Egen häst eller evig medryttare?

Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Du är ju så pass nätt så du har den stora fördelen att kunna botanisera bland lite mer marknära hästar (dvs. ponnyer). Borde gå att hitta en trevlig läromästare att vara medryttare, eller delfodervärd på, till att börja med. Skulle dock undvika större, orutinerade, unga hästar om du är osäker.

Inget fel med att gilla marknära - säger jag som vägrar sätta mig på nåt större än 1,55...
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Ja, precis :)
Och nej, unghästar har jag fått nog av!
Jag tänker mig "ju mindre, desto bättre" men "alla andra" verkar ju vilja ha så höga hästar som möjligt... så onödigt :p
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Jag tycker att du skall skaffa dig en snäll Ponny som tar hand om dig.
Kanske ett äldre sto med bra stam som har haft några föl så att du kan skaffa dig ett eget föl.
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Ja, det är en sån jag vill ha! Någon gång ska det nog bli en sån också :)
Några egna föl vet jag inte om det blir, även om det vore drömmen :love:, men det får nog bli en sambo och en egen gård först i så fall ;)
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Det finns sådana Ponnyer.
Leta hos folk som har många och några över.
De Ponnyer som deras barn tycker är tråkiga och sega är perfekt för dig att börja med.
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Ja, precis :)
Och nej, unghästar har jag fått nog av!
Jag tänker mig "ju mindre, desto bättre" men "alla andra" verkar ju vilja ha så höga hästar som möjligt... så onödigt :p

Håller med!

Har en alldeles lagom stor arab ;) fattar inte alls det här modet med Enorma Bruna. En Liten Vit duger gott o väl :p

Jag då, tycker inte att du ska låta det faktum att du är lite feg av dig avskräcka dig från att köpa häst. Jag letade häst som feg, och var noga när jag tog kontakt med säljarna att tala om det. Alla, utan undantag, var superärliga om dom trodde hästen skulle funka ihop med en feg ryttare eller ej.

Hittade till slut min nuvarande tjej som jag nu ägt i fem år och hon är bara :love: Hon har inte varit enkel alla gånger, hon testade också en del i början på sitt lilla sätt, men har utmanat mig lagom mycket och har gjort mig till en mycket, mycket bättre ryttare. Man ska inte ha en häst som skrämmer en, men det går bra med en häst som utmanar lagom.

Så jag tycker att du ska lägga den aspekten åt sidan, och tänka mer över vad du vill med hästeriet. Väg det lättsamma i att vara medryttare mot fördelarna med att ha en egen häst. Och kommer du fram till att du ska ha egen häst, var realistisk och ärlig när du letar, och se till att du köper en häst som passar dig.

Lycka till i beslutet :)
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Don efter person!

Kommer du på att du vill ha en egen häst framöver så kommer du klara det galant, men tänkt efter noga vad du vill ha!
Vill du ha en ponny ska du ha en ponny oavsett vad andra tycker!
Det är ju liksom du som ska älska din häst och ha roligt med den och inte någon annan.
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

+ pulkaskurk och Inte_Ung

Tack för alla fina ord och pepp! Det värmer massor att få höra :)
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Synxd att du inte bor här för jag har en gamling som skulle behöva en som dej :)
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Ja, det var synd :)

kl

Det gick bra hos vet och han ska gå som vanligt nu, kort och gott.
Och idag red jag faktiskt, för ägaren var med ut i stallet. Det gick bra!
Red i paddocken och sen ut en sväng (själv!) runt hagarna en bit från stallet. I paddocken gick det hur fint som helst, men ute sen var han lite mer spänd, JAG var spänd som en stålfjäder typ! Men det gick!
I bortersta änden, på vändan runt hagarna, kändes det som han ville trava lite, men jag hade kontroll...Livrädd att han skulle sticka dock, och helst ville jag bara hoppa av men jag satt kvar, och det gick bra!
Usch vad rädslan sitter hårt :( men i paddocken gick det bra, så ska nog fortsätta med det. Och pratade med en i stallet om vi kunde ta sällskap ut nån dag, och det gick hur bra som helst :)
Så jag ska ge det en chans! För det är ju härligt att rida, har nästan glömt hur härligt det är... :heart

Det lustigaste är att han känns inte så stor när man väl sitter där uppe, men när man sen sitter av är det lååångt ner till backen :p
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Vad kul! :)

Ge det några ggr så kommer du att slappna av och sen kommer du inte tycka att det är någon grej alls att rida :)
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Ja, det var synd :)

kl
.....Red i paddocken och sen ut en sväng (själv!) runt hagarna en bit från stallet. I paddocken gick det hur fint som helst, men ute sen var han lite mer spänd, JAG var spänd som en stålfjäder typ! Men det gick!
I bortersta änden, på vändan runt hagarna, kändes det som han ville trava lite, men jag hade kontroll...Livrädd att han skulle sticka dock, och helst ville jag bara hoppa av men jag satt kvar, och det gick bra!
Usch vad rädslan sitter hårt :( men i paddocken gick det bra, så ska nog fortsätta med det. Och pratade med en i stallet om vi kunde ta sällskap ut nån dag, och det gick hur bra som helst :).....

Oh vad roligt! Hejja dig! :)

Javisst vad rädslan kan sitta hårt - jag har ju själv precis börjat rida så smått och jag får VERKLIGEN jobba med mig själv för att inte vara spänd.

Det är mycket svårt att lura en häst - de känner direkt när man är spänd och osäker och då smittar det lätt av sig.

Vi har ingen paddock men dock stora hagar man kan rida i och jag håller mig där till en början. Jag har också gjort ett avtal - när jag känner mig mogen så ska jag följa med stallägarens dotter ut en liten sväng. :)

Jag tror det är som "pulkaskurk" säger: ge det några ggr! Lycka till!
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

+ Bellafjella

Tack så mycket! Det känns så kul :)
Idag red jag igen, bara i paddocken men utan att någon stod och tittade på.
Och det gick bra! Trots regn, pissdag på jobbet, dålig sömn och sjukt nervös dag över huvud taget, så gick det bra, och efteråt var det så skönt... allt bara rann av lixom :love:

Jag ska verkligen ge det en chans nu, det kommer nog bli bra!

Och lycka till dig också Bellafjella, det är verkligen en stor bedrift att ta tag i ridningen igen när man är rädd... och träningsvärken (då jag har haft ett ganska långt uppehåll) ska vi inte ens tala om :D
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Jag vet så väl vad du talar om.
Har varit (och är fortfarande) lite nervös för min medishäst som kan få för sig att studsa till ibland - men hon gör inget annat, inga dumheter egentligen. Ett studs om det är nåt farligt, sen är det bra.
Och det kändes häromdagen att nu, nu har vi börjat lära känna varandra. Dvs jag slappnar av och då slappnar hon av.

Har också varit jätterädd som ryttare. Fortfarande något försiktig nu, men inte rädd på det sättet.

Härligt att det går framåt för dig!!
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Och så var vi tillbaka på ruta ett... :(

Nu när jag börjat tycka det var så kul att rida igen, nästan blivit sugen på att börja träna och rida ordentligt (!) så blir medryttarhästen dålig igen...
Han ska enligt ägaren nu bara ridas ut - rakt fram. Och jag törs inte rida ut på honom, han är för stor och blir tittig och "fjantar" sig för att jag är spänd som en fiolsträng och så är han jättepigg också då han inte gör så mycket.

Jag blir mer och mer sugen på att skaffa en egen, men är så rädd att det ska bli fel. Att jag inte ska våga rida den heller. Att jag märker när jag köpt den att vi inte klickar... osv, osv... åh, jag blir inte klok på mig själv! :(

Och jag ÄR sugen på att börja rida igen, att träna dressyr och kanske tom hoppa som jag älskade en gång i tiden... var och tittade på fälttävlan idag och jag blev så sugen när jag fick se alla fina, snälla ponnysar... :arghh:
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Och så var vi tillbaka på ruta ett... :(

Nu när jag börjat tycka det var så kul att rida igen, nästan blivit sugen på att börja träna och rida ordentligt (!) så blir medryttarhästen dålig igen...
Han ska enligt ägaren nu bara ridas ut - rakt fram. Och jag törs inte rida ut på honom, han är för stor och blir tittig och "fjantar" sig för att jag är spänd som en fiolsträng och så är han jättepigg också då han inte gör så mycket.

Jag blir mer och mer sugen på att skaffa en egen, men är så rädd att det ska bli fel. Att jag inte ska våga rida den heller. Att jag märker när jag köpt den att vi inte klickar... osv, osv... åh, jag blir inte klok på mig själv! :(

Och jag ÄR sugen på att börja rida igen, att träna dressyr och kanske tom hoppa som jag älskade en gång i tiden... var och tittade på fälttävlan idag och jag blev så sugen när jag fick se alla fina, snälla ponnysar... :arghh:


Vad trist!

Men jag tycker ändå du ska skaffa dig en egen ponny!
En äldre läromästare kanske? En som gått fälttävlan och kan allt?
Du klarar av det och det kommer att gå bra!
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Tack för ditt svar!

Ja, jag vill så gärna. Men så är det det där med vilket stall man ska välja... finns för och nackdelar med alla. Men jag har väl 2 det står emellan egentligen. Båda har jag varit i så jag känner folket osv.

Det ena ligger bättre till (om man tänker sig snövägar och vinter) och har både paddock och ridhus men lite sämre skogsvägar (eller jag har väl inte hittat dom än kanske) samt bilvägar där det åker en del trafik riktigt nära.

Det andra är lite mysigare och min bästa stallkompis har häst där, men har ingen paddock, "bara" ridhus men bra skogsvägar att rida på. Dock är det oftast överfullt med hästar och för få/små hagar...

Båda stallägarna är toppen och folket ganska likvärdigt bra, om man säger så.

Jag har tänkt att lägga pengar på att köpa mig fri från insläpp/utsläpp och fodringar för sånt gör mig nervös.

Tror också att båda stallen är ganska likvärdiga i pris. Ja, egentligen är båda stallen ganska likvärdiga. Jag vill egentligen stå i det stallet dit det är sämre väg på vintern, men vet samtidigt hur jobbigt det är då eftersom jag hade min förra häst där... Åh, även om jag skulle bestämma mig för att skaffa ponnyn så är stallvalet lika svårt :banghead:
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Det är ganska likvärdigt där med faktiskt, och egentligen har båda lika tråkiga hagar :(
Fast, det ena stallet har nog fler hagar som är bra bara man får tillgång till dem, mest stallägaren som nyttjar dem men det bör nog gå att förhandla tror jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 490
Senast: bobbbo
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: linlar1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 366
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp