Sv: Eget schabrak/voljock till bomlös
*KL* Inte läst hela tråden, ber om ursäkt om jag redan svarat.
Jag har gjort en 'egen' padd. Har en FreeForm, och en skitopadd. Men jag tyckte kanalen över ryggraden var åt helsike för trång med skiton. Dessutom så låg den an för mycket mot sidorna av manken.
Så jag tog en POlyPad (tjoooooooockt schabrak för de som inte vet, jättetjockt). Och sen plockade jag ut inläggen ur skiton (och kapade dem lite i framkant), sydde fleeceöverdrag till dem, så jag fickd et avstånd jag ville över ryggen. Sen har jag fäst flecceöverdragen på Polypaden, och så i med inläggen. Satte plasthakar i framkant på padden, som sitter i nivå med D-ringarna på sadeln, och fäster dem i varandra, på så sätt ligger allt där det ska OCH det trillar aldrig nånsin ner över manken eller liknande.
Han har alltså TJOCK polypad mellan inlägg och rygg. Och han har en precis lagom bred torr kanal längs ryggraden.
Här finns bilder, sen bilderna togs har jag dock 'kapat av' inläggen i framkant så de är lodrätta och inte svängda framåt.
http://hem.passagen.se/visenz/padd.htm
Kan ta bilder på färdigsadlad häst om någon vill se? (Det blir dock inte förrän måndag, jobbar mitt 48 h helgpass med start from i em)
Jag vill dock INTE ha något såpass tunt som ett vanligt schbrak under, med tanke på att skitofodralet är ganska vadderat.