Induktionshäll och att inte se bra

Jag gissar att de båda nog är lite runda i botten. Tycker det är konstigt eftersom de har varit så "vingliga"/"snurriga" sedan jag köpte dem. Och för mig såg de helt normala ut?

Gjutjärnspannan är helt platt gissar jag, känns som det när man tar på den, är de så hemska som jag är rädd för? Eller kan det vara en av lösningarna?
Jag älskar gjutjärnspannor och använder aldrig någonting annat. Tycker inte om teflon. Tycker inte jag bränner fast. Men det är klart -att steka fisk tex fastnar lite men man kan ju behålla en teflon till det kanske om man inte vill att det fastnar alls.

Så de är inte hemska, de är helt underbara :) lättdiskade också, diska medan varm. Om den är bra kvalitet och tjock så ska den inte slå sig.
 
Handtagen på vanliga moderna gjutjärnsstekpannor blir inte varma såvitt jag märkt, vi har två.
På plättjärnet däremot blir handtaget varmt. Det beror på om handtaget är gjutet i ett med pannan eller inte tror jag, så kanske kan du fråga någon om det är samma metall eller olika.

Detta handtag tycker jag inte blir varmt om man inte ställer stekpannan i ugnen
Visa bifogad fil 120184

Har inte induktionshäll hemma så kan inte föreslå någonting där.
Jag har redan två gjutjärnsstekpannor. Deras handtag är samma material som pannorna. De blir varma, riktigt varma efter ett tag, men inte så varma som jag trodde först. Så det beror väl från panna till panna.
Jag har ju en grillpanna i gjutjärn och en stekpanna i gjutjärn och de är helt nya så tänker inte köpa nya :) Inflyttningspresent från ena sonen. Visserligen billiga från Rusta, men vad fasen, de duger väl? :D
 
Jag älskar gjutjärnspannor och använder aldrig någonting annat. Tycker inte om teflon. Tycker inte jag bränner fast. Men det är klart -att steka fisk tex fastnar lite men man kan ju behålla en teflon till det kanske om man inte vill att det fastnar alls.

Så de är inte hemska, de är helt underbara :) lättdiskade också, diska medan varm. Om den är bra kvalitet och tjock så ska den inte slå sig.
Ja tycker det bränner fast lite, tex när jag steker potatis osv.
 
Ah jo, iofs, men den delen av stekt potatis är ju så god :)
Det är möjligt, men det är inte så kul när det sitter fast i pannan, vilket jag ser som ett större problem än knaprig potatis. Svårt att få bort upplever jag, i jämförelse med teflon.
 
Olja in väl, se till att pannan är varm innan du steker något och diska inte med diskmedel.
Har lite svårt med olja in biten, vettetusan om det gör till eller ifrån ibland...., kan vara det. Men pannan är varm innan jag steker i alla fall och jag diskar inte med diskmedel så i alla fall två rätt av tre :D
 
Har lite svårt med olja in biten, vettetusan om det gör till eller ifrån ibland...., kan vara det. Men pannan är varm innan jag steker i alla fall och jag diskar inte med diskmedel så i alla fall två rätt av tre :D
Om du söker på värmeskydd för stekpanna så får du upp flera olika varianter på värmeskydd för just handtaget så du slipper oroa dig för att bränna dig av den anledningen. De är ofta rätt färglada med så det kanske också kan hjälpa på något vis?
 
Det är möjligt, men det är inte så kul när det sitter fast i pannan, vilket jag ser som ett större problem än knaprig potatis. Svårt att få bort upplever jag, i jämförelse med teflon.
ok, skrapar med metallstekspaden felvänd så lossnar det och kan serveras med potatisen :)
Plaststekspade i gjutjärn blir lite svårt och klunsigt.

Sedan när man diskar kan man vända på diskborsten med, den brukar ha en kant som går att skrapa med.
 
ok, skrapar med metallstekspaden felvänd så lossnar det och kan serveras med potatisen :)
Plaststekspade i gjutjärn blir lite svårt och klunsigt.

Sedan när man diskar kan man vända på diskborsten med, den brukar ha en kant som går att skrapa med.
Inser att jag är för försiktig.... vill ju inte repa... eh! :D Kanske ska tänka lite om här känner jag! :D
 
Om du söker på värmeskydd för stekpanna så får du upp flera olika varianter på värmeskydd för just handtaget så du slipper oroa dig för att bränna dig av den anledningen. De är ofta rätt färglada med så det kanske också kan hjälpa på något vis?
Ja fick tips tidigare i tråden! Visste inte att det fanns, riktigt smart ju! Bra tänkt med färg för det är något jag tänkt på. Stekpannorna är svarta och hällen är svarta, blir liksom inga kontraster där, så kanske en sådan för att vägleda lite!
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 838
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 868
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·
Träning Vi går rakt på sak: Jag, eller rättare sagt min häst, har stora problem och efter en olycka i lördags tycker folk att jag ska ta bort...
Svar
14
· Visningar
2 063
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jag gpr sönder
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp