Efterbörd HÄLP

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare try me
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 5 709
T

try me

När bör efterbörden släppa. När är det dax att ta ut veterinär?

Har ett sto som fölade tidigt i morse efterbörden har ej släppt ännu. När ska jag ringa veterinären?

Fick föl förra året (samma sto) då efterbörden inte släppte på 10 tim men kallade då ut veterinär efter 5. fick livmodersamandragande varannan timme och den släppte sen. Men hör mer och mer att det är inte så bråttom som man förr trott att efterbörden släpper direkt.

Sto och föl mår prima fölade ute med kompisar och rör sig mycket. Fölning gick super men ingen efterbörd går.

Men börjar bli lite orolig nu. Ska jag ringa ut veterinär?

Sv: Efterbörd HÄLP

Inom 8 timmar bör efterbörden ha gått har jag fått lära mig...
Jag antar att du har testat allt, som att ta ut stoet utan föl flera gånger och sånt.
Jag hade ringt jourvet. och frågat vad h*n tycker...

En kompis fick stora problem med en av sina hästar för några år sen, höll på att bli en förgiftning men det gick bra till slut (och då var det ändå inom de där åtta timmarna)...

Skilj sto och föl åt. Om stoet antingen får springa av sig i hage alt att du longerar henne. Du kan gott hålla på en halvtimme om den sitter. När stoet blir orolig får hon sammandragningar, vilket hjälper till att tömma livmodern. Detta kan du göra med jämna mellanrum.
Hade ett sto som aldrig släppte efterbörden spontant då hon fått hingstföl. vid stoföl avgick den normalt.
Ringde vet direkt på morgonen, för att få det avklarat. Den satt alltid stenhårt. Gick sällan att vrida ut den utan vet fick gå in med armen och gräva ut den =div. behandlingar för att slippa infektion. Dock har hon alltid blivit dräktig på 30dagars, så inget strul där.

Eftersom du råkade ut för detta sist så tycker jag man kan vara lite snabbare på att ringa vet. (vis av egen erfarenhet som sagt...)

Lycka till

Sulle aldrig våga ta föl utan att läst och lärt mig om vad som kan inträffa vid och omkring en fölning :eek: .Det är ju jätte viktigt att veta vad man skall göra när det gäller dom "vanligaste"problemen som kan uppstå.Dessa kan ofta vara dom mest förödande...Kanske lite hårt men det bespar mkt huvudbry från sto ägaren om man har lite hum ;)

Japp, det ÄR viktigt att vara påläst. Men alla har inte stuteri och får därmed inte den praktiska erfarenhet som är nog så viktig.
Men att ha ett hum räcker långt.:idea:
Själv har jag hållt på med uppfödning i många år nu, men så sent som idag har jag varit i kontakt med vår vet. ang nattens fölning där vi haft lite bekymmer. Även om jag har stor koll på vad som ska göras eller inte så är det bra att "bolla tankar" med vet. Likaså här på Buke...

Jag är av den inställningen att frågar man inget får man inget veta...
:o ställt många mindre intelligenta frågor till mina veterinärer genom årens lopp.

/Jennie

Senast ändrad:

Har fött upp nästan 30 föl och har aldrig haft problem med att efterbörden inte släppt. Detta sto släppte dock inte förra året heller.

Sen kan man ju kanske svara på frågan utan att komma med massa med antagenden:mad:

Man är aldrig fulllärd när det gäller hästar.
Och det jag har lärt mej om fölning och efterbörder är att de bör släppa innom 4 tim men det har man gått ifrån. Så bråttom är det inte nu för tiden.
Sen tycker jag att det är bättre att fråga in gång för mycket än att inte fråga alla. Det finns många MYCKET duktiga uppfödare och hingsthållare:bow: på forumet.(vet vilka ni är och läser och lär) De svarar på det de kan och har erfarenhet av.

Tog ut veterinären efter 11 tim (ingen fara enl veterinären så länge som stoet inte hade feber) hon fick Partoxin i blodet och efterbörden släppte knappt 4 timmar efter. Stoet och fölet mår prima och är nu insläppta med de andra hästarna i stora stoflocken igen.:banana:

Nu väntar föl nr två men hon har fått massor av föl och borde inte bli några problem. Förra året tog fölningen 6 min.:banana:

Jag råkade för samma sak tidigare i år med ungefär samma resultat och inom samma tider som du. Det jag fick lära mig av min veterinär var att rasen på hästen har viss betydelse för hur länge man kan vänta. Det är därför som det kan finns olika uppgifter i olika informationer.
Enligt min veterinär så är ardenner (vilket det finns väldigt många av här i trakten) och andra kallblod mer känsliga och behöver åtgärdas snabbare än t ex halv- och fullblod. Kallbloden kan riskera att få fång om man dröjer för länge.

Frågan var bra besvarad redan!Om man ÄR orolig så tveka inte att ring vet det går snabbare ÄN att skriva hit och invänta svar (kanske dyrbar tid):( Jag har "bara" fött upp 14 föl men på dessa få har jag varit med om många tråkigheter bla för att jag väntade för länge med att koppla in vet + en del som gått snett ändå .Rådfrågar man här så måste ju alla få svara det är väl upp till den som frågar villka råd han /hon tar eller:confused: SÅ om sådana påhopp tycker jag inte:mad:
Ps jag idiot förklarar inte dig,har bara haft en massa otur själv och tycker kanske att efter 30 föl bör man kunna ett och annat,jag var jätte påläst redan inför mitt första föl.:)

Japp, när jag var liten så hängde jag alltid i granngården där de hade en hel drös med nordsvenskar, hände några gånger att de fick förlossningsfång pga kvarbliven efterbörd. Detta ganska snabbt efter förlossningen...:crazy:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 442
Senast: Edla
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 413
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 726
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka