Egen häst eller evig medryttare?

Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Köp dig häst igen, det står mellan raderna i det du skriver.

Du vill men känner dig kanske lite mesig, men hittar du rätt häst så släpps alla tvivel direkt, då kommer det bara att finnas ni och inget kan krossa er.

Så vad väntar du på ut och leta reda på din pålle din själsfrände:)

Lycka till
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Svarar hundra år senare typ, men blev väldigt glad för ditt svar, du slog lixom huvet på spiken :)

Jag har kommit till ett beslut nu att jag VILL ha en egen häst igen, men kommer vänta tills jag hittat det "perfekta" stallet.
Har tittat på annonser nu ett tag, svarat på några och fått jättetrevliga svar tillbaka. Varit riktigt nära att slå till då jag har råd, tid och stallplats tillgänglig. Men när jag tänkt efter igen, så är stallet mer människovänligt än hästvänligt. Jag vill att min ponny ska få gå i en stor naturhage med både skog och öppen mark och ha flera kompisar att leka med. Annars får jag bara dåligt samvete, och de flesta stall jag hittat här har det inte så :(
Ja, det kryllar inte av lediga stallplatser i närheten heller så...

Där har jag fastnat lite nu. Dessutom pendlar det mellan en C-ponny jag kan rida eller en A-ponny jag kan köra, jag älskar ju dom små sötisarna men ibland faller ju andan på och jag vill rida en sväng... åh vad jag önskar jag hade eget stall så kunde jag ha både och :D
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Fast det perfekta stallet finns ju aldrig?

Om jag vore du skulle jag köpa den perfekta hästen när du hittar den och ta den stallplats som ändå är bra och under tiden kan du hålla ögon och öron öppna efter något som är ännu bättre.

En C-ponny som du både kan rida och köra vore väl det bästa?
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Nej, det var därför jag skrev det "perfekta" stallet ;)

Men jag förstår vad du menar och håller med till viss del, dock känns det som att jag kompromissar lite för mycket med hagarna samtidigt som stallhyran är nästan uppe i taket av vad jag har råd med. Därför tänkte jag att jag ska vänta till jag hittar ett med större hagar alt likvärdigt men billigare.

Ja, en c-ponny är nog ändå det bästa ändå.
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Har läst igenom min gamla tråd och det är så mycket kloka ord!
Men velandet från min sida är kvar...

Red ut tillsammans med ägaren till travhästen i höstas nån gång (hon gick bredvid och jag red) men efter halva vägen bröt jag ihop och vågade inte mer... efter det var det lixom ingen idé längre. Hon började sedan rida själv och efter det rann det ut i sanden.
Har skött en shettis i samma stall sedan dess, hur mysig som helst, men han ska troligtvis snart säljas och så är han ju egentligen lite för liten.

Har börjat titta lite efter en ny "sköthäst", satt ut en annons på hästnet, men inget svar. Tänkte sätta ut en på blocket sen när jag vet om han blir såld eller inte.

Finns en "perfekt" ponny i stallet nu egentligen, ska kanske fråga om jag får prova honom nån gång? En typ 20-åring som verkar supersnäll. Har tänkt att de säkert inte behöver hjälp men man vet ju faktiskt aldrig! Ja, det ska jag nog göra faktiskt... (resonerar med mig själv, haha)

Hästköp är lagt på hyllan iaf, även om det varit "nära" några gånger och tittar fortfarande på annonser varje dag ;)
 
Sv: Egen häst eller evig medryttare?

Efter 6 år hästuppehåll så skaffade jag också häst igen. Hade shettis när jag var liten, åkte av dåligt och pajjade knät.

Så för ca 2 år sedan köpte jag mig en B-ponny. Jag är ungefär i din storlek, så jag kan ju rida honom om jag vill. Men jag köpte honom, för nu kan jag skylla på hans storlek när folk frågar varför jag ej rider ;) törs helt enkelt inte.

Men man FÅR ha häst fast man inte törs rida på en gång. Och min ponny är ingen walk in the park (tjurig Island/Shetland) och när han kom på gården fick jag ångest och ville skicka tillbaka honom på en gång haha ;)

Men jag är väldigt glad att jag inte gjorde det. Han är min pyssel/promenad/NH -ponny. Och för ett år sedan, så kom det bara över mig en dag att jag ville rida.

Så jag hoppade upp. Och jag höll mig kvar. Och stolt var jag! :)

Nu rider jag lite spariodiskt, känner inte för att rida speciellt mycket. Men när jag gör det, då rider jag.

Så mitt råd till dig är, köp en egen häst. För det är nog vad du egentligen vill. Men "påskynda" inte processen. En ponny är lätt att promenera/köra/tömköra/trickträna med, tills man känner sig redo. Och man blir redo när man väl kommer igång. Men det kommer aldrig vara "en perfekt tid att skaffa häst".

Ba gör de. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 482
Senast: bobbbo
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: linlar1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 338
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp