Eget schabrak/voljock till bomlös

Sv: Eget schabrak/voljock till bomlös

Utseendet spelar ingen roll vet du väl :D

Intressant att se hur du har löst det. Mina planer på att sy eget har totalt gått i stå sista veckan.

Ok, så bra då :) Ska försöka hinna ta en bild på det idag, och lägger i så fall ut den här ikväll!

Undrar om man kanske kunde få tag på det skumgummiliknande materialet som finns i en riktig padd......hmm. Det borde ju finnas!?

jo kanske men troligen specialtillverkad det till just ex torsions ilägg för annars skulle ju folk köpa från andra om de fanns att köpa från nån fabrik eller nåt...det är ju 90% tryckavlastande...

men nåt liknande(tempur) kan man kanske hitta dock vet man ju inte hur bra det avlastar....vissar har ju t.o.m liggunderlag i sina paddar men de tycker ja inte verkar bra.

hmm... jag ska nog titta runt lite grann och se om man kan få tag på liknande... vet ju att liknande máterial finns i sånna där dyra specialkuddar för oss människor...fast dom kanske inte fungerar lika bra....

jo ja vet inte de va dom ja menade med "tempur" det är så människo kuddarna heter. men ja vet inte om det är exakt samma uppbyggnad för ett människohuvud väger ju inte lika mkt som en människokropp.

Ok, nu har jag fixat bilder, men har aldrig lagt in bilder här förut så vi får väl se hur det går.
I alla fall så är det en Skito equalizer-pad som jag har haft som mall och det är också sådana inlägg i den. Den nästa jag planerar att göra tänker jag ha mer i samma form som sadeln så att det ser lite finare ut.
Idéerna till fastsättningen har jag tagit dels från Grandeur-padden, och TN padden (kommer inte ihåg vad den heter, men chansar på det)

Bilder

Senast ändrad av en moderator:

Hm, det blev inte som jag tänkt mig, men går det bra att titta på bilderna som det är nu?

Ja, det går att se bilderna. Något sådant vill jag också göra! Då kan jag ju använda mitt fina klarblåa schabrak som jag precis köpte till pållan innan jag skaffade den bomlösa sadeln. Du har alltså sytt padden och sedan använder du inlägg som du redan har, eller har du köpt något nytt?

Ja, precis, jag har sytt själva fodralet, och använder inläggen som var i Skito-equalizer-padden.

Förlorar du inte kanalen för ryggen med ett schabrak under? Det går ju inte att dra upp schabraket mellan inläggen.
// Linda

men hur menar du då det blir ju exakt lika med en vanlig sadel då går de ju inte att "dra upp schabraket mellan bossorna"

Vad snyggt du har fått det..*avundsjuk*

Verkar som en bättre tanke än den jag hade.

Gullan86 skrev:
men hur menar du då det blir ju exakt lika med en vanlig sadel då går de ju inte att "dra upp schabraket mellan bossorna"
Det här förstod jag inte riktigt.
// Linda

mahlmt skrev:
Förlorar du inte kanalen för ryggen med ett schabrak under? Det går ju inte att dra upp schabraket mellan inläggen.
// Linda

Det gör man väl inte? Kanalen bildas ju av padden, om man sedan har ett tygstycke på ryggen kan väl inte spela någon roll?

När jag var på stall vrå och köpte min barefoot sa Hon där att man absolut inte skulle ha något mellan padden och ryggen just för att det var viktigt att kanalen över ryggraden gick fri. Jag tänkte vara smart och lägga nått tunt shabrak under för att spara padden mot smuts och dyl. men det skulle man inte sa hon. Men man måste väl kunna sy en hel padd i tunnare tyg och stoppa inläggen i den, måste ju vara rätt enkelt, eller?

*KL* Inte läst hela tråden, ber om ursäkt om jag redan svarat.

Jag har gjort en 'egen' padd. Har en FreeForm, och en skitopadd. Men jag tyckte kanalen över ryggraden var åt helsike för trång med skiton. Dessutom så låg den an för mycket mot sidorna av manken.

Så jag tog en POlyPad (tjoooooooockt schabrak för de som inte vet, jättetjockt). Och sen plockade jag ut inläggen ur skiton (och kapade dem lite i framkant), sydde fleeceöverdrag till dem, så jag fickd et avstånd jag ville över ryggen. Sen har jag fäst flecceöverdragen på Polypaden, och så i med inläggen. Satte plasthakar i framkant på padden, som sitter i nivå med D-ringarna på sadeln, och fäster dem i varandra, på så sätt ligger allt där det ska OCH det trillar aldrig nånsin ner över manken eller liknande.

Han har alltså TJOCK polypad mellan inlägg och rygg. Och han har en precis lagom bred torr kanal längs ryggraden.

Här finns bilder, sen bilderna togs har jag dock 'kapat av' inläggen i framkant så de är lodrätta och inte svängda framåt.

http://hem.passagen.se/visenz/padd.htm

Kan ta bilder på färdigsadlad häst om någon vill se? (Det blir dock inte förrän måndag, jobbar mitt 48 h helgpass med start from i em)

Jag vill dock INTE ha något såpass tunt som ett vanligt schbrak under, med tanke på att skitofodralet är ganska vadderat.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 826
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Veterinärfoder till frisk hund?
  • Valp 2025