Effektivisera mockningen?

ca 10 min, och då är jag pedantisk och vänder upp och ner på hela boxen ;)
jag skyfflar och lägger allt rent spån/halm på en hög, när det är spån och man gör på det här sättet så rullar allt löst bajs ner från högen och bara att plocka upp. Ja, denna skyffelmetod kör jag med tills jag stöter på kiss, plockar bort kisset, fortsätter skyffla, plockar bajshögar, skyfflar och plockar upp små bajskluttar som rullar ner från spånhögen efter hand. Så sen när ALLT rent spån ligger där i en megahög vid boxväggen så drar jag ut det i boxen igen. Och då kommer resterande småbajsar fram som hamnat i högen.
Lätt och allt skit plockas bort. Kanske en lite mer tidskrävande metod men det blir rent och när man fått rutin på det så går det fort ;)
 
ca 10 min, och då är jag pedantisk och vänder upp och ner på hela boxen ;)
jag skyfflar och lägger allt rent spån/halm på en hög, när det är spån och man gör på det här sättet så rullar allt löst bajs ner från högen och bara att plocka upp. Ja, denna skyffelmetod kör jag med tills jag stöter på kiss, plockar bort kisset, fortsätter skyffla, plockar bajshögar, skyfflar och plockar upp små bajskluttar som rullar ner från spånhögen efter hand. Så sen när ALLT rent spån ligger där i en megahög vid boxväggen så drar jag ut det i boxen igen. Och då kommer resterande småbajsar fram som hamnat i högen.
Lätt och allt skit plockas bort. Kanske en lite mer tidskrävande metod men det blir rent och när man fått rutin på det så går det fort ;)

Men det känns grymt oergonomiskt att skyffla igenom hela bädden?
 
Jag börjar med högarna (här kan jag tänlka mig att det tar tid, gömmer sig alltid pluttar o jag snöar iväg på att få med "så mycket som möjligt"), sedan det blöta o sen går jag igenom boxen på samma sätt som du med grepen åt fel håll o krattar jämt. Just jakten på alla gömda pluttar tycker jag tar en evighet, det smular sig och de åker igenom grepen... :p
Jakten på gömda pluttar är min terapeut , mitt bollplank och min vägvisare i livet. Här löser jag små och stora problem. Hela min 40-års kris sitter i mina rygg och arm-muskler numera...
 
Jakten på gömda pluttar är min terapeut , mitt bollplank och min vägvisare i livet. Här löser jag små och stora problem. Hela min 40-års kris sitter i mina rygg och arm-muskler numera...

:D For det mesta kommer jag aldrig fram till nagonting, = vardelosa sessioner! :p Bara tid till spillo..
 
Men det känns grymt oergonomiskt att skyffla igenom hela bädden?
well. det är så jag gjort sedan jag var tre äpplen hög, och det är svårt att ändra på rutiner ;)
Det är inte speciellt jobbigt eller tidskrävande, men jag får skylla på min mor som lärde mig att det ska vara så rent att kungen skulle kunna sova i boxen. och då har jag kommit fram till att denna metod är bäst.
 
Jag tar inte ut något kiss när jag vardagsmockar. Tar bara högarna och jämnar till övrigt spån så att det blöta ligger i botten och torrt över(har mycket spån så det är ett tjockt lager). Någon gång i månaden när jag har extra tid över krafsar jag undan det torra spånet och tar bort det blöta och fyller på nytt.
 
well. det är så jag gjort sedan jag var tre äpplen hög, och det är svårt att ändra på rutiner ;)
Det är inte speciellt jobbigt eller tidskrävande, men jag får skylla på min mor som lärde mig att det ska vara så rent att kungen skulle kunna sova i boxen. och då har jag kommit fram till att denna metod är bäst.

Och vad är relevant, att kungen ska kunna sova rent eller att hästens luftvägar hålls friska? Så tänker jag :)
 
Lyfter/Gör man rätt så ska det inte vara oergonomiskt förstås. Fast det är nog inte många som tänker på ergonomin när de mockar, skulle jag tro. :)

Men det är väl självklart att minskad belastning (det är nog ytterst få som mockar på ett sådant sätt att det är bättre än annan ner kontrollerad träning) ger mindre slitage på kroppen! Det ger ju såklart vardagsmotion men det finns nog bättre saker för kroppen än o mocka.
 
Men det är väl självklart att minskad belastning (det är nog ytterst få som mockar på ett sådant sätt att det är bättre än annan ner kontrollerad träning) ger mindre slitage på kroppen! Det ger ju såklart vardagsmotion men det finns nog bättre saker för kroppen än o mocka.
Tänkte mer på dom som inte böjer på knäna utan böjer ryggen istället och även dom som står still med benen och vrider överkroppen istället för att vrida hela kroppen för att t ex slänga i skottkärran.
 
-5 min
-Torvbädd
Hästen är relativt renlig av sig och gillar inte att trampa i sin egen skit, så jag går in, tar ut högarna, letar efter ev. kiss som ligger ovanpå bädden.
Krattar ut allt så att det ligger jämnt.

Voíla! :D
 
Men det känns grymt oergonomiskt att skyffla igenom hela bädden?

Jag gör precis lika dant. Spån väger ju knappt något så det känns överhuvudtaget inte oergonomiskt på något sätt. Ta synligt bajs, ta kissfläck/ar, skyffla runt, sopa där kissfläcken varit och framsträng där höet ska ligga. Snabb-kratta igenom och sprätta ut ev. bajsklutt. Fyll på ordentligt med spån. Har inte tagit tid men tippar på ca 10 min. Alla i vårt stall mockar på dagtid då hästarna är ute.
 
Tillåt mig tvivla på att jag skulle tycka det är en bra bädd till en häst avseende strömängd. Men jag kanske bara inte sett det ännu :)
 
Tar typ 5 minuter för mig att mocka, lite längre till min nya som inte riktigt har "kommit till ro" än (hoppas jag att det är iaf, annars är han jobbig att mocka åt! ;) ). Jag gör hursom så att jag tar bort kisset först, sen tar jag bajset och gör en hög där kisset va tidigare (där det just då alltså inte är nå spån alls). På så sätt behöver man inte kasta så långt och det går snabbare att peta dit allt. Sen öser jag i allt i skottkärran och krattar till allt spån så att det är jämnt och fint, och tar dom sista kottarna som har gömt sig :)

Jag har också kutterspån i boxarna, ingen bädd.
 
Tar typ 5 minuter för mig att mocka, lite längre till min nya som inte riktigt har "kommit till ro" än (hoppas jag att det är iaf, annars är han jobbig att mocka åt! ;) ). Jag gör hursom så att jag tar bort kisset först, sen tar jag bajset och gör en hög där kisset va tidigare (där det just då alltså inte är nå spån alls). På så sätt behöver man inte kasta så långt och det går snabbare att peta dit allt. Sen öser jag i allt i skottkärran och krattar till allt spån så att det är jämnt och fint, och tar dom sista kottarna som har gömt sig :)

Jag har också kutterspån i boxarna, ingen bädd.

Det känns ju dock som en vanlig mockning. Du har troligen en ganska renlig häst.
 
Varför inte ha permanentbädd ? Vi har 2 stall och i det ena är det trägolv, där har vi torv i botten och spånspellets över. Funkar super :D
 
Jag gör som en del andra här, har veckobädd med råspån. tar bara skitar vanligtvis och en dag i veckan fluffar jag upp hela bädden och tar det blöta som ligger där allra längst ner. Är en stor fördel med råspån eftersom det inte flyttar sig och är stabilt även om bädden inte är packad.

Är inte orolig för luften då jag inte tror att stallmiljön gynnas av en hyfsad omsättning på fräscht strö. Strö som ligger för länge och för packat i boxen är en enorm grogrund för mögel och ströet blir dammigt när det är orört. Mockar dessutom sällan i samband med att hästarna ska in i stallet, vilket iofs hade kvittat i vårt stall som har väldigt bra luftgenomströmning.

@annie_ Helt fördomsfullt låter det som om du har rätt lite spån i boxarna? Att inte ens strö en hel spånbal när du väl strör är ju pyttelite strö? När jag haft balspån (i perioder har sågen tomt på spån), strör jag minst en bal/vecka oftast 1,5 för att hålla en vettig spånmängd och då är ändå mina hästar renliga och boxarna mycket rena och fina. Med råspånet strör jag ca 6-8 sopsäckar var fjärde vecka.
 
Uppdaterar här med att säga att jag nu har spån och det är hemskt att mocka i. Syns så fort det blir skitigt och tar evigheter om man ska vara noggrann att sila. :rofl:

Så ja, använd inte spån om du vill vara effektiv... (som tur nog är så går min häst på lösdrift så jag slipper mocka särskilt ofta).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
608
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 351
Senast: Lobelia
·
M
Hästvård Jag har i alla år haft mina hästar i stora rymliga boxar och någon tanke på att ha det på annat sätt har inte funnits. Jag har alltid...
2
Svar
22
· Visningar
3 771
Senast: cristobal
·
A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 701
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp