EHV-1, kan de få det igen?

Bukefalos 30 år!

Anonym456

Trådstartare
Hejsan
Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är 13 fick EHV-1 för 7 år sedan så väldigt länge sen men var rätt allvarligt och hon kämpade men inte fått så mycket info ang hur hon va då bara att det satte sig i korset och hon efter det fått en nervskada där. Kan hon bli smittad igen? Kan det bli så allvarligt igen, har hundra frågor men de mesta är väl kan hon få det igen, vissa säger de blir immuna men fått höra olika. Kollar här annars hör jag av mig till vet och kollar vad de säger. Mvh

Hejsan
Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är 13 fick EHV-1 för 7 år sedan så väldigt länge sen men var rätt allvarligt och hon kämpade men inte fått så mycket info ang hur hon va då bara att det satte sig i korset och hon efter det fått en nervskada där. Kan hon bli smittad igen? Kan det bli så allvarligt igen, har hundra frågor men de mesta är väl kan hon få det igen, vissa säger de blir immuna men fått höra olika. Kollar här annars hör jag av mig till vet och kollar vad de säger. Mvh
Enligt SVA kan de återinfekteras. Virus som ligger latent kan också återaktiveras. https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/virusabort-ehv-1-hos-hast/#VetContentx4

Japp, det är ett herpesvirus (samma släkt av virus som ger munsår hos människa osv), det lägger sig latent och kan "blossa upp" igen vid tex stress eller annan utlösande faktor. SVA-länken du fått ovan är jättebra!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka