Ehrlichios

A

aker

Min häst har fått konstaterat ehrlichios med värdet 1:320 vilket tydligen är högt...har varit inne här och läst de andra trådarna om symtomen. Min häst hade de typiska symtomen, varannandagshälta, trött och stel, ville ej böja sig i höger varv osv. han är nu behandlad i 7 dagar med penicillin. Min fråga är nu till er andra som haft erhlichios på era hästar, har de blivit BRA ?????? Har skrittat min häst nu i en vecka efter avslutad behandling och de första dagarna var han pigg men idag var han som en urvriden disktrasa......många säger ju att vissa hästar aldrig blir ok igen....Snälla svara, brukar de bli helt återställda från denna hemska infektion???? Mvh aker
 
Oj, oj, oj. Din stackare... Erlichios är min största skräck! Min häst hade det och jag behandlade. Tyvärr blev hon aldrig riktigt som hon skulle så jag fortsatte att kolla upp henne. Det följde ett år av behandling av diverse kotledsinflammationer m.m. Jag vet ju inte om allt hängde på erlichian, men jag tror att det hade samband. Efter att ha läst andra trådar här på Buke så är jag ännu mer övertygad, för det är många fler än jag vars hästar har fortsatt med kotledsinflammationer. Min häst hade bara 1:40 (minsta värdet), men som sagt var så blev hon inte bra endå. Efter ett år gav både jag och veterinären i Helsingborg upp. Min häst tappade allt hopp. Hon ville tillslut inte ens ut och skritta på långa tyglar i skogen och hon stod bara i hagen och hängde. Och hon led, det syntes. När behandlingarna då inte fungerade fanns det tyvärr bara en utväg för henne...

Många säger ju att hästarna kan bli friska, jag provred tom en sådan häst när jag tittade på ny (det är ett år sedan jag var tvungen att ta bort henne) och de sa att hästen var helt frisk, men snacka om stel häst... Jag har även träffat på andra hästar som fortfarande håller på och "tappar bakdelen" m.m. Så min uppfattning är att hästarna inte blir friska, för jag upplever det som att de blir stela och konstiga och att detta tyvärr aldrig rättar till sig.

Usch detta var ett himla negativt svar till dig, men det är min uppfattning. Det finns kanske någon annan som har lyckligare upplevelser med erlichian än vad jag har.

Hoppas din häst blir frisk!
Mvh Lotta
 
Min häst hade erlichios för två år sedan, blev behandlad och bra. Han är återställd och inte stel, däremot var han lite snubblig i början av igångsättningen.

Det finns så många olika åsikter om denna sjukdom. Vissa menar att en häst kan ha ett högt titer-tal utan att visa några direkta symptom, och att man bara behandlar mot rörelsemönstret och inte sjukdomen.

Det jag har hört är att en viktig faktor är tydligen när man upptäcker sjukdomen. En häst kan gå väldigt länge med det utan att man märker ngt, och då kan det sätta sig på leder och immunförsvar. Speciellt om hästen går på bete, och man inte är där när febertoppen är osv.
Märker man däremot sjukdomen i det akuta skedet och sätter in en behandling snabbt är tydligen chanserna större till ett fullt tillfrisknande.

Det är en fruktansvärd sjukdom och jag önskar att det fanns ngt mot skiten, men det är väl bara att fortsätta hoppas.
 
Vår ponny fick ehrlichias konstaterat i oktober förra året med en titer med 1:160. Hon hade oregelbunden feber och var stel och konstig. Behandling med antibiotika i sju dar. Vila över vintern och vi satte igång henne i mars i år. Hon gick jättefint!! Var med på sin första hopptävling och fick rosett på clear round. Sen började hon tjura, gick emot högerskänklen hela tiden och började konstra. Tog nya prov, titer = 1:640, ny antibiotikabehandling. Började skritta henne i juli. Hon var jättemjuk och fin. Rätt som det var började hon tjura igen. Bets och sparkade när man borstade höger sida och förökte kratsa hovarna. Vänster sida gick bra. Hade via vet kontakt med uppsala och de sa att vi skulle ge henne "butta". Hon fick det i tre veckor och smärtan gav med sig, bara för att återkomma igen. Vi lät ta en massa nya prover som nu är är på analys hon hon äter "butta" igen för att inte ha ont.
Ja, där står vi med vår ehlichiasponny och lider med henne.
Får se vad proven säger, eventuellt blir det klinik. Jag vet inte hur mycket man ska krångla med dem innan man ger upp, men hon är bara fem år och jättehärlig!!!! Så vi hoppas ett tag till.
Ehrlichias är nog en riktigt knepig infektion som man önskade att ingen häst skulle få genomlida!!!
Mvh Kerstin
 
hejsan! vilka hemska erfarenheter alla verkar ha.
Lider med alla som har fått denna infektion på sina hästar.
Min ponny konstaterades ehrlichios vid nyår i år. (strax efter).
till saken hör att min ponny aldrig har varit som nån annan .alla teorier bryter hon.*speciell*
o även på detta område.
med en titer på 1:160 tror ja d va.. höga iaf.
Hon fick yrselkänningar.. alltid varit som en dröm att köra i trailer men helt plötsligt klarade hon inte av inbromsningar (verkade yr). sen kom krustorna på ena frambenet o hältan.
dom försvann så småning ommen i samma veva fick hon kotsenskidan inflammerad. vet ej om d har med ehrlichiosen o göra.
hon fick iaf vila hela sommaren (2 månader ungefär) o gick utan skor då hon va lite trasig i hovarna.(inte pga. ehrlichian). Hon blev stelare o stelare o va till slut halt i bara skritt.
besökte klinik o behandlades i kotorna fram o ena framknäet.
reds igångpå hösten o gick kalas tills hon en dag stod där halt.(rörelsestöring).
d va då vi tog proverna.
hon behandlades med tetracyklin (pencillin biter väl inte på ehrlichios elle???) utan ska väl va nån annan antibiotika. men behandlingen funkade inte eftersom "bakterierna" låg latenta just då.
men sen har hon inte haft nå problem direkt.
E hur glad som helst o skuttar runti hagen. e dock halt på ena frambenet men d e samma ben somhon hade kotsenskidsinfl. på o e fortfarande gallig vid kotskensidan(ärrvävnad) så vet inteom d beror på ehrlichiosen.
hon e nu dräktig o lever loppan som sagt.
har aldrig haft febertoppar o aldrig varit spec. stel.o inte reagerat på borstning so vissa skrev. utan d tycker hon e helmysigt.
som du märker så skiljer sej min ponny från dom andra men hon har hög titer.
E dåliga forskningar på ämnet och d e bara o vänta. ska tas 2 prov. först föro se om hästen har d o sen se om dom e aktiva innan man behandlar.. d missade vi.
dessutom e behandlingen riskfylld oxå eftersom den slår ut tarmfloran.
hoppas att din häst blir bra o finns här för frågor.
 
Min valack är behandlad för erlichios. hade gått med det latent länge, och med symptom (KRAFTIGA) i ett halvår. Behandlades i 7 dagar på klinik.

Var som en ny häst när han kom hem från klinik, och glädjetårarna rann på matte som annars är hemskt osentimental =)

Han var dock lite stel, så han fick Opticorten (kortison) tabletter i 10 dagar.

Sen dess har han varit HELT fräsch från erlichosen eller erlichiosrelaterade sjudommar (han har haft en ögoninfl, och två ledinflammationer, som dock uan tvivel härstammar från den fula rtgförändring vi hittade i ena hasen vid besök för en dryg vecka sedan *ledsen matte*)

Men som sagt, han blev HELT återställd från erlichiosen. Och veterinärerna trodde inte det faktiskt, de tyckte det var otroligt att han blivit så fräsch (han gick ren på böjprov ett år efteråt och fick bara beröm rakt av).

Men de kan vara lite stela och tagna direkt efter. Låt det ta lite tid så blir säkert pållen glad och pigg igen *peppar*

det FINNS fall som inte svarar, och vanligt brukar då vara att symptomen inte ger sig eller återkommer väldigts nart, ffa ledinflammationerna. Men de ALLRA; ALLRA flesta blir HELT återställda!
 
Min häst jag har haft sedan i Juni har haft Ehrlichios, dock inte när jag har ägt henne...
Det visade sig endast genom att hon vägrade hoppa.
Hon är helt frisk nu!
 
Jag har haft ett halvblod som fick erlichias. Han hade titer 1:5120, och så hade han väldigt lågt blodvärde.
Det visade sig som att han tappade gnistan lite, och så började han bete sig konstigt vid hoppning. Han lixom ålade sig fram till hindret, stannade till framför, och sen försökte han hoppa över ändå! Precis som han inte SÅG ordentligt!

Blev behandlad på klinik i en vecka. Sedan tog det ganska lång tid innan blodvärdet gick upp igen. Men när det var ok, så sattes han igång försiktigt.

Var hur pigg och fräsch som helst, och blev HELT återställd efteråt! :)

LYCKA TILL med din häst!
 
Nyfiken fråga, men generellt brukar man inte mäta "högre" än till 1:640 för det är tillräckligt hög titer. Men det händer alltså att man fortsätter mäta högre? *nyfiken* Var analyserades provet (om du vet det).

Man mäter ju hur många gånger man kan späda blodet och fortfarande hitta antikroppar (något förenklat). och titern dubblas för varje gång. 1:40 är första värde, sen 1:80, 1:160, 1:320 och 1:640. Över 1:640 brukar man som sagt generellt inte mäta, det räcker liksom, det är en hög titer redan. Men nästa värde om man fortsätter blir 1:1280, sen 1:2650, 1:5120 och 1:10240.

men som sagt, generellt så mäter man till 1:640 och i provsvaret står då < 1:640, dvs 1:640 och högre.
 
Min häst hade detta för ett år sedan. Det upptäcktes direkt (hög feber, 41.7 som mest :eek:) så han fick snabbt pencillinbehandling. Jag har inte märkt några symptom efter detta, det är väl bara att hoppas på att det inte kommer något senare... Men det verkar som att man kan ha tur så att de blir återställda.
 
Jag kan bara skriva vad jag har varit med om. Min äldsta häst drabbades av ehrlichios för några år sedan. Värderna sjunk så han behandlades aldrig. Ca 2 år senare kom det tillbaka, och han behandlades denna gång på djurklink. Det tog väldigt långt tid för honom att återhämta sig efter behandlingen. Det var veckor jag trodde jag skulle ge upp att se min trötta och hängiga häst. Men idag är han jättepigg och samma gamla levnadsglada häst. Så det jag lärt mig är att man får njuta och värdesätta de dagar man har tillsammans, för ens vän kan vara sjuk imorgon eller frisk resterande delar av livet.
 
Vad bra att du kunde redogöra för hur de räknar ut titerna.
Det har jag funderat på hela tiden och vår vet kunde inte svara. Tack för denna information!! Fungerar det likadant med Borelia?
Mvh Kerstin
 
Mitt sto hade höga febertoppar (över 40.5), fyra dagar i sträck och telefonstolpar till ben (inte vanligt på araber precis). Proverna kom tillbaka negativa, men vi behandlade ändå, tyvärr bara i tre dagar för så gjorde man då (-98). Sedan tog vi nya prover några veckor efter (minns inte exakt) och DÅ hade hon HÖGA titrar (har tyvärr inte kvar resultatet, man är ju dum, dum, dum! :o) Efter det blev hon frisk från Erlichios-symptomen, men de återkom igen år 2000. Min häst har sedan dess haft återkommande ledinflammationer som inte blir bättre i längden av varken vila eller behandlingar med tuppkam/kortison. De senaste gångerna vi har testat för Erlichios har hon inte haft några titrar heller, så då kan man inte behandla för det igen heller, tyvärr...
Nu är hon under igångsättning igen, för miljardte gången i ordningen, helt förutsättningslöst denna gång. Blir hon inte betydligt bättre innan nästa sommar så närmar vi oss den dagen då jag känner mig tvingad att låta henne somna in. Senast vi satte igång henne så skrittade jag i ett HALVÅR och efter två veckor med lite trav inblandat så var hon halt igen...Med kotledsinflammationer på tre av fyra ben. :cry:

Hoppas det går bättre för dig med din häst.
 
Det här med kotledsinflammationer, kan det alltså också vara pga av ehrlichias??
Vår ponny är inte halt utan lite stel och har ont när man tar på henne, på höger sida mest på bakdelen och vill inte lyfta varken fram eller bakbenen. Men inte svullen någonstans. Jag undrar hur mycket som kan härledas just till ehrlichias??
Mvh Kerstin
 
Med andra ord så har vår ponny en infektion. Han har 1:160 och jag i mitt dumma enfald trodde att det var mindre än 1:40 där ser man. Ska ta mig ett snack med veterinären som kommer ut på fredag. Hans enda symptom är huvudskakningarna. :(
 
Titrar o spädnings-steg...

Man kan fortsätta att späda, och se hur länge det är positivt. Så gör man på människotitrar i alla fall!

Det beror på labbets intresse och tid, och givetvis om man har nytta av att veta hur hög titer det egentligen är.
Det är ett arbetskrävande, manuellt, jobb, så därför nöjer man sig ibland med att späda till en viss nivå, men inte längre.

(Jag randade mig på viruslab o baktlab våren 03, för humanprover alltså)
 
Min häst behandlades för erlichios dels när jag köpte henne, då hade hon 1:640 eller högre...

Innan dess behandlades hon också hos fd ägarna 2 år tidigare, då hade hon 1:160.

Behandlades 5 dagar, veterinären kom till stallet och sprutade.

Min häst var som en ny häst efter behandlingen och har ni hållt sig frisk i 2 år! Jag vet många hästar som repat sig helt från erlichios men känner tyvärr till nåt enstaka fall där hästen aldrig blev bra, men det var många år sedan.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 293
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 151
Senast: valley
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 870
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp