- Svar: 39
- Visningar: 4 107
En av grenarna i modern femkamp är hoppning. Under OS sågs en ryttare piska sin häst på uppmaning av sin tränare – som också slog hästen med knytnäven. Nu kräver toppryttaren Ingrid Klimke ändring av femkampen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Med tanke på när sporten skapades så skulle jag tro att kunna rida på en tilldelad häst var en del av färdigheten som man avsåg att värdera. Typ militärliknande verksamhet ska väl fungera så att verksamheten inte ska vara bunden till individuella relationer så en del av att vara duktig inom hästverksamheten var att kunna rida "alla" hästar.Att tävla på "lottad" främmande häst känns i mina ögon rimligt på typ inbjudningstävling mot grannridskolan eller liknande "skojtävlingar" . När OS-medaljer står på spel borde deltagarna ha sina egna hästar. Har man ingen häst att rida på är man antagligen inte på nivån att tävla OS heller.
Enligt de engelska kommentatorerna så har man bl a i Europa hästar som hålls speciellt för femkamp, medan det här då var inlånade ”vanliga” hästar eftersom sporten är så mycket mindre där. Personligen känner jag mig dock skeptisk till att hästarnas välmående är så mycket bättre under en tävling bara för att de är mer vana…Med tanke på när sporten skapades så skulle jag tro att kunna rida på en tilldelad häst var en del av färdigheten som man avsåg att värdera. Typ militärliknande verksamhet ska väl fungera så att verksamheten inte ska vara bunden till individuella relationer så en del av att vara duktig inom hästverksamheten var att kunna rida "alla" hästar.
Dock skulle jag tro det var mycket lättare att få fram ett lagom gäng någorlunda likvärdiga hästar som var skolade på samma sätt och på samma nivå än vad det är idag. (låna från närmsta militärförläggning?)
Misstänker att om man vill börja ändra så får man snarare omvärdera hela momentet på ett mer heltäckande sätt än att betrakta det som en teknisk detalj vem som ska tillhandahålla hästarna.
Att tävla på "lottad" främmande häst känns i mina ögon rimligt på typ inbjudningstävling mot grannridskolan eller liknande "skojtävlingar" . När OS-medaljer står på spel borde deltagarna ha sina egna hästar. Har man ingen häst att rida på är man antagligen inte på nivån att tävla OS heller.
Det stora problemet är nog mest att ridkunskapen är för låg hos femkamparna och att hästen inte var passande för uppgiften.Det görs inom para-sporten, även på Special Olympics. Hästarna lottas då inte men många tävlar på helt okända hästar. Funkar alldeles utmärkt, och jag har aldrig sett någon oschysst ridning trots att de har 20 eller 30 minuter framridning på sig att bekanta sig med hästarna (tiden beror på om det är galopp eller inte i programmet).
Med det inte sagt att jag tycker det är lämpligt som en del i den moderna femkampen men att det bara skulle vara på skoj för att man lånar häst stämmer inte.
Är väl en del av det som är skillnaden. (efter vad jag uppfattar det som, utan att vara insatt...)Förarbetet med att få hästen positivt inställd till och väl förberedd för uppgiften är ju typ 90 % av prestationen i modern ridsport, och det tappar man ju helt med det här upplägget.
Skillnaden är väl att para ryttarna vill vara just duktiga ryttare och hästmänniskor medan femkamparna bara vill klara av momentet ridning för att vinnaDet görs inom para-sporten, även på Special Olympics. Hästarna lottas då inte men många tävlar på helt okända hästar. Funkar alldeles utmärkt, och jag har aldrig sett någon oschysst ridning trots att de har 20 eller 30 minuter framridning på sig att bekanta sig med hästarna (tiden beror på om det är galopp eller inte i programmet).
Med det inte sagt att jag tycker det är lämpligt som en del i den moderna femkampen men att det bara skulle vara på skoj för att man lånar häst stämmer inte.
Ja, det säger jag inget emot. Mitt svar var mer att lånade hästar inte är = bara skojtävlingar.Skillnaden är väl att para ryttarna vill vara just duktiga ryttare och hästmänniskor medan femkamparna bara vill klara av momentet ridning för att vinna
Ja, definitivt. Det var mer en parentes om att lånade hästar inte är = bara skojtävlingDet stora problemet är nog mest att ridkunskapen är för låg hos femkamparna och att hästen inte var passande för uppgiften.
Är man duktig på att rida så ska man ju absolut kunna lära känna en häst tillräckligt bra på 30 min för att kunna genomföra en tävling (om än inte på högsta nivå). Men det kräver ju välutbildade hästar och ryttare.
Ta bort häst momentet ersätt det med mountainbike som någon skrev eller något annatÄr väl en del av det som är skillnaden. (efter vad jag uppfattar det som, utan att vara insatt...)
Att detta helt enkelt är en sport som inte har det som en del av sitt upplägg. Utan att man har fokus på andra färdigheter/prestationer än förberedandet av hästen. En annan sport, med andra ord.
Ska man göra hästmomentet mer likt övrig ridsport, eller ska man göra femkampen mer anpassad till att hästen inte har samma roll i samhället på något annat sätt?
Båda våra svenska pararyttare har med egna hästar. Lena rider ju egenuppfödning.Det görs inom para-sporten, även på Special Olympics. Hästarna lottas då inte men många tävlar på helt okända hästar. Funkar alldeles utmärkt, och jag har aldrig sett någon oschysst ridning trots att de har 20 eller 30 minuter framridning på sig att bekanta sig med hästarna (tiden beror på om det är galopp eller inte i programmet).
Båda våra svenska pararyttare har med egna hästar. Lena rider ju egenuppfödning.
Vilka pararyttare lånar hästar?
Det är inte alldeles ovanligt att ridningen i modern femkamp är den gren som utövarna satsar minst på. De är alltså inga särskilt skickliga ryttare, rent generellt.en bra ryttare borde ju rimligen kunna hoppa upp och rida en lägre runda på en okänd häst.