Eget schabrak/voljock till bomlös

CarEr

Trådstartare
Ni som har bomlösa, hur har ni gjort när ni har gjort egna schabrak eller liknande?? Om ni nu har gjort det :angel:

Har tänkt att göra ett lite tunnare nu till sommaren men vill ha lite input på hur ni har gjort. Hur ni har sett till att det blir tillräckligt med mellanrum mellan iläggen mm. Att det blir avlastande även om ni använt tunnare tyg, vanlig voljock som bas :confused:

Vet att vissa har använt fleece ( orkar inte leta reda på inlägget )
Lite hilfe tack :bow:

Sv: Eget schabrak/voljock till bomlös

Jag har gjort en pad av ett schabrak. Klippte av mitten på schabraket och gjorde fickor till iläggen av fleece ovanpå. Mitt är tvådelat och sitter fast i sadeln med band i sadelns olika ringar. Då kan man greja lite med kanalen, smalare eller bredare fram och bak.
Nu har jag en sadel med många ringar så de två vojlockpanelerna sitter stilla.
// Linda

Har nu börjat att joxa lite med ett schabak och fickor som dock fick bli vanligt tyg nu till att börja med. Var lite för ambitiös och har sytt fast det med maskin då det blir väl att sprätta om det inte passar :angel:
Mer fundersamt över kanalen än ngt annat

intressant tråd har tänkt o starta en själv om detta..

ska me göra en padd av ett schabrak/vojlock...borde deinte vara att sy fast fickorna med lika stor kanal som orginal vojlocken har?

Jo men det schabraket jag har nu upplever jag har en för smal kanal samt att jag är lite osäker på om ryggraden verkligen går fri så det blir att anpassa lite mer.

Sedan är den sydd som en stor lapp utanpå vilket inte fungerar om man tar ett befintligt schabrak då detta är ca 20 cm kortare än den bomlösa paden.

Det lättaste lär väl bli att köpa en ny pad :crazy: men skam den som ger sig :D

OBS, när du syr om du gör separata fickor tänkt på att spegelvända den ena, ger ett irritationsmoment annars :D

CarEr skrev:
Sedan är den sydd som en stor lapp utanpå vilket inte fungerar om man tar ett befintligt schabrak då detta är ca 20 cm kortare än den bomlösa paden.
Min sadel är 65 cm och de två pad-lapparna är 60 cm (så långt var schabraket). Men eftersom de täcker fram och bakbom så spelar det inte så stor roll att de är lite kortare.
// Linda

aha smart tack för tipset hade säkert glömt det annars.

jasså är ett vanligt 20cm för kort men hur har du gjort då? förstod inte riktigt va du menade med en stor lapp utanpå?

va e de för sadel du har hur lång är den/padden? min sadel är 50cm lång och padden typ 58.....är vanliga schabrak så korta verkligen? måste nog mäta.

Köpte ett vanligt schabrak från H**ks och det var för kort för att hela iläggen ska få plats. Däremot tror jag att min förmåga att bedöma längd var gravt nedsatt :o 5cm ska det vara som det är för långt :angel:

Om jag tittar på den pad jag har så är den först sydd som pad och sedan har de lagt en stor tygbit över vilket ger fickan som iläggen ligger i. Stängs med kardborre på undersidan.

Min upplevelse är att jag får en för smal kanal på undersidan, mot hästen, även om kanalen är OK på ovansidan av paden. Därför har jag börjat med mitt lilla projekt.

Tanken är att genom att sy fickor på undersidan av schabraket kan jag själv justera vidden på ryggkanalen på ett bättre sätt :bow:

Fick med ett liknande padfodral med sadeln när jag köpte den begagnad, kanske ska prova den också :angel: Har inte så mkt riggning bara. 2 ringar fran och en bak.

aha så du hade tänkt att sy fickorna på undersidan istället....men hur bredd emellan tänker du ta? ja tror man få nästan ha ennu tjckare material i fodralet då(lägga till ex liggunderlag med) för annars (när man har en bredare kanal) så kanske sadeln trycker ner mot ryggraden endå när iläggen är så pass "tunna" hänger du me?.

men man vill ju inte ha för tjockt i heller för då får man ju inte lika mkt kontakt med hästen.

men ja vill oxå igentligen ha bredare kanal för ja tycker de e svårt o veta om det verkligen är en kanal när sadeln ligger på + ryttaren har du kunnat kolla det?

vad är det för sadel/padd du har?

ska kolla om ja har nåt schabrak/vojlock som är lagom långt tror vissa är längre en adra(om man har tur hihi).

Hur bred kanal man kan ha beror både på sadel och padd.
Med en "mjukare/sladdrigare" sadel så kan man inte ha så bred tunnel. Då kommer sadeln att sjunka ner i mellan.
Med en formstabil sadel kan man ha bredare tunnel än vad som finns i paden.
Sen beror det givetvis på tjockleken och materialet på iläggen.
// Linda

aha på så vis frågan är då bara hur man vet om sadeln är för mjuk för den kanalen man hade tänkt sig och de iläggen man har.

Det är en pad från k*ll***st som jag har i nuläget. och redan idag har jag lagt i extra underlägg vid manken för att inte sadeln ska komma åt. Sadeln är en BareFoot

Det är lite svårt att se om kanalen ligger så att ryggen går fri med tanke på att det inte är samma typ av kanal som på bomsadel. Det jag får gå på är avtrycket efter ridningen. Där ser det i nuläget helt OK ut men jag skulle vilja ha det lite annorlinda nu ändå.

Så som jag ser det med nuvarande pad så ligger iläggen mer på ovansidan vilket gör att jag har en kanal på ca 3-4 figrar generellt sett på denna sidan. Undersidan blir ngt smalare med 2-4 fingrar på vissa ställen. Vad jag vill försöka göra är en pad med samma bredd framför allt på undersidan för att ge en bra kanal.

Iofs har jag märkt att det är skillnad på kanalen beroende på hur hårt jag spänner paden i sadeln, hårdare spänt mindre bredd på kanalen framför allt vid manken.

Jag har gjort ett fodral till själva inläggen, med kardborrband så att man kan ta ut dem, sen har jag sytt på spännen på fodralet så att man kan sätta fast fodralet i sadeln och bara byta schabrak/volock under det när man vill.
Jag har gjort fodralet exakt som det var på padden jag köpte, så det blir lika tjock kanal.
Tanken är att inläggen med fodralet på, sitter på sadeln "jämt".
Tycker det fungerar mycket bra då man kan ha vanliga schabrak under.

Har lite fantasier på att helt enklet bara sy fast panleer på undersidan av ett rejält schabrak. Har nämligen en trasig päls legandes som man kunde klä runt 2 st" sittdyne skumm gummi typ" o göra lagom stora o rätt så höga så de ger tillräcklig kanal emellan när de trycks ihop när man rider. Sen är det ju bara o ta ett 4 fingrars brett grovt band o ha under kanalen o upp o fästa i sadelns ändar. så att ryggen blir bri..(inte för att jag har en bomlös sadel, men man kan ju försöka börja med o göra en avlstande pad, öh)

hihihi jasså men smart ide endå...men man får nog tänka sig för hur hur mkt material man lägger som paneler för de får inte vara för tjocka heller då sitter man ostadigt som på en kudde och får ingen som helst kontakt med hästen däruppe på sin kudde=)...

Har tyvärr ingen bild på det just nu, men jag kan ta en bild imorgon!
Det är inte så fint, det var bara något jag "slängde ihop" för att se om det fungerade i praktiken, har tänkt göra ett till, som då ska bli finare sytt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 826
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka