Efter skandalen i modern femkamp: Klimke kräver nya regler

En av grenarna i modern femkamp är hoppning. Under OS sågs en ryttare piska sin häst på uppmaning av sin tränare – som också slog hästen med knytnäven. Nu kräver toppryttaren Ingrid Klimke ändring av femkampen.

Att tävla på "lottad" främmande häst känns i mina ögon rimligt på typ inbjudningstävling mot grannridskolan eller liknande "skojtävlingar" . När OS-medaljer står på spel borde deltagarna ha sina egna hästar. Har man ingen häst att rida på är man antagligen inte på nivån att tävla OS heller.

Att tävla på "lottad" främmande häst känns i mina ögon rimligt på typ inbjudningstävling mot grannridskolan eller liknande "skojtävlingar" . När OS-medaljer står på spel borde deltagarna ha sina egna hästar. Har man ingen häst att rida på är man antagligen inte på nivån att tävla OS heller.
Med tanke på när sporten skapades så skulle jag tro att kunna rida på en tilldelad häst var en del av färdigheten som man avsåg att värdera. Typ militärliknande verksamhet ska väl fungera så att verksamheten inte ska vara bunden till individuella relationer så en del av att vara duktig inom hästverksamheten var att kunna rida "alla" hästar.

Dock skulle jag tro det var mycket lättare att få fram ett lagom gäng någorlunda likvärdiga hästar som var skolade på samma sätt och på samma nivå än vad det är idag. (låna från närmsta militärförläggning?)
Misstänker att om man vill börja ändra så får man snarare omvärdera hela momentet på ett mer heltäckande sätt än att betrakta det som en teknisk detalj vem som ska tillhandahålla hästarna.

Med tanke på när sporten skapades så skulle jag tro att kunna rida på en tilldelad häst var en del av färdigheten som man avsåg att värdera. Typ militärliknande verksamhet ska väl fungera så att verksamheten inte ska vara bunden till individuella relationer så en del av att vara duktig inom hästverksamheten var att kunna rida "alla" hästar.

Dock skulle jag tro det var mycket lättare att få fram ett lagom gäng någorlunda likvärdiga hästar som var skolade på samma sätt och på samma nivå än vad det är idag. (låna från närmsta militärförläggning?)
Misstänker att om man vill börja ändra så får man snarare omvärdera hela momentet på ett mer heltäckande sätt än att betrakta det som en teknisk detalj vem som ska tillhandahålla hästarna.
Enligt de engelska kommentatorerna så har man bl a i Europa hästar som hålls speciellt för femkamp, medan det här då var inlånade ”vanliga” hästar eftersom sporten är så mycket mindre där. Personligen känner jag mig dock skeptisk till att hästarnas välmående är så mycket bättre under en tävling bara för att de är mer vana…

Jag förstår frustrationen i att ligga på guldplats och så tilldelas en häst som helt enkelt inte vill. Faktum kvarstår ju dock att hästen inte vill, och överhuvudtaget inte har valt att delta. Förarbetet med att få hästen positivt inställd till och väl förberedd för uppgiften är ju typ 90 % av prestationen i modern ridsport, och det tappar man ju helt med det här upplägget.

Det görs inom para-sporten, även på Special Olympics. Hästarna lottas då inte men många tävlar på helt okända hästar. Funkar alldeles utmärkt, och jag har aldrig sett någon oschysst ridning trots att de har 20 eller 30 minuter framridning på sig att bekanta sig med hästarna (tiden beror på om det är galopp eller inte i programmet).

Med det inte sagt att jag tycker det är lämpligt som en del i den moderna femkampen men att det bara skulle vara på skoj för att man lånar häst stämmer inte.

Det görs inom para-sporten, även på Special Olympics. Hästarna lottas då inte men många tävlar på helt okända hästar. Funkar alldeles utmärkt, och jag har aldrig sett någon oschysst ridning trots att de har 20 eller 30 minuter framridning på sig att bekanta sig med hästarna (tiden beror på om det är galopp eller inte i programmet).

Med det inte sagt att jag tycker det är lämpligt som en del i den moderna femkampen men att det bara skulle vara på skoj för att man lånar häst stämmer inte.
Det stora problemet är nog mest att ridkunskapen är för låg hos femkamparna och att hästen inte var passande för uppgiften.
Är man duktig på att rida så ska man ju absolut kunna lära känna en häst tillräckligt bra på 30 min för att kunna genomföra en tävling (om än inte på högsta nivå). Men det kräver ju välutbildade hästar och ryttare.

Förarbetet med att få hästen positivt inställd till och väl förberedd för uppgiften är ju typ 90 % av prestationen i modern ridsport, och det tappar man ju helt med det här upplägget.
Är väl en del av det som är skillnaden. (efter vad jag uppfattar det som, utan att vara insatt...)
Att detta helt enkelt är en sport som inte har det som en del av sitt upplägg. Utan att man har fokus på andra färdigheter/prestationer än förberedandet av hästen. En annan sport, med andra ord.

Ska man göra hästmomentet mer likt övrig ridsport, eller ska man göra femkampen mer anpassad till att hästen inte har samma roll i samhället på något annat sätt?

Skillnaden är väl att para ryttarna vill vara just duktiga ryttare och hästmänniskor medan femkamparna bara vill klara av momentet ridning för att vinna

Det stora problemet är nog mest att ridkunskapen är för låg hos femkamparna och att hästen inte var passande för uppgiften.
Är man duktig på att rida så ska man ju absolut kunna lära känna en häst tillräckligt bra på 30 min för att kunna genomföra en tävling (om än inte på högsta nivå). Men det kräver ju välutbildade hästar och ryttare.
Ja, definitivt. Det var mer en parentes om att lånade hästar inte är = bara skojtävling :)

Är väl en del av det som är skillnaden. (efter vad jag uppfattar det som, utan att vara insatt...)
Att detta helt enkelt är en sport som inte har det som en del av sitt upplägg. Utan att man har fokus på andra färdigheter/prestationer än förberedandet av hästen. En annan sport, med andra ord.

Ska man göra hästmomentet mer likt övrig ridsport, eller ska man göra femkampen mer anpassad till att hästen inte har samma roll i samhället på något annat sätt?
Ta bort häst momentet ersätt det med mountainbike som någon skrev eller något annat
Vore det allra bästa tycker jag

Båda våra svenska pararyttare har med egna hästar. Lena rider ju egenuppfödning.

Vilka pararyttare lånar hästar?

En lösning kunde ju vara att införa inverkansridning på lägre hinder istället och på så vis få de tävlande att bli tvungna att rida hästvänligt. Samt som någon nämnde i något kommentarsfält någonstans, låta de tävlande sadla sina hästar själva för att få dem att på något sätt se hästen som något mer än bara ett "redskap". Gillar hela tanken med att de får hästar tilldelade, för en bra ryttare borde ju rimligen kunna hoppa upp och rida en lägre runda på en okänd häst. Kan man inte det så är man ju uppenbarligen inte redo för ett OS. Sen bör kanske sportens domare omvärdera vilka ritter de kan låta fortgå, och vilka de ska bryta....

Vad sjutton har de för regler? Kollade just på Uzbekistans ryttare vars häst först stannar på a-hindret, sen hoppar det men bryter ut och missar b och c-hindren. Fortsätter banan som om inget hänt, går i mål utan att fler felpoäng än utbrytningen på a-hindret räknas. Utom tidsfel då. Hade behövt kolla på detta med kommentatorer känner jag

Jag förstår frustrationen när man ligger på guldplacering och så får man en häst som man inte klarar av och så försvinner alla chanser till medalj, det är säkert riktigt jävla surt, men när man gör sitt bästa inom moraliska ramar för att komma runt banan och det ändå inte går, då är det enda rätta att sitta av och gå ut. Man må förlora sin medalj, men man behåller åtminstonde respekten från sina medtävlande och alla andra som tittar på när man väljer att bryta för att hästen inte mår bra. Som det är nu har hon ju både förlorat sin medalj OCH dessutom respekten dels från hela hästvärlden samt en stor del av alla åskådare som bevittnade misshandeln. Det finns absolut ingenting att vinna på att försöka piska hästen runt banan i ett sånt läge, medaljen är borta oavsett vad man gör. Hade jag varit i hennes skor hade jag inte vågat visa mig på en tävling ever again.

Tittar man på riktig hästsport så väljer ju många ryttare att gå ut om hästen river ovanligt mycket eller inte känns fräsch, det var länge sedan jag såg en toppryttare i hoppning piska sin häst runt banan för att gå i mål till varje pris. Det säger ju en del om hur synen på femkampshästarna är. De är redskap som används för att klara av ett delmoment i en tävling, inget mer, och om man måste rappa den med spöet för att genomföra momentet så gör man det. Den synen på hästar och djur över lag tycker jag inte hör hemma i moderna tävlingssammanhang. Ska man ha med djur att göra på tävling, oavsett om det är OS i dressyr eller kaninhoppning, så ska man vara seriös i sitt utförande och schysst mot djuret.

Jag anser att man bör byta ut ridmomentet mot tex ett motorcykelmoment där en motorcykel ska köras runt en anvisad bana med olika typer av hinder, koner, ramper, broar osv osv. Då är alla motorcyklar lika och alla deltagare har samma förutsättningar utan att något djur riskerar att fara illa.

Det jag inte förstår med denna tävlingen är riktigt hur dom tänker övht. Den stackars hästen verkade ju redan gått en runda med en annan ryttare och redan där vägrat att hoppa och ens gå in på banan. Varför istället tar dom in den hästen en gång till med ännu en ryttare som rider fruktansvärt illa. Borde dom inte tagit den hästen ur tävlingen direkt när den visade så tydligt att den inte ville. Att då sätta upp en annan dålig ryttare på den är ju galet.

Skulle inte förvåna mig om det är många hästar i denna tävlingen som smått blev förstörda för livet när det gäller hoppningen, hur ska någonsin en häst som blivit behandlad så tycka hoppning är roligt igen. Bryr dom sig verkligen så otroligt lite om hästarna?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter den uppmärksammade händelsen som inträffade under OS i Tokyo i somras, då Tysklands tränare slog en ovillig häst inne på banan...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jag blev orolig redan när jag såg första varvets ridning, för då hände något med hästen, säger moderna femkamparen Eevi Bengs. När...
Svar
0
· Visningar
1 858
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur