Eftervård vid stående kastrering?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare gladajag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 16 819
G

gladajag

Hej!
Hur brukar eftervården vara vid stående kastrering? Brukar de få smärtstillande efter ingreppet? Antibiotika? Boxvila och dagliga promenader eller mkt utevistelse?
Skriv gärna och berätta hur det var för er.

Sv: Eftervård vid stående kastrering?

De kastrationer jag varit med om när man inte sytt såren utan lämnat de öppna har inte fått något smärtstillande eller antibiotika.
Boxvila har ordinerats i 24 timmar sedan ut i ren hage.
Om hästen har rört sig i hagen ex. busat med kompisar så räcker det
annars har man fått motionera hästen genom promenader några gånger/dag.
Hästarna har även skullat ha ren bädd att sova på, helst halm.
Hästarna har vidare tempats en gång/dag.
Täcken med bensnören har inte fått användas under den närmsta tiden.
Såren får inte röras, de ska lämnas som de är.

Veterinären har sagt att man ska ringa om:
* Hästen får feber
* Hästen blir så svullen i skapet att det ser ut som en ny stor pungkula :D
* Om hästen har något som hänger ut ur såret

Man vill inte att hästen ska busa de första dagarna pga att bukväggen ner är så tunn o tarmarna kan i värsta fall åka ut.

Mindre paddock o leda den X flera.
Min fick antibiotika i förebyggande syfte 5 dgr.

Och min vet. sa att det var bra med bus i måttliga mängder.
Eftersom hästarna inte fått smärtstillande menar hon att de ofta inte busar mer än de tål..

Tänk så olika direktiv man kan få av olika vet. :D

Tack för svar! Min häst är rätt så besvärlig vid hantering typ, medicinering osv. Har hört att man dagligen ska tvätta ordentligt samt spola såret samt ge antibiotikainjektioner. Stämmer det och är det alltid så? Motion går ju bra och promenader, det gillar han.Isåfall kanske det är att föredra liggande kastrering om det innebär mindre eftervård. Jag hoppas att min galna hingst ska bli något lugnare som vallack..

Man ska absolut inte spola såret! Då för man ju lätt in bakterier i sårområdet. Tvätta rent efter det som har runnit, men lämna själva såret i fred (såvida det inte skulle vara rejält smutsigt, eller redan blivit infektion i det).
Antibiotika används bara i fall det blivit en infektion, annars finns det ingen anledning att slabba med antibiotika, som dessutom kan ge mag-tarmstörningar.

Motion är A och O för att förhindra svullnad och att såret täpps till så att sårvätskan inte kan rinna ut=infektion. Skrittpromenader flera ggr/dag och gärna utevistelse i hage. Första dygnet ska man dock låta hästen ta det lite lugnare för att inte öka blödningsrisken.

Jag har kastrerat åtskilliga hästar stående (är distriktsveterinär) och de flesta är komplikationsfria, men ibland kan det naturligtvis krångla. Att kasta hästen ute i fält ändrar inte skötselråden något (man lämnar fortfarande såret öppet), men om man tar in hästen på klinik och kastar den och opererar sterilt så syr man igen. Det minskar infektionsrisken lite, men är ju å andra sidan mycket dyrare.

Stående kastration har alla fördelar! Mindre risker för både häst, vet och assistenter. Det räcker med en assistent. Det går snabbt och smidigt. Operatören har hjälp av tyngdkraften.Vi släpper ut dem alla tillsammans efter ngn timme om de inte har pågående blödning och har nästan aldrig behandlingskrävande komplikationer (2 %).

Ingen antibiotika, inget smärtis och bara daglig besiktning av såren, ingen tvättning. HH

Jag har alltid låtit mina hingstar bli kastrerade stående. I regel har det gått bra utan komplikationer. Sist jag kastrerade var min shettis o han var då 7 år, han svullnade o fick feber, antibiotika kur i några dagar o han var som ny. Vi lät de nykastrerade (3st) stå inne första natten o släpptes sedan ut i hagen, de busade lite men inte så att det skulle vara skadligt för dom, de känner själva hur mkt de vill röra på sig. Promenader är att föredra om de står mkt stilla i hagen. Ingen eftervård som spolning o sånt.

(knapplån)

Kastrerade min igår (stående) och han fick stå inne över natten sen ut som vanligt med en kompis. Skulle även tvätta dagligen (jodopaxlösning) men är lite sparsam med det så länge det ser ok ut. Antibiotika i sex dagar pga att han var så hrm... välutvecklad = större infektionsrisk tydligen.

Fördelen med att göra det hemma är att de är vana vid de bacilluskerna, å andra sidan vägs det upp av steriliteten vid klinikingrepp.

Tack för alla svar, jag tror nog att det blir stående kastrering iallafall. Jag har en kompis vars häst blev kastrerad för fem dagar sedan (stående). Vet har givit rådet att tvätta såret varje dag morgon och kväll samt satt in antibiotika i 8 dagar förebyggande. Min kompis har dock inte klarat av att tvätta såret då hästen blivit tokig. Hon tycker det räcker att riskera livet då hon ger sprutorna med medicin.
Hästen är feberfri men väldigt svullen i skapet, ser ut som om det skulle göra väldigt ont att kissa. Såret ser annars fint ut. Kan detta bero på infektion eller brukar det svullna i skapet?:bump:

Det är mer vanligt att det svullnar än att det inte gör det. Det ser väldigt otäckt ut men i regel brukar det inte vålla några större problem för hästen.

Jag fick kastrera min liggande då han var för vid mellan buk och pung så risken fanns att tarmarna skulle trilla ut.

Glöm inte att se till så att vet kollar det!!!!

Nu var det ett par år sen jag kastrerade men jag fick ordinationen att longera eller springa med honom 3 ggr per dag dom första dagarna....såren skulle helst gå upp varje gång så att sårvätskan kom ut. En dag när jag var borta så lejde jag bort springandet til en bekant som förmodligen inte sprang tillräckligt fort elr mycket med honom för när jag kom tillbaka så var han JÄTTEsvullen....jag fick springa med honom hela kvällen för att svullnaden skulle gå ner.

Man vill inte att hästen ska busa de första dagarna pga att bukväggen ner är så tunn o tarmarna kan i värsta fall åka ut.

Om det finns risk för att kanalerna är så stora att tarmarna kan ramla ut så ska man väl göra liggande kastrering elr?

Hej alla!
här kommer några fler frågor, hoppas det är ok att jag använder denna tråd!?
Vad kostar kastreringen? olika mkt om det görs liggande eller stående? Vad avgör om det blir liggande eller stående kastrering? Hur fungerar det på klapphingstar, vad har man för möjligheter där?
Mvh/ Mannie

När min shettis blev kastrerad i höstas så sa vet till mig att jag skulle ha svansen upplindad för han inte skulle slå med den så det kom upp skit i såret. Han såg ut som en liten poloponny när jag lindade den:rofl: .

Mannie skrev:
Hej alla!
här kommer några fler frågor, hoppas det är ok att jag använder denna tråd!?
Vad kostar kastreringen? olika mkt om det görs liggande eller stående? Vad avgör om det blir liggande eller stående kastrering? Hur fungerar det på klapphingstar, vad har man för möjligheter där?
Mvh/ Mannie

Priset för kastrering varierar beroende på om det görs på klinik på liggande sövd häst i steril miljö (mkt dyrare, men där får du kolla med klinik om aktuellt pris) eller ute i fält. På den distriktvetstaion jag jobbar tar vi ca 2000 kr för en stående kastrering (varierar lite beroende på storlek på häst, dvs hur mkt mediciner som går åt). Sen kan man ute i fält också kasta omkull hästen och göra det på liggande häst, men alltså inte i steril miljö där man syr i hop såret. Så eftervården blir densamma.
Om hästen har för vida inguinalkanaler (risk för tarmframfall) måste man åka till klinik med hästen för steril operation och likaså om hästen är klapphingst. Har man tur med en klapphingst och testikeln ligger ytligt i inguinalkanalen blir det inte så stort ingrepp, men om testikeln ligger i buken måste man buköppna hästen och då blir det ju andra priser.

Hej!
Liggande kastrering kostar på Djursjukhuset i Skara 3200 kr. Stående på klinik kostar ca 2800 kr och hemma vet ja inte.

Hej!
Måste fråga dig som är vet, är det verkligen normalt att svullna så i skapet som min kompis häst gjort? Hennes vet gav rådet att tvätta morgon och kväll (helst spola med slang) i minst en vecka. Hennes häst har inte tillåtit det och det skulle inte min heller göra. Kan det vara därför som den svullnat? Nu har man ju inte riktigt tur med vädret heller, hagarna är ju lervälling iallafall där vi bor.
Sofia

Tack för utförligt svar!
Förstår att det blir lite krångligare med klapphingstar men är det vanligt klapphingstägare låter utföra dessa operationer ändå? Låter man dom vara som dom är? Frågorna kanske inte hör till ämnet men kan dessa hingstar betäcka lika bra som andra hingstar och kan man på ngt sätt undersöka hur långt in testikeln sitter för att avgöra om operation är lämplig eller inte?

Mvh Mannie

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Hästvård Det börjar bli dags att kastrera min lille huligan men jag tvekar lite eftersom jag får så olika bud när det gäller eftervården. Jag har...
Svar
14
· Visningar
1 882
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
864
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort... 2
Svar
28
· Visningar
3 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka