Egna företagare

lady_vip

Trådstartare
Det måste finnas ett helt gäng! Jag skulle gärna vilja ha lite insyn och få veta att det inte är omöjligt, då detta är något jag funderar över dagligen.

Hur länge har ni håller på?
Vilken bransch?
Vad gjorde att ni startade?
Vad är det som gör att det fungerar?

Har ni fått hjälp på något sätt? Finansiering?

Framförallt, har ni kul och trivs?

Jag är så nyfiken, funderar på om jag själv nånsin ska våga ta steget.
 
Familjeverksamhet sedan 2004.
Semesterboende med ridverksamhet.
Ett brinnande engagemang och en trötthet på annat förvärvsarbete som man inte själv kan styra över.
Ett brinnande engagemang och målmedvetet arbete mot lönsamhet,

Investerat intjänade pengar från anställningar. Ingen annan finansiering.

Ja, oftast.
 
Hur länge har ni håller på?
Sedan 2007

Vilken bransch?
Lantbruk

Vad gjorde att ni startade?
Ett erbjudande där och då som aldrig skulle komma tillbaka. Efter det har förutsättningarna förändrats och jag har gjort vissa val men har fortfarande företag men med en annan inriktning inom lantbruk.

Vad är det som gör att det fungerar?
Det största är att jag har friheten (och ansvaret) att styra själv och tycker att det är roligt.

Har ni fått hjälp på något sätt? Finansiering?
När jag började 2007 blev jag beviljad ett startstöd som hjälpte till en del annars var det dubbelarbete och en dåres envishet som gällde ;)

Framförallt, har ni kul och trivs?
Ja!

Jag är så nyfiken, funderar på om jag själv nånsin ska våga ta steget.
Har du en idé som du tror på och viljan att satsa så säger jag "kör". :)
 
Hur länge har ni håller på?
12-13 år i branschen, mitt första företag registrerade jag... 2003? (Jag har haft två - det jag har nu och sedan ett jag hade i Storbritannien)

Vilken bransch?
Det som i Sverige kallas reklambranschen. Men jag jobbar inte främst med reklam.

Vad gjorde att ni startade?
Det gav mig först möjligheter att bygga på mitt CV, samt att jag trivs mycket bra med projektarbete och att ha en valmöjlighet gällande uppdrag, arbetstider mm.

Vad är det som gör att det fungerar?
Jag har haft mycket stor tur (och lite skicklighet ;) ) med mitt kundflöde varvat med hel- och deltidsanställningar.

Har ni fått hjälp på något sätt? Finansiering?
Det skulle väl ha varit hjälp att köpa min första dator isåfall... Och självklart kunder och vänner som valt att rekommendera mig för uppdrag. Kolleger och samarbetspartners som varit generösa med sin kunskap.

Jag har ett enskilt företag och inga extra kostnader förutom hårdvara då jag jobbar hemifrån eller på plats hos kund.

Framförallt, har ni kul och trivs?
Jadå :) vill gärna byta inrikting så småningom då jag börjar tröttna på typen arbeten jag gör, men företagsupplägget känns fortfarande toppen!
 
Hur länge har ni hållit på?
Sedan 2008.

Vilken bransch?
Geolog inom prospektering (malmletning).

Vad gjorde att ni startade?
Arbetslös efter vikariat (inom en annan bransch).

Vad är det som gör att det fungerar?
Jag har haft tur.

Har ni fått hjälp på något sätt? Finansiering?
Endast starta eget-bidrag. Jag behöver inte så mycket utrustning och mycket av det jag behövde hade jag redan (lupp, hammare, ryggsäck mm). Behövs det dyrare utrustning tillhandahåller min uppdragsgivare det som tex XRF (röntgendiffraktometer).

Bokföringen sköter jag själv (enskild firma) eftersom jag lärde mig enklare bokföring på lantbruksskolan. Det är sällan så mycket att bokföra så det blir billigast att göra det själv.

Framförallt, har ni kul och trivs?
Det är kul och jag trivs men visst är det osäkert, speciellt som min bransch är väldigt konjunkturberoende.

Jag är så nyfiken, funderar på om jag själv nånsin ska våga ta steget.
Glöm inte heller att man mycket väl kan ha en anställning och ett företag på sidan av (så länge det inte är en konkurrerande verksamhet). Det är ett bra sätt att prova på, speciellt om man är osäker på om det kommer att gå att försörja sig på företaget.
 
Kolla efter nyföretagarcentrum där du bor, man brukar kunna få någon timme gratis rådgivning. Kan vara bra att få bolla tankar och ideer som är specifika för dig med någon som är inriktad på nyföretagande :)

Man får en timmes gratis rådgivning till att börja med, och behöver man mer så får man det med. Man får hjälp med precis det man själv önskar att bolla affärsidén, att hitta affärsmodeller, vad som måste göras rent praktiskt osv Alla rådgivare har själva egna företag, och rådgivningen är självklart konfidentiell. Detta gör att det dessutom finns ett stort nätverk rådgivare emellan, eftersom de själva verkar i olika branscher. Det går bra att boka rådgivning även om man inte bestämt sig för att starta företag.

/Warg, rådgivare på Nyföretagarcentrum
 
Hej!

Hur länge har ni håller på? Sedan i december 2013
Vilken bransch? miljökonsult (miljöanpassar verksamheter)
Vad gjorde att ni startade? tröttnade på chefer som inte följer kvalitetsrutinerna, ville ha prestationsbaserad lön, ville bestämma själv
Vad är det som gör att det fungerar? det kommer ständigt in nya uppdrag= nya pengar. Kunder är det viktigaste av allt.

Har ni fått hjälp på något sätt? Finansiering? starta eget bidrag från arbetssförmedlingen. Coach genom ALMI/Nyföretagarcentrums mentorprogram, jättebra. Medlem i ett kvinnligt nätverk som Business region Göteborg anordnar. MÅnga egna kundkontakter efter 15 år som anställd konsult. Med i många andra nätverk. Nätverk är det viktigaste av allt!

Framförallt, har ni kul och trivs? jag trivs utmärkt, mår jättebra, tillräckligt bra inkomst

Jag är så nyfiken, funderar på om jag själv nånsin ska våga ta steget. Lycka till! Det är inte så farligt om det inte går vägen, då är det ju bara att söka ett vanligt jobb/anställning igen. Det viktiga är ju att se tidigt när det inte fungerar och lägga av i rätt tid, så att man inte får stora skulder. Om man inte provar vet man ju inte hur det går. Det viktigaste är att du har kunder/ uppdrag redan från första dagen. Kanske kan du smyga igång verksamheten, jobba deltid på ditt nuvarande företag, starta i liten skala och skala upp? Nyföretagarcentrum är jättebra och det finns jättemånga andra bra stöd för nyföretagare. Kolla i kommunen där du bor.
Rapportera
 
Det måste finnas ett helt gäng! Jag skulle gärna vilja ha lite insyn och få veta att det inte är omöjligt, då detta är något jag funderar över dagligen.

Hur länge har ni håller på?
Vilken bransch?
Vad gjorde att ni startade?
Vad är det som gör att det fungerar?

Har ni fått hjälp på något sätt? Finansiering?

Framförallt, har ni kul och trivs?

Jag är så nyfiken, funderar på om jag själv nånsin ska våga ta steget.

Åh, vad jag blir sugen när jag läser dina frågor! Jag vill också starta mitt eget någon dag. Jag kommer absolut följa denna tråd!

Men ett dilemma jag har, det är att jag redan älskar det arbete jag har. Jag kan inte tänka mig ett bättre eller roligare jobb, men det är svårt att kombinera med egenföretagande.

Dels för att jag garanterat skulle konkurrera med det jag gör redan (det är det område jag gillar och ev skulle ha framgång i), men också för att mitt jobb kräver bra mycket mer än heltid för att det skall bli så bra som jag vill.

Men nu skall jag läsa vidare och insupa alla tips. Vad kan man hitta på om man redan arbetar drygt 55 h/vecka?

Det här med att ha verksamhet med något man gillar (som @sjoberga beskriver), låter väldigt roligt - men hur skulle man hinna det med en vanlig anställning?
 
Tack för alla svar!

Fortsatte läsa på ännu mer i söndagskväll och kom fram till att det finns en del bidrag om man är lite smart.
Nu bygger min tanke på att jag dels kan arbeta deltid någon annanstans i uppstartsfasen, vilket gör att jag måste byta jobb. Sen bygger det också på att vi tar över fastigheten som är tänkt (arv). Skulle tro att detta tar minst 3 år, så jag får läsa på så mycket som möjligt under tiden. Fast jag vill ju såklart dra igång nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 870
Senast: SiZo
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 550
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Zpunk
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 943
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp