Egna tyglar på ridskolan?

Terja

Trådstartare
Flytta tråden om den ligger fel!

Tror ni man blir idiotförklarad om man har med sig egna tyglar till ridskoleridningen?

Man har ju ändå sina favorittyglar...

Sist jag red så hade hästen ribbade tyglar med stoppar (tror det heter så). Dessa var så trasiga och gamla att jag de bara gled i mina händer. Försökte rida med och utan handskar, hålla tyglarna korrekt men det funkade inte. :(
Vet att en korrekt hand är det viktigaste men det gick bara inte!

Sv: Egna tyglar på ridskolan?

Jag tror absolut inte det är några problem! Det är väl bara att byta tyglarna, jag tror inte ens någon kommer lägga märke till det :)
Hu ja, när man ser konditionen på vissa av ridskolehästarnas tyglar här blir man mörkrädd. Det handlar ju trots allt om säkerhet också!

på min ridskola är det många som tar med egna träns och benskydd till sin favorithäst :crazy: så du kan nog lungt ta med dig egna tyglar ;)

Hade en dam i min ridskolegrupp som tvunget skulle ha sin egen sadel:smirk:
Min ridlärare suckade lite men valde ut en häst som sadeln passade på.
Så att ta med egna tyglar ser jag väl inte som ett större problem!

En i gruppen innan mig har sin egen sadel med sig. Undrar om hon bryr sig mer om sin ända än om hästen... ???

Självklart kan du ta med dig egna tyglar till ridskolan, fast du bör fråga ridläraren om det är ok först. Dessutom bör du tala om för ridläraren att utrustningen är trasig, det är inte alltid de har koll på sådant och det är ju lätt att byta ut ett par trasiga tyglar. Var inte rädd för att fråga och ställa krav på ridskolan, man går ju där för att lära sig och betalar ofta ganska mycket för kunskapen.

Klart du ska ta med dej dina tyglar.. skulle jag ha gjort.. hatar att rida med värvinstyglar (stavning?)

Äh, jag hade egna stigbyglar ett tag ;) Gick så bra så.
Det gör ju inget för hästen om du byter tyglar.

Tack för alla svar!

Nu ska jag bara hitta mig ett par till ett normalt pris då jag bara rider en gång i veckan.

Vill gärna ha gummivävribbstyglar utan stoppar. Finns det någon annanstans förutom på h**ze?

Gummivävribb är ju gummivävtyglar med stoppar. Gummivävtyglar har jag inte sett på något annat ställe tyvärr, men de på den affären du nämnde är väldigt bra och billiga..

Aha då är det gummivävda tyglar jag vill ha. Tack för hjälpen!
:)

finns väl på h**ks också både i island altså med snabbknäppen så är det kanske lättare att byta=)

Men eftersom snabbknäppen har en annan inverkan i bettet är det inte direkt lämpligt att byta till om man byter ofta som i TS fall. Man kan ju förstås köpa tyglarna och byta spännen om man tycker om dem, men det är lättare att sätta dit snabbknäppen än att göra vanlig knäppning av det...

strunta i vad andra tycker ;) Visst kan du göra de, bara inte tyglarna blir för korta/långa :D

Äh, här kör vi eget träns, egna schabrak, benskydd, lindor osv. ;) Så länge allt är rätt anpassat så är det helt okej.

same same. Knappast några problem för TS att ha egna tyglar så länge ridskolans kommer tillbaka på efter passet.

Aha då är det gummivävda tyglar jag vill ha. Tack för hjälpen!
:)
Uuuhh, är du säker? Just såna är de man vill undvika tycker jag haha. Skrittade en kort runda på långa tyglar med såna, och fick typ sår i händerna. :crazy:

Men ett par tunna, mjuka och "klibbiga" kalvskinnstyglar däremot. :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 001
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 745
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 502
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 525
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jane Austen eller Jane Eyre
  • Eurovision 2025
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur