Egen häst!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lollish
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 121
L

Lollish

Jag har några funderingar... Är 22 år gammal och har ridit i över 10 år, varav 8 år på ridskola och 8 år som medryttare. Har haft 2 medryttarhästar och det är med dessa jag känner att jag fått den mesta erfarenheten då jag har fått göra lite som jag vill med dem, både med skötsel o ridning. Fast jag känner ändå inte att jag kan tillräckligt när det gäller skötsel av sjukdomar och liknande, men sånt kan man alltid rådfråga om tex. Man är ju oftast aldrig ensam.
Jag funderar nämligen lite på hur det skulle gå att skaffa en egen häst...vore ju hur kul som helst, men det är så mkt man ska tänka på!
Ni andra som har häst, hur mkt kunde ni innan ni skaffade häst? Och hur mkt har ni lärt er under tiden med er egen häst?
Sen även till ett stort problem, hur klarar ni er ekonomiskt? Det känns faktiskt som den svåraste delen! Hade det inte varit så dyrt att ha häst skulle jag nog inte tvekat en sekund...men nu är det inte så tyvärr!
Plus att jag kommer att bo i sthlm...ännu värre med andra ord!
Berätta gärna hur vad ni tycker och tänker kring detta!

Sv: Egen häst!

Jag har lärt mig ganska mycket av de två åren jag har haft min ponny och jag har varit medryttare på ett fullblodsvalack innan i ungefär 1½ år innan jag skaffade min, men sen så har jag ridit i ungefär i 20 år. Den ekonomiska biten har varit och är fortfarande svår & jobbig och som tur är så står min ponny uppstallad i det stall som min medryttarhäst stog i innan han gick bort och där så är dom jätte trevliga och hyran är precis i lagom pris så att man kan klara sig på till övriga kostnader med tanke på att jag själv bor i sth & har min ponny ute i Tungelsta....just nu så lever man nästan på bröd och vatten eftersom jag köpt en ny hoppsadel...:cry: men jag ångrar inte köpet av ponnyn efersom man har ju väntat i nästan 20 år på en egen häst/ponny :love: fyller 28 i sommar...Nyligen så har min ponny varit och opererat sig för inkar och det var ju inte billigt men som tur var så är hon ju försäkrad så man behövde ju bara betala självrisken på 3000:- men vad gör man inte för sin "lilla" älskling...

Lollish skrev:
Jag har några funderingar... Är 22 år gammal och har ridit i över 10 år, varav 8 år på ridskola och 8 år som medryttare. Har haft 2 medryttarhästar och det är med dessa jag känner att jag fått den mesta erfarenheten då jag har fått göra lite som jag vill med dem, både med skötsel o ridning. Fast jag känner ändå inte att jag kan tillräckligt när det gäller skötsel av sjukdomar och liknande, men sånt kan man alltid rådfråga om tex. Man är ju oftast aldrig ensam.
Jag funderar nämligen lite på hur det skulle gå att skaffa en egen häst...vore ju hur kul som helst, men det är så mkt man ska tänka på!
Ni andra som har häst, hur mkt kunde ni innan ni skaffade häst? Och hur mkt har ni lärt er under tiden med er egen häst?
Sen även till ett stort problem, hur klarar ni er ekonomiskt? Det känns faktiskt som den svåraste delen! Hade det inte varit så dyrt att ha häst skulle jag nog inte tvekat en sekund...men nu är det inte så tyvärr!
Plus att jag kommer att bo i sthlm...ännu värre med andra ord!
Berätta gärna hur vad ni tycker och tänker kring detta!

Det viktigaste är nog att planera vilken hästtyp man vill ha, om du vill ha en tävlingshäst så får du ha mer erfarenhet inom det och om du bara ska ha en "skogsmulle" så är det ju inte så mycket ridegenskaper du behöver utan snarare ha kunskap om hästhållningen, för att hålla hästen så bra som möjligt. för att sedan ut i skogen och mysa.
"att köpa en häst kan nästan vem som helst göra - det är att hålla hästen med foder osv som kostar riktigt mycket pengar."
så mycket man lär sig när man har egen häst är obeskrivligt! det är riktigt mycket! han lär sig den riktiga konsten med hästar, då har man ju möjlighet att umgås med den hela tiden i jämförhet med om du kanske är medryttare 3-4 dagar i veckan.
det ekonomiska kan man lösa på olika sätt, du kan ju se dig omkring om där finns lösdriftstall i närheten som du kan ha den, det brukar vara billigare än stall. för jag kan tänka mig att det är svinigt dyrt i stockholm att hålla en häst! lycka till!

Rent ekonomiskt bör man försäkra sig om att man har lite mariginaler o ta av ifall ngt skulle hända. Eller hemskt snälla o generösa vänner / familjer runt omkring sig.

Men visst kostar det, försäkring, skoning, vaccinatiner, avmaskning pryttlar, lektioner m.m. För att inte tala om själva stallhyran...

du skulle ju kunna börja med o ta en häst på foder så ser du hur det funkar med alla kostnader. Funkar det så är det nog inget större problem o skaffa en egen rent ekonomiskt sedan.

Vad man lär sig?! MASSOR jag har iofs köpt en unghäst, och det blir väl ännu mera då.

Vad som var viktigast för mig var att veta att jag har bra och kunnit folk omkring mig hela tiden. Människor jag litar på och kan fråga om allt.

Jag hade iofs ridit i 20 år, så lite på fötterna hade jag nog. Varit medryttare i några år och haft en häst på foder en gång i tiden...

ALDRIG kommer jag ångra att jag köpte min bebis, jag skulle sälja min själ för hennes skull!
:love:

Eftersom du tänker i dessa banor tror jag faktiskt att du kommer att klara det galant! Vill man lära sig och vet vilka brister man har så är det ju en stor fördel. Det är betydligt värre med de som inte ens vet vad man borde kunna. Då kan det gå illa har jag märkt...

Vad det gäller ekonomin så är mitt tips att göra en ordentlig kalkyl för vad de löpande kostnaderna blir. Lägg sedan på minst 500-1000 kr/mån för oförutsedda utgifter. Ett litet kapital att ta av om hästen skulle bli sjuk är också nästan en förutsättning. Det kan bli dyrt!

Första "egna" hästen (foderhäst) hade jag när jag var lika gammal som du och ungefär med samma erfarenhet. Jag hade mycket kontakt med ägaren och rådfrågade henne om nästan allting.

Riktiga egna hästen hade jag ca 6 år och några medryttarhästar senare. Det var jätteläskigt att stå med hela ansvaret själv! Men med stort intresse för att lära mig och massa hjälp från de andra i stallet gick det bra!

Lycka till!

Diba skrev:
Jag har lärt mig ganska mycket av de två åren jag har haft min ponny och jag har varit medryttare på ett fullblodsvalack innan i ungefär 1½ år innan jag skaffade min, men sen så har jag ridit i ungefär i 20 år. Den ekonomiska biten har varit och är fortfarande svår & jobbig och som tur är så står min ponny uppstallad i det stall som min medryttarhäst stog i innan han gick bort och där så är dom jätte trevliga och hyran är precis i lagom pris så att man kan klara sig på till övriga kostnader med tanke på att jag själv bor i sth & har min ponny ute i Tungelsta....just nu så lever man nästan på bröd och vatten eftersom jag köpt en ny hoppsadel...:cry: men jag ångrar inte köpet av ponnyn efersom man har ju väntat i nästan 20 år på en egen häst/ponny :love: fyller 28 i sommar...Nyligen så har min ponny varit och opererat sig för inkar och det var ju inte billigt men som tur var så är hon ju försäkrad så man behövde ju bara betala självrisken på 3000:- men vad gör man inte för sin "lilla" älskling...

Så roligt att äntligen ha fått din pålle =) Känns bara lite trist om jag måste vänta i 20 år hehe! Men jag förstår...har man häst är det oerhört mkt annat man måste välja bort. Inte direkt så att man kan leva i lyx samtidigt, tyvärr... Men det behövs ju knappast om man bara är lycklig ;)

Walle_xx skrev:
Det viktigaste är nog att planera vilken hästtyp man vill ha, om du vill ha en tävlingshäst så får du ha mer erfarenhet inom det och om du bara ska ha en "skogsmulle" så är det ju inte så mycket ridegenskaper du behöver utan snarare ha kunskap om hästhållningen, för att hålla hästen så bra som möjligt. för att sedan ut i skogen och mysa.
"att köpa en häst kan nästan vem som helst göra - det är att hålla hästen med foder osv som kostar riktigt mycket pengar."
så mycket man lär sig när man har egen häst är obeskrivligt! det är riktigt mycket! han lär sig den riktiga konsten med hästar, då har man ju möjlighet att umgås med den hela tiden i jämförhet med om du kanske är medryttare 3-4 dagar i veckan.
det ekonomiska kan man lösa på olika sätt, du kan ju se dig omkring om där finns lösdriftstall i närheten som du kan ha den, det brukar vara billigare än stall. för jag kan tänka mig att det är svinigt dyrt i stockholm att hålla en häst! lycka till!

Ja precis! bra tips =) Jag är inte ingen tävlingsmänniska så jag skulle nog bara träna lite med hästen och rida ut i skogen... Självklart kan man inte kunna allting...men man lär sig väl! Får väl läsa på lite kanske hehe!
Det känns som att det bästa är att fundera ett bra tag innan...kanske fortsätta vara medryttare och därmed lära sig ytterligare, och känna på mer hur det känns! Visserligen kan jag ganska mkt då jag ridit rätt många år och fått ett stort ansvar...men man lär sig väl aldrig nog!
Det är nog som du säger, svindyrt i sthlm...så man får nog ha hästen en bra bit utanför!
Tack!

Så bra svar jag får av alla =)
Låter så himla underbart, alla hästägare är ju så nöjda och glada!
Så vill jag också ha det!
Men som sagt krävs det mkt av en själv och ens omgivning. Man ska tänka igenom allt noga! Vill ju inte skaffa en häst och för sent inse att det inte funkar...

Sirisiri skrev:
Eftersom du tänker i dessa banor tror jag faktiskt att du kommer att klara det galant! Vill man lära sig och vet vilka brister man har så är det ju en stor fördel. Det är betydligt värre med de som inte ens vet vad man borde kunna. Då kan det gå illa har jag märkt...

Vad det gäller ekonomin så är mitt tips att göra en ordentlig kalkyl för vad de löpande kostnaderna blir. Lägg sedan på minst 500-1000 kr/mån för oförutsedda utgifter. Ett litet kapital att ta av om hästen skulle bli sjuk är också nästan en förutsättning. Det kan bli dyrt!

Första "egna" hästen (foderhäst) hade jag när jag var lika gammal som du och ungefär med samma erfarenhet. Jag hade mycket kontakt med ägaren och rådfrågade henne om nästan allting.

Riktiga egna hästen hade jag ca 6 år och några medryttarhästar senare. Det var jätteläskigt att stå med hela ansvaret själv! Men med stort intresse för att lära mig och massa hjälp från de andra i stallet gick det bra!

Lycka till!

Jo absolut! Jag skulle aldrig ge mig in i något om jag inte visste hur stor grej det kan bli av det hela!
Och jag erkänner gärna att jag verkligen inte kan allt när det gäller hästhållning, men samtidigt så kan det fungera bra med hjälp av andra hästkunniga tex i ens stall...
Det är nog riktigt smart att först ta en foderhäst för att därmed känna hur det känns på riktigt under en kortare period! Det ska jag nog kolla upp direkt =)
Tack så mkt!!

Hej!
I sthlm finns det ju jättebra buss- och tågförbindelser, om du väljer att ha hästen en bit ifrån stan, vilket gör det vesäntligt mycket billigare..!

Jag tycker det låter som du är tillräckligt kunnig för att skaffa häst, även om det nu är en stor skillnad mellan att äga en, än att vara medryttare. Jag kunde inte ens en bråkdel av vad jag kan nu efter att jag haft häst i snart ett och ett halvt år. Det viktigaste är att man ser till att man har duktigt och pålitligt hästfolk runt sig som man kan fråga. När vi skaffade vår första ponny valde vi att ställa oss på en stor anläggning med både ridskola och privathästar, med möjlighet att köpa till alla möjliga sorts tjänster. (Mina föräldrar var inte hästkunniga, jag hade gått på ridskola i 10 år..) Det var dyrt, men bra att börja med! Tex fick vi hjälp med foderstaten, som personalen sedan utfodrade och höll koll på hagar, vatten, in- och utsläpp, osv. Så det är ett bra tips (dock det enda jag kan komma med eftersom jag inte har koll på någon ekonomisk bit!)

Aa, just det, håller med om att det kan vara bra att först ha en häst på foder! Den kan man ju i alla fall lämna tillbaka om det kör ihop sig..

Lycka till! :smirk:

Penga fronten är löst på det sättet att mamma och pappa betalat stallhyran, men då bor jag fortfarande hemma också.

Jag skaffade en foderponny när jag var 13-14 år. Hade ridit på ridskola i lite mer än två terminer och innan dess så red jag på några av mamma och pappas kompisar tävlingshästar i hoppning. Kunde galoppera och reglera galoppen bra, men jag kunde inte arbeta en häst i form. Jag hade absolut inte så pass stor kunskap att jag skulle kunna ha häst själv, men jag hyrde in mig på ridskolan och fick väldigt mycket hjälp av stallchefen och mina kompisar com haft hästar några år. På dessa 4-5 år har jag lärt mig JÄTTE mycket! Om du hyr in dig i ett stall där det finns erfarna människor som kan hjälpa dig så tycker jag du verkar helt mogen för att skaffa häst, man blir aldrig fullärd när det gäller hästar! Lycka till!

Alla är så uppmuntrande! Så kul att höra =)
Finns många lösningar till det hela...bara att kolla runt lite och se sina alternativ! Som ni säger så är det bra att hålla sig i närheten av andra kunniga som kan hjälpa en.
Så är det bara det ekonomiska som ska stämma!
Man måste räkna med en hel del pengar per månad känns det som! Är det mkt annat som måste "offras" tycker ni?

Jag tycker att man lär sig bäst just när man skaffar egen.Självklart måste man kunna en hel del innan men det absolut mesta kommer efter man skaffat egen.Då är man ju "tvungen" till att lära sig allt sånt man aldrig behövt tänka på innan.Man läser mycket,snappar upp från andra m.m.

Det ekonomiska är knepigt,speciellt i sthlm.Hyrorna är höga och det finns inte lika många lokala bönder man kan handla foder ifrån vilket också ökar kostnader.Hovslagare m.m. är även dom dyrare i storstäder.Jag själv är uppvuxen där med hästar tills nu då jag köpt egen gård vilket drar ner kostnaderna.

Mitt råd är att söka plats i kollektiv stall lite utanför stan.Gärna dit man måste ha bil för att komma, har dom inga bussförbindelser blir det billigare.Köp häst som kan gå barfota under sommaren så slipper du sko kostnaderna, kolla bönder och liknande om det finns billigt men självklart bra foder,kolla upp olika bolag gällande försäkringar och se vilket som är billigast.Skaffa medryttare så får du in lite pengar där också alternativt dela häst med någon men tänk efter då det ofta blir tjafs.Många stall har ju även sänkt stallhyra mot hjäkp med stallsysslorna.

Lycka till!

Jag har haft egen häst när jag var yngre.. Snarare fram till jag fyllde 14. Är idag 23. De åren där emellan har jag endast ridit på kompisars hästar och inte vart aktiv för fem öre.
Men för ett halvår sen bestämde jag mig för att det var dags igen.
Så jag har förberedit mig mentalt och läst och pratat med massa människor för att få igång allt jag glömt och inte lärt mej.
Så för en månad sen hämtade jag min D-ponny som jag ska få ha på foder så länge jag vill.
Det funkar bra med det mesta. Har som sagt var glömt en hel del, men jag tar mycket hjälp utav min stallkompis och en hippolog jag hyr hagplats av.
Så jag känner mig trygg och tycker att det är skitkul att komma igång igen.

Ekonomin är ju alltid svår, trotts att jag har en billig stallhyra på 500 kr där allt ingår förutom hovslagare och vertrinär.

Men jag har som tur var en mamma som backade up mig idag när jag var tvungen att tillkalla vetrinär vård.

Men det är ju sånt man får räkna med.
Jag tror att du kan lita på dina kunskaper och din erfarenhet av hästar.. och som sagt.. Det finns ju alltid hjälp att få om du tycker att det känns osäkert.

Lycka till med din blivande häst!! :bump:

Tack för alla bra råd! Det är verkligen mkt man måste kolla upp, och jämföra priser mellan.
Får höra lite med andra hästägare i sthlm då jag ska dit till veckan..

Så spännande!!
Och verkligen skönt att inte behöva lägga ut enorma summor för hästen! Det där låter ju helt ok..
Men isf måste jag nog flytta en bra bit bort =)
Lycka till med din pålle oxå!

Lollish skrev:
Så spännande!!
Och verkligen skönt att inte behöva lägga ut enorma summor för hästen! Det där låter ju helt ok..
Men isf måste jag nog flytta en bra bit bort =)
Lycka till med din pålle oxå!

Tackar så mycket :D

Lollish skrev:
Tack för alla bra råd! Det är verkligen mkt man måste kolla upp, och jämföra priser mellan.
Får höra lite med andra hästägare i sthlm då jag ska dit till veckan..

Får man fråga varför du ska flytta till sthlm? Plugga? Ska du bo inne i stan?

Nikki o Fabian skrev:
Får man fråga varför du ska flytta till sthlm? Plugga? Ska du bo inne i stan?

Jo jag kommer från sthlm från början, har bara pluggat i Halmstad i 3 år...men nu är det dags att ge sig hem igen! =)
Nej jag bor i Danderyd... Hurså?

Jag är väl ett skräckexempel. Hade ridit på ridskola i tre år och mamma i två år när vi köpte våran första häst. En mycket egen och istadig halvblodsdam. Kanske ska tilläggas att jag var 10½ år då...

Min inställning är att man ska kunna rida hyfsat (kunna hantera hästen i alla gångarter) och ha sunt förnuft och inte vara rädd för att fråga. Med sunt förnuft så menar jag att man själv ska inse att hästen behöver mer än tre kilo hö och javisst måste man ringa hovslagaren och sedan är det viktigaste att man vill lära, för de stallet man står i brukar vara bra på att svara på frågor. Jag tycker att man BÖR rida för instruktör någotsånär regelbundet, fast man måste inte rida så ofta men någon gång i månaden är inte fel och då kan man också ställa massa frågor. Hästen kommer också att lära en massor om man har rätt inställning!
Viljan att lära.
Kostnaden blir ofta vad man gör den till, kollektivstall eller fullservice-stall. Träna varje vecka eller varje månad. Hovslagare och veterinär är inte diskutabelt men mycket kan man dra ner väldigt mycket på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 261
Senast: Freazer
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka