Tänkte se till att börja klara stegmålet på 10.000 steg. Det har varit tungt att ens komma igång med träningen så då släppte jag stegmålet. Gymmet kändes som prioritet då. Det kostar en förmögenhet, 70 € per månad plus någon extra tränaravgift 2 ggr årligen på en större summa. Inte fysiskt utan mentalt.

Är man en soffpotatis så tar det emot att ändra soffsittandet till träning.
 
Det var precis så jobbigt och besvärligt som befarat. "Du måste ta i" "Längre bak osv. Skulle göra en övning där man drog i rep samtidigt som man skulle stå på en balansbräda🤣Instruktören insåg också att det inte gick. Fick inte till det ens utan bräda.

Jag såg väl döende ut för hon frågade hela tiden hur jag kände mig.

Bad henne visa crosstrainern också. Tuff maskin.

Sen frågade jag om upplägget. Hon missförstod mig och trodde jag frågade om antalet reps men jag undrade om jag förväntades köra både cirkel och dessa maskiner plus cardion.

Så det är väl upp till mig. Dagsformen kanske får avgöra.

Hon ville boka en uppföljningstermin men där så jag att jag vill avvakta. Måste få ta det i min takt.
.
 
Mitt gym ska byta cirkelträningsmaskiner och nu ska det komma något som heter egym. Och då blir det ett uppehåll på nästan 2 veckor suck. Ja, det finns andra maskiner och Ja, det finns grupp pass. Men jag vill inte ha någon förändring ju. Vill inte. Men det är ju bara att acceptera och prova lite hemska grupp pass. Jag har provat några grupp pass men det var för svårt. Jag är för klumpig. Nya maskiner känner jag mig inte trygg med. Där tränar alla vältränade fitnesstyper så dit vill jag inte. Skulle bli katten bland hermelinerna bland dem.

Så är det någon som känner till konceptet egym? Hur svårt det att lära sig?
(Inte svar på din fråga, men alla är klumpiga i början på gruppass, om de inte typ dansat jazzdans el dyl)
Byt till Friskis nästa år? Om det inte blir bra? Men det kanske inte finns där du bor.
 
Senast ändrad:
(Inte svar på din fråga, men alla är klumpiga i början på gruppass, om de inte typ dansat jazzdans el dyl)
Byt till Friskis nästa år? Om det inte blir bra? Men det kanske inte finns där du bor.
Friskis finns tyvärr inte i min stad. Det lär finnas i Berlin men det är lite långt bort.
 
Väckarklockan har gått sönder så jag åkte till Mediamarkt för att köpa en ny. Men det fanns bara en massa väderstationsvarianter. Jag vill ha en med väckarljus. Får leta på nätet.

Köpte mat istället. Dålig plan. 23 grader varmt och jag som hade tänkt träna. Fick åka hem med maten och tänkte "hoppas jag inte åker i onödan. Det var lockande att stanna hemma.

Väl framme vid gymmet hittar jag inte inpasseringsbandet. Där gick luften ur mig. Ja, man kan låna band men e-gymmet är ju programmerat på mitt band så ett låneband hade inte gett så mycket.

Sov bara 2,5 timme i natt så jag åkte hem och på mig på spikmattan istället.
 
Väckarklockan har gått sönder så jag åkte till Mediamarkt för att köpa en ny. Men det fanns bara en massa väderstationsvarianter. Jag vill ha en med väckarljus. Får leta på nätet.

Köpte mat istället. Dålig plan. 23 grader varmt och jag som hade tänkt träna. Fick åka hem med maten och tänkte "hoppas jag inte åker i onödan. Det var lockande att stanna hemma.

Väl framme vid gymmet hittar jag inte inpasseringsbandet. Där gick luften ur mig. Ja, man kan låna band men e-gymmet är ju programmerat på mitt band så ett låneband hade inte gett så mycket.

Sov bara 2,5 timme i natt så jag åkte hem och på mig på spikmattan istället.

Låter som rätt beslut att vila, man kommer inte långt med så lite sömn 💕
 
Klarade inte riktigt två av övningarna. Det kändes orimligt tungt. Är lite osäker på hur man ställer in vikten. Tränaren satte lägsta vikt på mitt schema men det finns lite osäkerhet med inställningarna. En övning, den där man ska balansera på en vippbräda och dra i rep kunde jag inte göra. Repet var inte på plats och jag var för feg för att gå och fråga någon.

När jag körde cirkeln var tränaren där och invigde en ny person. Han frågade mig hur många reps jag kunde göra på maskinen men han frågade så komplicerat så jag förstod först inte frågan. Maskinen är inställd på 20 reps så jag har ju kört på det. Men han undrade om jag kunde öka och Ja, nu kan jag det. Träningen ger resultat. Mitt knä har inte gjort ont nu på många veckor så det är ju verkligen ett kvitto på att träningen hjälper. Det har tagit lång tid men nu har jag ett bra resultat. Så otroligt skönt.
 
Suck. Gjorde en kroppsscan och det var en katastrof. Alla värden har försämrats. Och jag tränar minst 3 ggr i veckan. Plus är att jag inte längre vaknar av smärtor i knät men annars har allt mätbart blivit sämre. Tack liksom. Har tränar cirkel varje gång och har höjt vikterna. Jag har lagt till ytterligare maskiner. Jag försöker äta rätt.
 
Fick nya övningar. Tränaren ställde in en vikt och jag kunde inte rubba handtagen. Inte en chans...Tränaren minskade lite och det gick fortfarande inte. Nu ställde hon in på lägsta möjliga vikt och då kunde jag. Snacka om demotiverande.
 
Fick nya övningar. Tränaren ställde in en vikt och jag kunde inte rubba handtagen. Inte en chans...Tränaren minskade lite och det gick fortfarande inte. Nu ställde hon in på lägsta möjliga vikt och då kunde jag. Snacka om demotiverande.
Du har ökat i de övningar du gjort och du har märkt att det påverkar din vardagsfunktionalitet till det bättre. Det är alltid det som är det viktigaste.
 
Fick nya övningar. Tränaren ställde in en vikt och jag kunde inte rubba handtagen. Inte en chans...Tränaren minskade lite och det gick fortfarande inte. Nu ställde hon in på lägsta möjliga vikt och då kunde jag. Snacka om demotiverande.
Nu har vi också fått E-gym, var på introduktion idag. Reagerade på att du skrev nya övningar och att tränaren ställde in vikten. Det gör ju maskinen? Och har du inte haft alla maskiner med i din plan? I alla fall hos oss, det är 8 st tror jag (kan räkna i morgon) i träningsrundan som man ska göra 2 varv i sen har vi 10 individuella maskiner, de ingår inte i cirkeln, de kan man lägga till om man vill, varav 5-6 är "nya" och finns inte med i cirkeln.

Jag fick i alla fall idag göra inställningar, man skulle på varje maskin ta i så mycket man kunde 3 ggr, sen räknar maskinen ut ett medelvärde på min maxstyrka och från basis av det vilken vikt jag ska träna med. Efter 6 veckor, utvärderar sen maskinen och justerar vikterna. Tränaren ställde inte in en enda vikt.
 
Jag har varit på introduktion av egym. Det verkar som ett riktigt enkelt och effektivt upplägg! Man får en personlig profil kopplad till ett armband och gör en första testrunda för att kalibrera systemet efter ens styrkenivå för respektive maskin. Sen kommer det ihåg den så att man aldrig behöver lägga tid på att ställa in maskinerna innan man kan börja köra, utan det är bara att blippa armbandet. Jättesmidigt! De har också en display som visar i vilken takt man ska göra rörelserna. Känns som riktigt bra stöd för gymmare som inte vill gräva ner sig i detaljer. :)
Väcker tråden igen för att jag plötsligt har fått feeling och börjat besöka det gymmet igen! Tre gånger hittills, inklusive repetitionsintro. Jag är SÅ mycket svagare nu än när jag tränade för några år sedan men jag lyckas hittills med att känna mig duktig för att jag alls dyker upp och testar lite. Extremt mycket bättre än att fortsätta sitta fast i soffan ju.

Hur går det för dig, @alazzi?
 
Kan berätta att jag nu varit där så ofta att jag fick testa min styrka igen. @alazzi sa du fick lägre vikter? Det fick jag med. Men det är ju så att egym kör med reguljärt motstånd och negativt motstånd och det växlar. Dvs runda 1 reguljär belastning (vet inte hur många ggr, men kanske det var drygt 1 månad i alla fall a 3 ggr/v i genomsnitt), sen växlar man till runda 2 negativ belastning (som jag är inne i nu, få se nör det växlar igen) och så byts det hela tiden efter x antal ggr man nyttjat egym.

Vet inte om du ens fattar min taffliga förklaring 🙈 men det kan mkt väl vara varför vikterna blev lättare. I negativ belastning hjälper maskinen till åt ena hållet = mindre vikt, men istället är du mer vikt åt andra hållet. I reguljär belastning har du samma vikt åt båda hållen.
 
Nu har vi också fått E-gym, var på introduktion idag. Reagerade på att du skrev nya övningar och att tränaren ställde in vikten. Det gör ju maskinen? Och har du inte haft alla maskiner med i din plan? I alla fall hos oss, det är 8 st tror jag (kan räkna i morgon) i träningsrundan som man ska göra 2 varv i sen har vi 10 individuella maskiner, de ingår inte i cirkeln, de kan man lägga till om man vill, varav 5-6 är "nya" och finns inte med i cirkeln.

Jag fick i alla fall idag göra inställningar, man skulle på varje maskin ta i så mycket man kunde 3 ggr, sen räknar maskinen ut ett medelvärde på min maxstyrka och från basis av det vilken vikt jag ska träna med. Efter 6 veckor, utvärderar sen maskinen och justerar vikterna. Tränaren ställde inte in en enda vikt.
Jag har uttryckt mig slarvigt. De nya övningarna var ute bland övriga maskiner. På egymmet är det 8 olika maskiner.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 014
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 597
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 473
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp