Eget rum eller landskap?

Jag delar rum med tre andra, två som varit på stället länge och en som är lika ny som jag. I det läget jag är i nu är det faktiskt en trygghet att ha de mer erfarna kollegorna i samma rum (de allra flesta har annars eget rum) men den personen som började samtidigt som jag sitter givetvis längst in och springer fram och tillbaka mesta tiden och pratar konstant i sin (privata) mobil, det är faktiskt ganska störigt. Vi har knappt någon telefonkontakt i jobbet, så hade inte hen ringt privata samtal hade det inte varit mycket telefonpratande i rummet.

Generellt så är det väldigt öppet och alla springer in och ut hos varandra utan att någon verkar bli irriterad. Jag hade nog gärna haft eget rum när jag blir lite mer varm i kläderna, dock, men det har mer att göra med att jag trivs bäst i lugn och ro.
 
Jag har en delad tjänst och jobbar 50/50 på två ställen.
Är psykolog i psykiatrin, har eget rum. Mina kollegor delar rum (2 i varje) men jag har större behov av eget (pga mina arbetsuppgifter) och hittills har det gått att lösa.

Är även doktorand, på universitetet delar jag rum med en person. Det är lite olika för andra, vissa delar och vissa har eget.
På universitetet har de inför mindre kontorslandskap för vissa yrkesgrupper (de som jobbar främst administrativt tror jag) men tror de behåller egna eller delade rum för lärare och forskare.
 
jobbar inom finans. på de flesta ställen jag varit har hela avdelningarna delat rum. avdelningarna har då varit kanske 4 till 6 personer. på nuvarande jobb sitter dock hela företaget (20 pers) i ett och samma rum. ibland blir det ruggigt hög ljudvolym men det har sina fördelar också. alltid lätt att prata, och man snappar upp mycket.
 
"Halv-eget" rum.... ;) Delar med en kollega, men hon jobbar på ett annat ställe också så vi sitter bara tillsammans på fredagar och på eftermiddagarna på tisdagar, onsdagar och torsdagar. Men vi trivs bra ihop, hjälper varandra och har väldigt roligt tillsammans så jag trivs bra med upplägget :) .
 
Jag har suttit i landskap de senaste typ 25 åren och skulle inte vilja ha eget rum. Jag trivs i den miljön och har inte svårt att koncentrera mig.
 
Jag är logoped. Jobbar just nu på Habilitering. Delar rum med en kollega. De flesta delar parvis. Funkar sådär. Skulle helst vilja ha ett eget rum pga av telefonsamtal och att jag blir störd när andra kommer och ska prata med kollegan. Samtidigt är jobbsambon helt okej. Kunde varit värre. Stör mig dock på logistiken på stället. Tänker att man i större utsträckning kunde delat att de som jobbar heltid fick dela med de som är deltid på stället, men så funkar det inte riktigt.
 
Jag har precis bytt jobb och sitter nu i en arbetsbarack p.g.a ombyggnation, kommer få ett eget kontor inom några veckor men har ingen aning om hur det kommer se ut. På mitt förra jobb hade jag ett eget kontor på 400 kvadratmeter som bland annat huserade ett museum över företagets historia. Vissa jantelagsivrande rättshaverister hävdade dock att det var jag som flyttade mitt kontor till museet, snarare än att museet var en del av mitt kontor...
 
Verkar ju vara jattevanligt bland bukefalisterna att ha eget, eller atminstonde delat kontor!
Ar lite avundsjuk - jag vet ju inte riktigt hur jag hade fungerat i ett eget kontor, men jamfor jag med de dagarna jag jobbar hemma, sa tror jag nog att jag hade trivts mycket battre i eget kontor!

det or onekligen svart att fokusera i oppet kontorslandskap - aven om jag nastan alltid jobbar med horlurar pa, sa sitter ju kollegor runt om och kan ofta vanda sig till en for att smaprata eller stalla en fraga - eller sa kommer nagon forbi for att prata med en kollega, men da jag ar kanslig gallande folk som star bakom mig sa ar det ocksa en distration, aven om det inte kommit for att prata med mig.

Blir spannande nar jag bytar branch o se om jag hamnar i eget kontor och vad det isafall gor med min produktivitet!

Ar det nagon som har erfarenhet av att byta mellan de tva miljoerna, och de stora skillnaderna?
Jag jobbar projektbaserat och darfor ganska nara mina kollegor, sa det hade nog blivit en hel del springande mellan rum for att diskutera och stalla fragor, men o andra sidan leder det nog till att man blir mer organiserad i hur man delar information, istallet for att bara dela med sig av sina tankar i samma stund som man kommer pa dem..
 
Ar det nagon som har erfarenhet av att byta mellan de tva miljoerna, och de stora skillnaderna?
Jag jobbar projektbaserat och darfor ganska nara mina kollegor, sa det hade nog blivit en hel del springande mellan rum for att diskutera och stalla fragor, men o andra sidan leder det nog till att man blir mer organiserad i hur man delar information, istallet for att bara dela med sig av sina tankar i samma stund som man kommer pa dem..

Jag har bytt och tyckte att skillnaden var enorm. Jag hade samma jobb som jag tidigare gjort i eget rum. I eget rum var jag kreativ och jobbet gick enkelt. I landskap blev jag trög och trött, jag började känna mig dum i huvudet. Min koncentrationsförmåga blev bara ett uns av vad den varit tidigare. Min arbetsförmåga försämrades med minst en tredjedel.
Det påverkade mig även efter jobbet då jag var utmattad varje dag på ett sätt som jag aldrig varit vare sig före eller efter jag hamnade i landskap.
 
Ibland när jag läser trådar på buke så fe jg intrycket att ganska många har eget kontor/rum där de normalt jobbar.
Jag har haft en ganska kort karriär i kontorsmiljö utomlands, och har aldrig sett egna rum, möjligen för mycket höga chefer, och vill gärna hörs hur er arbetsmiljö ser ut!

När jag jobbade jos skandinavisk kund så hade de öppet kontorslandskap, men varje landskap var ganska litet - sällan mer än 15 skrivbord i varje rum.

Så, vad jobbar ni med, industri och hur ser det ut hos dig/ vad är normen?


Finansindustri, UK, STORA kontorslandskap (med krypande trend mot ’activity based working’)

Storkontor med 3-4 platser i varje rum och sedan ett antal rum för att ringa, konferera i. Bäst är när samtliga jobbar med samma mål och projekt och produkt, då är denna typ av kontor superbra.

Egna rum med dörrar som är stängda är sämsta varianten. Kommunikationen faller som en sten och trösklarna att kommunicera alltför höga. Däremot måste sådana rum finnas att tillgå vid behov.

Riktigt stora kontorslandskap blir ganska bullriga. Vissa har svårt med det.
 
Operativt center här, så öppet landskap. Tror det är 14 platser, varav minst 9 är personal på dagligen.
Haft kontorstjänst i samma bransch förut, ena stället eget rum, annat öppet landskap.
En hel del av våra kontorstjänster nu är sektionerade I öppna landskap av lite mindre storlek c:a 6 bord. Ibland 8-10.
 
Verkar ju vara jattevanligt bland bukefalisterna att ha eget, eller atminstonde delat kontor!
Ar lite avundsjuk - jag vet ju inte riktigt hur jag hade fungerat i ett eget kontor, men jamfor jag med de dagarna jag jobbar hemma, sa tror jag nog att jag hade trivts mycket battre i eget kontor!

det or onekligen svart att fokusera i oppet kontorslandskap - aven om jag nastan alltid jobbar med horlurar pa, sa sitter ju kollegor runt om och kan ofta vanda sig till en for att smaprata eller stalla en fraga - eller sa kommer nagon forbi for att prata med en kollega, men da jag ar kanslig gallande folk som star bakom mig sa ar det ocksa en distration, aven om det inte kommit for att prata med mig.

Blir spannande nar jag bytar branch o se om jag hamnar i eget kontor och vad det isafall gor med min produktivitet!

Ar det nagon som har erfarenhet av att byta mellan de tva miljoerna, och de stora skillnaderna?
Jag jobbar projektbaserat och darfor ganska nara mina kollegor, sa det hade nog blivit en hel del springande mellan rum for att diskutera och stalla fragor, men o andra sidan leder det nog till att man blir mer organiserad i hur man delar information, istallet for att bara dela med sig av sina tankar i samma stund som man kommer pa dem..

Jag har sett och jobbat med båda. Effektiviteten när man samlokaliserar projektteam går upp med flera hundra procent. Kommunikationsflödet blir som natt och dag, från friskt och kreativt med låga trösklar till nästan inte alls.

Ingenjörsarbete i produktprojekt.
 
Mindre kommun. Större delen av personalen på vår förvaltning har egna kontor. Jag delar kontor med en kollega, det går jättefint. Enda nackdelen är vid besök och telefontider om vi båda har samtal/besök samtidigt, då kan det bli lite svårt att prata. Till hösten byter jag till ett eget kontor då jag lånar en föräldraledig kollegas kontorsplats.
 
Jag har suttit i gigantiskt kontorslandskap med oerhörd ljudnivå och dålig luft, mindre landskap (10-12 personer i ett rum) och delat med en person under min tid på mitt nuvarande arbete - fram till nu, då jag har eget rum under en period. Eftersom jag dels har lite problem med att ta in för många intryck på en gång och dels har tinnitus är stora landskap ingenting som funkar för mig på sikt.

Nu har jag alltså eget rum för att personen jag delade med har slutat, och det är fantastiskt för mitt välbefinnande och prestation. Dock har jag dörren öppen 90% av tiden, men det är så skönt att kunna ha på radion och bestämma själv om jag ska ha fönstret öppet och sånt. Sedan kommer folk ibland och dockar in datorn på det tomma skrivbordet om vi ska göra något tillsammans, eller om de bara vill sitta i mitt svala goa rum ett tag och de är alltid välkomna.
 
Verkar ju vara jattevanligt bland bukefalisterna att ha eget, eller atminstonde delat kontor!
Ar lite avundsjuk - jag vet ju inte riktigt hur jag hade fungerat i ett eget kontor, men jamfor jag med de dagarna jag jobbar hemma, sa tror jag nog att jag hade trivts mycket battre i eget kontor!

det or onekligen svart att fokusera i oppet kontorslandskap - aven om jag nastan alltid jobbar med horlurar pa, sa sitter ju kollegor runt om och kan ofta vanda sig till en for att smaprata eller stalla en fraga - eller sa kommer nagon forbi for att prata med en kollega, men da jag ar kanslig gallande folk som star bakom mig sa ar det ocksa en distration, aven om det inte kommit for att prata med mig.

Blir spannande nar jag bytar branch o se om jag hamnar i eget kontor och vad det isafall gor med min produktivitet!

Ar det nagon som har erfarenhet av att byta mellan de tva miljoerna, och de stora skillnaderna?
Jag jobbar projektbaserat och darfor ganska nara mina kollegor, sa det hade nog blivit en hel del springande mellan rum for att diskutera och stalla fragor, men o andra sidan leder det nog till att man blir mer organiserad i hur man delar information, istallet for att bara dela med sig av sina tankar i samma stund som man kommer pa dem..
Jag har gått från delat på två till tre. På två var det helt problemfritt. Vi pratade mycket i telefon och en högljudd en kom in och delade i rummet och det slutade fungera nästan helt, det var hur jobbigt som helst, jag kunde inte tänka en tanke över hans vrål i telefonen, han slutade efter ett par månader :). Men en AD tex gick fint, tysta och snälla. Sedan bytte jag rum till att dela med en som körde radio (-lugna favoriter) hela dagarna (jag fick honom eftersom en annan kollega inte klarade radion) men jag har förmåga att helt stänga av radioskval så jag hörde det inte och det gick jättebra, en bokhylla emellan oss.

Däremot märkte jag att jag hade väldigt svårt att koncentrera mig när andra kom in och pratade mycket med honom och högt. Då kunde jag definitivt inte prata i telefon och förväntades halvt om halvt delta i konversationen ;). Jag tycker det är närapå omöjligt att prata i telefon när folk omkring pratar så högt att personen man pratar med hör vad de säger. Speciellt känns det oerhört jobbigt, tycker inte kunder behöver veta uhm för mycket om "maskineriet" eller att servrarna är nere eller ngt.

Sedan bytte jag till eget och det var ingen jätteskillnad från att dela med en hyggligt lågmäld person. Jag har glas och öppen dörr mot köket och kan vråla tvärs över till kollegan mittemot om jag vill. Men borde inte. :D. Jag har aldrig suttit i landskap och skulle inte klara ett jobb med mycket utåtkontakt i landskap, men sannolikt ett jobb där jag typ läste massiva mängder text.
 
Mindre kommun. Större delen av personalen på vår förvaltning har egna kontor. Jag delar kontor med en kollega, det går jättefint. Enda nackdelen är vid besök och telefontider om vi båda har samtal/besök samtidigt, då kan det bli lite svårt att prata. Till hösten byter jag till ett eget kontor då jag lånar en föräldraledig kollegas kontorsplats.
Känns det inte lite jobbigt för besöket att dela sina problem med tre personer istället för med en?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp