Ej SKK reggad, konsekvenser?

Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Sånt gör mig så jäkla förbannad, så jag borde inte ens skriva. Men du vet väl då att det ändå är få vizsla i landet som öht duger till jakt just för att folk som inte är intresserade av jakt köper dem och sedan avlar vidare på jaktmässigt skräp..?

Jag menar, varför ska du köpa en jakthund om du inte ska jaga? För att de är vackra..?? Köp en RR då.

Kan faktiskt inte annat än hålla med. När man letar hundras borde man först och främst kolla vad man kommer erbjuda hunden för liv, därefter kolla vilka egenskaper hunden bör ha för att älska just det livet och sedan leta efter raser som har just de egenskaperna... Allt annat är ju bara att vara elak framförallt mot hunden man köper. Att uppfödare sedan säljer hundar till folk som inte är intresserade av att aktivera hunden på "rätt sätt" är ju också förjäkligt trist. (Samtidigt vet jag att vissa valpköpare kan vara duktiga på att luras och att man inte ska skylla allt på uppfödarna).
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Ungersk Vizsla är rasen :) Ganska ovanlig i Sverige och de få uppfödare som finns föder bara upp för jakt.

Aha - har en kompis med en vizla (ej till jakt - men väl till viltspår). Hon har även RR, så det verkar vara någon gemensam faktor där :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Tack för ditt utförliga svar!!
Måste bara kommentera: du skriver verkligen på ett sätt som gör att i alla fall jag förstår precis hur du menar :)
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Jag håller också med, blir väldigt ledsen av sånt... :( Utpräglade jakthundar ska JAGAS med - viltspår lite då och då räcker inte!

Är man rädd om rasen inser man att hur vacker och trevlig den än är så är det inte rätt hund för en själv, och man letar vidare men har alltid en speciell plats i sitt hjärta för just den rasen. Kommer man inte över det så börjar man helt enkelt jaga, engagerar sig i rasföreningen osv - då kan man ha en Vizsla, en weimaraner, en finnspets eller vad det nu är man vill ha. Inte annars.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

kl

Och jag undrar varför man köper från Polen istället för ursprungslandet :confused:

Dobbis/ som är i det landet flera gånger om året.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

kl

Och jag undrar varför man köper från Polen istället för ursprungslandet :confused:

Dobbis/ som är i det landet flera gånger om året.

Kanske för det inte finns vad man vill ha där? Eller för de kan vara lika bra eller bättre i ett annat land..


Jag skulle själv inte köpa hund från min ras land, tycker inte de har något bra där..
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

*kl*

Som svar på tidigare frågor varför inte alltid de 300 raser som redan finns duger. Min nuvarande hund är i högsta grad SKK-reggad, men även jag skulle kunna tänka mig att hoppa över det kravet för en viss ras, och även i mitt fall gäller det Silken Windhound. Motsvarigheten finns helt enkelt inte inom SKK. Jag har varit intresserad av Silkens ganska länge och besökte starcastle redan i slutet på 90-talet(?) för att titta på hennes dåvarande hundar.
Det blev en schäfer istället för mig när det väl blev hund, men nästa kanske blir något annat?
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Kanske för det inte finns vad man vill ha där? Eller för de kan vara lika bra eller bättre i ett annat land..

Fast när det gäller vizsla så har de riktigt bra hundar i Ungern, som sig bör. Polen däremot har de senaste åren blivit något nytt USA när det gäller utställningsavlade fågelhundar, samma med min ras.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Tack för att någon annan också har sett det - har funderat på vart alla dessa överpälsade knasigt byggda münstrar kommer ifrån - Polen...

*kl*
Avelsunderlaget i Sverige för Ungersk Vizsla är väldigt litet. Det finns egentligen högst ett par/tre kennlar som avlar på hundar som går att använda - resten är tyvärr mer eller mindre sällskapsvarianten om man ska se på hur de "ska" vara. Rasklubben arbetar hårt med att få upp dem ur "lattjolajban-träsket" och jag blir lite ledsen när det inte går ut till gemene man. Det är en jakthund. Köp en pinscher om du vill ha något korthårigt - eller en RR. Eller varför inte köpa en vuxen omplacering? Vet att uppfödarna med jämna mellanrum får sälja hundar som inte når upp till de avelskrav de satt (för lite jaktlust, vattenpassion m.m.).
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Är inte sugen på en rhodesian.
Vizslan är en jakthund ( precis som väääldigt många andra sällskapdhundar idag...) men vizslan har bra mycket mindre präglad jaktinstingt än vissa andra raser.
Jag vill ha en aktiv hund, inget litet fluff fluff att bära runt på.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Finns ju många aktiva hundraser som för den sakens skulle inte är avlade för att jaga :confused:
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Vad vill du använda din hund till då? Vad är det som gör att du absolut vill ha en vizsla trots att du inte är intresserad av jakt?
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Vad vill du använda din hund till då? Vad är det som gör att du absolut vill ha en vizsla trots att du inte är intresserad av jakt?

Vad är det som gör den till en olämplig ras?? Så otroligt trist med folk som bara tror att hundar kan användas till en viss sak.
Jag har erfarenhet av många olika raser/rasgrupper.
Har umgåtts med vizsla helt utan problem trots att den inte jagade öht.
Den passar mig storlekmässigt och temperamentmässigt. Det är en frisk ras. Punkt.
Det räcker för mig. visst kan jag köpa en annan ras men jag förstår inte varför. Har hittat vettig uppfödare

. Jag har valt ut en valp och allt är klart.
Sorry!
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Vad är det som gör den till en olämplig ras?? Så otroligt trist med folk som bara tror att hundar kan användas till en viss sak.

Nej.. Jag påstår inte att den bara kan användas till en viss sak. Jag påstår att du gör rasen en otjänst genom att köpa en för att ha som sällskap. Har du läst senaste RAS-enkäten för rasen? Vet du hur många som faktiskt startas på jaktprov varje år? Vet du varför vorstehklubben är rasklubb för rasen?

Jag äger själv en ras som man "vänt" från "har inte tillräckligt med jakt för att fungera som jakthund" till "kompetent allroundjakthund". Lady_vip har en ras som är på väg ner i sällskapsträsket... Vet du hur lång den resan tillbaka till jakthund är? Dessutom är det inget som garanterar att du inte får den där jakthunden som borde gå i avel, men som skrotar runt hemma hos dig. Avelsbasen är såpass snäv att alla hundar i rasen borde utvärderas och se om de för rasen framåt. Sällskapsägare gör den processen oändligt mycket svårare. Köp dig en äldre hund som inte duger till jakt/avel så gör du rasen en tjänst.

Helt ärligt, ingen agility i världen kan väga upp att få arbeta med det man är född till:

375650_397951716921032_1613377895_n.jpg
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Vad är det som gör den till en olämplig ras?? Så otroligt trist med folk som bara tror att hundar kan användas till en viss sak.
Jag har erfarenhet av många olika raser/rasgrupper.
Har umgåtts med vizsla helt utan problem trots att den inte jagade öht.
Den passar mig storlekmässigt och temperamentmässigt. Det är en frisk ras. Punkt.
Det räcker för mig. visst kan jag köpa en annan ras men jag förstår inte varför. Har hittat vettig uppfödare

. Jag har valt ut en valp och allt är klart.
Sorry!

Därför många raser blir "förstörda" För köpare tycker att de måste inte alls användas det de är till för. Sen hänger de oseriösa uppfödare på för att få sälja.
Är man inte mer mån om rasen än så :(
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Om du vill ha en hund att träna lydnad med, brukar jaktraserna inte vara de mest lämpade. Jag får en känsla av att du vill ha en aktiv, snygg, frisk hund som kan och vill hänga med på det mesta - men det kan du hitta i andra raser, som INTE är jakthundar. Finns det någon som tränar och tävlar lydnad med en Pointer? En Stövare? Drever? Setter? Jo, jag har själv tävlat lydnad med en Gordon Setter, men det var väl inte helt ... optimalt.....

Jag känner några som haft samma tänk och som köpt Husky - och gråtit blod på apellplanen när det bara inte fungerat. Trots både vilja och skicklighet. Och som haft enorma problem med hundar som sticker till skogs.......
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 038
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 767
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 729
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp