Egna grimskaft!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare snuttis_linsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 174
S

snuttis_linsan

Någon som vet hur man knåpar ihop ett eget grimskaft?! Skulle vara kul att kunna göra egna lite personligare :banana:

Gärna bilder och förklaringar!...

Sv: Egna grimskaft!?

Har köpt X antal meter bommulsrep och sedan tar man hakar från gamla grimskaft. Voila! Mjuka, sköna grimskaft i den längd man önskar.

Dock inte så kreaktivt :p

Du ska splitsa. Det är lätt, men inte så enkelt att förklara. Du tar och löser upp repet en bit i änden så att du får 3 delar. Trä på haken och sen ska varje repända in genom en del av repet. Där den första kommer ut ska nästa in och så vidare. Sen hoppar du över ett varv och gör likadant igen. Splitsa flera varv så att det håller ordentligt. Förklaringen blev inte så lätt att förstå ser jag. Hoppas någon har bilder åt dig. Då är det lättare att förstå principen.

Jag splitsar ofta egna grimskaft. De blir lagom långa, lagom tjocka och med stabila hakar i den modell jag trivs bäst med.

Goggla så finns det bra beskrivningar på hur man splitsar!

Jag har gjort ett eget grimskaft en gång i tiden, måste vara tio år sedan nu. Köpte sånt rep till båtar med kevlarförstärkning eller något liknande. Hittade en BGB-hake, knöt repet i en knut runt ringen, tejpade fast den lilla änden mot resten av repet och Voilá, ett grimskaft som stått pall för allting! Tror aldrig det kommer paja.

Summan av kardemumman, man måste inte vara så snablans händig, bara flink med tejp och snöre...

Härligt ska söka på google efter bilder . Det är nog kanske svårt att förklara :angel:

nejdå, läs igen ;)

Jag har gjort ett eget grimskaft en gång i tiden, måste vara tio år sedan nu. Köpte sånt rep till båtar med kevlarförstärkning eller något liknande. Hittade en BGB-hake, knöt repet i en knut runt ringen, tejpade fast den lilla änden mot resten av repet och Voilá, ett grimskaft som stått pall för allting! Tror aldrig det kommer paja.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Fritid Idag blev jag med husvagn! En gammal Kabe från 1981, som förvaltats väl och är i gott originalskick. Så det är ytskikt mm som ska... 2 3
Svar
41
· Visningar
1 529
Senast: vilde
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 243
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka