka. Så försök att få till en bottenkaka så ska du se att det blir mycket lättare och snabbare att mocka :)
 
Jag mockar en box på ca 1-4min.. beroende på hur skitig hästen är; oftast 2½min .
Jag har spån :) är inte pendantisk men får boxen ren från bajs och kiss
 
Jag kommer aldrig mer ha mina hästar på kutterspån om jag kan välja! Otympligt, tidskrävande och dammigt. En tjock bädd av torv och sedan halmpellets på - att mocka en box tar plötsligt 30 s - 1,5 min. Fylla på går snabbt, hanteringen är enkel och så länge man inte har en häst som äter halmpellets så är det ett vinnande koncept. Kan man inte ha bädd så skulle jag köra antingen torv eller halmpellets. Halmpellets är enklare att hantera eftersom balarna är små. PROVA annat strö säger jag bara!:up:
 
Jag tar bara bort bajset när jag "vardagsmockar" och puffar till spånet, lägger in det rena från kanterna över det kissiga så att hästen kan ligga torrt och så tar jag ut allt kissigt spån på en gång någon dag när jag har tid och det börjar bli för grisigt i boxen.
 
För det första - byt strö! Kutterspån är en riktig tidstjuv.
Vanligt sågspån tycker jag är det bästa. Det rinner lätt igenom så man behöver inte stå och sila en halv förmiddag + att det blir väldigt lite spill i kärran.
För mig tar det 5-7 minuter att mocka 2 boxar. En lätt och en jobbig. Har en strökostnad på 60 kr / box och månad.
 
Det tar ca 10-15 min för mig att mocka två boxar, växelströbädd och pedantisk.
Står de inne länge?
Det är jättestor skillnad på om mina kommit ut 07 eller 08, en timme längre så får jag kasta ut halva boxen känns det som..

Till pisshästar så fungerar det ofta bra att lägga torra stallpellets under kutterspånet. Jag upplever att kisset stannar på samma ställe lättare och det är lättare att plocka ut :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
608
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 351
Senast: Lobelia
·
M
Hästvård Jag har i alla år haft mina hästar i stora rymliga boxar och någon tanke på att ha det på annat sätt har inte funnits. Jag har alltid...
2
Svar
22
· Visningar
3 771
Senast: cristobal
·
A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 701
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp