Ej SKK reggad, konsekvenser?

Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Väntade mig den här typen av svar också...:grin

Men då vet jag. Då får vi se om det är värt det för att få en tik eller om jag tar en hane från Polen.

Bara en sak...
Du vet att Polen inte är rabiesfritt. Så du inte tror du kan ta in den inom den sk 3-månadersgränsen...
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Tack för utförligt svar, starcastle. :)

SKK och FCI erkänner inte UKC, inte ISWS och SKK erkänner inte raser som inte är erkända av rätt kennelklubb i ursprungslandet. Även om jag tar in en Slovenskreggad Silken så spelar det alltså ingen roll. Slovenien är inte ursprungslandet.

http://www.silken.windhound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=63&Itemid=108

Och när det gäller försäkringsbolagen verkar dom enbart bry sig om SKK, andra kennelorganisationer är inte intressanta. En ras som är erkänd i FCI kan man ju som regel få erkänd av SKK så SKK o FCI blir liksom lite samma sak här.


Det är onekligen så att SKK har en oerhörd särställning. På ett sätt förstår jag försäkringsbolagen, de kan kanske inte sitta och titta och bedöma varenda ras, enkelt att använda ett färdigt register naturligtvis. Men samtidigt... det är som att man är "rädd" för allt som inte finns inom SKK:s ramar (inte bara i försäkringsvärlden menar jag då).

---

TS, hoppas du kommer fram till ett beslut du känner dig nöjd med. :)
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Det här är inte menat som kritik till er som väljer en ras utanför SKK, utan snarare en uppriktig och intresserad fråga.

Varför väljer man en ras som inte (ännu) är godkänd av SKK? Det verkar ju innebära en hel del extrajobb och hinder på vägen, som att ha blandras fast kanske ännu "värre" eftersom man trots allt har en dyr hund med stamtavla osv, men ändå är utestängd från vissa ställen och så vidare. SKK har ju närmare 300 raser i sitt register - och då är alla varianter av olika raser som finns ändå räknade som en enda.

Som sagt, jag är nyfiken på vad det är som gör att man "står ut med" det där lilla extra - vad är det man letar efter och vad är det ni har hittat i just er ras som inte finns hos de SKK-registrerade?

(Kanske skulle frågan ha haft en egen tråd, men jag misstänkte att moderator tycker den hör till denna så jag skrev här. Hoppas det är ok!)
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Det är en SKK godkänd ras. Nu har jag fått lite flyt och faktiskt hittat en tik att ta hem från Polen istället för denna som var född i Sverige.
Vad jag förstår ska det inte vara några problem att SKK regga en import så länge den har pass, full stamtavla och alla papper i ordning?
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Det är en SKK godkänd ras

Ja då var det verkligen bra att tacka nej till den valpen, någonting är ju fel om de inte får regga valpar i SKK när rasen är godkänd. Fick du något rakt svar från uppfödaren om varför de inte gick att regga?
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Det är en SKK godkänd ras. Nu har jag fått lite flyt och faktiskt hittat en tik att ta hem från Polen istället för denna som var född i Sverige.
Vad jag förstår ska det inte vara några problem att SKK regga en import så länge den har pass, full stamtavla och alla papper i ordning?

Fler än jag som blir mega-nyfiken om vad för kul ras det är;)
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Bara en sak...
Du vet att Polen inte är rabiesfritt. Så du inte tror du kan ta in den inom den sk 3-månadersgränsen...

Det här står på jordbruksverkets hemsida angående att ta in hundvalp från annat EU-land.

Det här gäller för att föra in hundvalpar, kattungar och illervalpar

  • Djuret ska vara id-märkt med mikrochip (ISO-standard).
    Rabiesvaccination eller avmaskning krävs inte.
  • Djur som kommer från EU ska ha ett sällskapsdjurpass med sig där legitimerad veterinär fyllt i id-numret.
  • Djur som kommer från ett så kallat tredje land (dvs. ett land utanför EU) ska istället ha ett veterinärintg utfärdat av officiell veterinär på Jordbruksverkets blankett E9.163. Du beställer intygsblanketter på www.jordbruksverket.se/resameddjur.
  • Djuret ska ha Jordbruksverkets tillstånd med sig.
  • Djuret är yngre än 3 månader (90 dagar) vid införseln.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Fast man måste läsa texten i sin helhet. Ovanför det du har saxat från JBV:s sida så står det:

Jordbruksverket kan bevilja tillstånd att permanent föra in djur som är yngre än tre månader från länder som är fria från rabies. Se listan över rabiesfria länder till höger.

Listan över rabiesfria länder:
http://www.jordbruksverket.se/amnes...frialander.4.6f9b86741329df6fab480001322.html

Annars måste man vänta till dess att valpen har kunnat vaccineras mot rabies.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

För mig är svaret väldigt enkelt. SKK är inte viktigt för mig.

Jag hade totalt 5 Borzoier under 15 år och var övertygad om att det var den ultimata rasen.

Under tiden hittade jag Silken Windhounds och var involverad i rasens tidiga år utan att ha en egen, på den tiden var det karantän från USA och jag hade inte råd.

Inte förrän 1998 köpte jag mina egna första importer.

Den första kvällen när jag kommit hem från Arlanda med mina nya importer och hade dom i köket tillsammans med den enda Borzoi jag hade kvar, då ställde hela min varelse en fråga som jag frågat mig ända sedan dess:

Varför har jag slösat bort hela 15 år med hund på helt fel hundras?

För mig är helt enkelt Silkens det som verkligen är den ultimata hundrasen. För mig.

Jag lever varje dag, 365 dagar om året med mina hundar.

Om jag skulle ha valt bort Silkens för SKK, vad har då SKK att erbjuda mig?

Jo, det närmaste dom kan komma min ultimata ras är Borzoi. Inget fel på Borzoi, det är inte det, men jag skulle varje dag för resten av mina hundägande dagar i livet känna att jag hade det som var "second best", inte det som för mig är bäst.

Och vad får jag i utbyte? Jo, jag kan ställa ut inom SKK/FCI och tävla LC och köra kapp med mina SKK-reggade hundar.

För mig är inte det värt ett skvatt i jämförelse med ett liv med mina älskade Silken Windhounds...

Jag har hund för att jag älskar att leva med hund. Inte för att springa vänstervarv ett par helger om året eller tävla i performancesporter.
Det skulle vara grädde på moset men är totalt oväsentligt i jämförelse med möjligheten att leva, verkligen leva, med Silkens.

När jag importerade mina första Silkens och därmed introducerade rasen till Europa skulle jag inte kunna föda upp Silkens och vara medlem i SKK p g a grundreglerna.

Så jag slutade betala medlemsavgiften och gick därmed ur SKK.
I god tid innan jag tog min första valpkull!

Jag har inget emot SKK eller deras regler och jag har aldrig beklagat mig.
Men det fanns inget att vinna på att stanna kvar som medlem av SKK och garanterat bli anmäld till disciplinnämnden för blandrasavel.

Det var ett högst medvetet val, jag föredrog Silken Windhounds framför vad SKK kan erbjuda mig och valet var lätt:laugh:

År 2004 sökte jag och fick dispens hos SKK att föda upp Silkens. I och med att dom då var erkända av Slovenien, en kennelklubb som ingår i FCI, så betraktade inte SKK Silkens som blandras.

Däremot var dom inte beredda på att erkänna rasen (vilket jag aldrig bad om heller...) men enligt SKK's protokoll UKK nr 4, 2004, har medlem av SKK dispens att föda upp Silken Windhounds.

I och med det gick jag in i SKK igen, per omgående och har varit medlem ända sen dess. Även om Silkens inte är erkända av dom:D

Jag ser liksom inget motsatsförhållande här. Jag tycker att det är på sin plats att man som uppfödare är medlem av SKK, OM så är möjligt.
Och nu blev det ju möjligt, alltså gick jag med.

Att ha Silken Windhounds, att vara med i utvecklingen av denna ras och att dagligen delta i hela den internationella Silken Windhound communityn, det har varit mitt livs stora projekt de senaste 20 åren och kommer att vara mitt livs stora projekt så länge jag orkar och har hälsan.

I am sorry, men ur mitt perspektiv är det SKK har att komma med i utbyte mot detta så futtigt så det finns inte ens på kartan som alternativ.
Inte för mig.

För den som hittar sin ultimata ras inom SKK/FCI och därmed får full tillgång till allt som SKK därmed erbjuder så kan jag bara gratulera.

Jag hittade min ultimata ras utanför SKK's hägn och har inte ångrat mig en enda dag.

Men så är inte klubbtillhörigheten det väsentliga för mig, det är hundarna och rasens innersta väsen som är väsentligt för min del.
Allt annat är sekundärt.

Jag har hittat rätt. Och mer kan man väl inte begära här i livet?
:love:






Det här är inte menat som kritik till er som väljer en ras utanför SKK, utan snarare en uppriktig och intresserad fråga.

Varför väljer man en ras som inte (ännu) är godkänd av SKK? Det verkar ju innebära en hel del extrajobb och hinder på vägen, som att ha blandras fast kanske ännu "värre" eftersom man trots allt har en dyr hund med stamtavla osv, men ändå är utestängd från vissa ställen och så vidare. SKK har ju närmare 300 raser i sitt register - och då är alla varianter av olika raser som finns ändå räknade som en enda.

Som sagt, jag är nyfiken på vad det är som gör att man "står ut med" det där lilla extra - vad är det man letar efter och vad är det ni har hittat i just er ras som inte finns hos de SKK-registrerade?

(Kanske skulle frågan ha haft en egen tråd, men jag misstänkte att moderator tycker den hör till denna så jag skrev här. Hoppas det är ok!)
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

*kl*
Hur blir det med försäkring när hunden är importerad? Måste man göra en ny besiktning eller räcker det med ett hälsointyg från (i detta fall) Polen?
Hon jag pratat med sade att det inte behövs om hunden är under 2 år. Alltså går den att försäkra som vanligt?
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Ja det känns ju ganska naturligt att man föder upp för jakt eftersom det är en jakthund?

Ang försäkring. Jag har bara importerat 8 veckorsvalp men då fick jag göra en besiktning hemma som jag skickade till Agria. Hunden kan inte heller försäkras för fullt inköpsbelopp innan den blivit inreggad i SKK utan under en övergångsperiod kommer den stå försäkrad för beloppet som är max för blandraser.

Hur gammal kommer hunden vara när du tar in den? Tänk på att du kan få vissa reservationer om hunden är över fyra (? tror jag det är) månader när den försäkras.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Konstigt min import från Österrike är försäkrad i Folksam, honom fick jag försäkra direkt för inköpspriset utan veterinärbesiktning. Han var 11 veckor när jag tog in honom i Sverige.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Konstigt min import från Österrike är försäkrad i Folksam, honom fick jag försäkra direkt för inköpspriset utan veterinärbesiktning. Han var 11 veckor när jag tog in honom i Sverige.

Försäkringsbolagen har säkert olika/egna regler..
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Ungersk Vizsla är rasen :) Ganska ovanlig i Sverige och de få uppfödare som finns föder bara upp för jakt.

Sånt gör mig så jäkla förbannad, så jag borde inte ens skriva. Men du vet väl då att det ändå är få vizsla i landet som öht duger till jakt just för att folk som inte är intresserade av jakt köper dem och sedan avlar vidare på jaktmässigt skräp..?

Jag menar, varför ska du köpa en jakthund om du inte ska jaga? För att de är vackra..?? Köp en RR då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 037
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 766
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 729
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp