"Ej testat på djur"

Man visste inte om de missgynnades av tambin, det var osäkert och olika forskningsrapporter har kommit fram till olika saker i frågan. Vissa att det inte verkar vara någon påverkan överhuvudtaget och andra att det kan vara viss påverkan nära ett tamt bisamhälle.

De missgynnades av vårt nuvarande odlingslandskap framför allt.

Ja? Det var vad jag skrev, att det kan vara så att de missgynnas. Man vet inte. Men vilda bin är viktiga och de gynnas i alla fall inte vilket får mig att välja bort honung och försöka undvika bivax. Jag svarade på en uppmaning om att vi skulle använda mycket honung, vilket är en konstig inställning om man är rädd om bina.
 
Man kan hålla sig till att lösa sådant som de bevisligen missgynnas av.
Honungsbin var inte ens med säkerhet ett hot.
Om det hade varit ett hot så borde det ju redan ha märkts med tanke på hur länge som människor har odlat bin.
Nedgången av vilda bin var enligt din skrift ett ganska så nytt fenomen.

Nej, det är inte säkert att honungsbin är ett hot. Men var och en gör vad en kan. Jag undviker för att det kan vara negativt för de vilda bina, men se finns det såklart massa andra saker att göra också.

Det märkliga var ju att du tyckte att en ska använda massa honung för vi behöver bin, men vi behöver vilda bin. Och de gynnas inte av honungsbina och det finns t.o.m. risk för att de missgynnas.
 
Det märkliga var ju att du tyckte att en ska använda massa honung för vi behöver bin, men vi behöver vilda bin. Och de gynnas inte av honungsbina och det finns t.o.m. risk för att de missgynnas.
Honungsbin är nödvändiga för att säkra våra skördar av mat för människor.
Nödvändiga alltså. Det fungerar inte utan.

Att riskera brist på mat för något som kan missgynna vilda bin, alltså man vet inte säkert hur det förhåller sig, en ganska så missriktad välmening.
Med tanke på att det funnits honungsbin så oerhört länge så verkar risken i princip obefintlig.
Det är odlingslandskapet som är problemet.
 
Om massdöden av tambin fortsätter i samma takt som de dött som flugor det senaste decenniet eller så, så får vi själva knata runt med fjädervippor/penslar o pollinera blommor o annat för hand, vilket delvis görs redan idag i stora områden i Kina. De exemplen jag läst handlar om äppelodlingar i industriell skala.
 
En liten ekologisk biodling påverkar inte vilda bin i samma utsträckning som stora konventionella biodlingar som använder kemiska medel för att bekämpa tex varroa. Kemiska medel leder till resistens hos varroa (ett kvalster).
En biodling med 20 eller fler kupor på ett och samma ställe påverkar övriga insekter i omgivningen mer än vad ett par kupor hemma i en trädgård gör.
Ett par kupor gynnar den lokala floran vilket gör att pollineringen ökar och det är positivt även för de vilda bina.

Att gynna mindre biodlare är inte negativt för vilda bin på något vis, speciellt inte om det är nordiska bin (som är utrotningshotad och samma sort som våra vilda bin här i Sverige).
 
Honungsbin är nödvändiga för att säkra våra skördar av mat för människor.
Nödvändiga alltså. Det fungerar inte utan.

Att riskera brist på mat för något som kan missgynna vilda bin, alltså man vet inte säkert hur det förhåller sig, en ganska så missriktad välmening.
Med tanke på att det funnits honungsbin så oerhört länge så verkar risken i princip obefintlig.
Det är odlingslandskapet som är problemet.
Och så kan man tydligen ha tex sälg i trädgården på våren för tidiga humlor och bin. (Jag hade ett helt humlebo i min Lavedel i höstas :D). Kanske ska läsa på lite om vad som kan gynna bina mer.

(Brukar helst köpa honung från vänner eller på torget eller, om i affären, från Botaniskas kupor. Använder ett par tre burkar om året.)
 
Vi har massor med fruktträd.
Körsbär blommar tidigt.
Körsbär har jag, men det mår för taskigt, får se om det överlevde vintern så ska jag övergöda det så snart jag kan på våren (har ännu inte räknat ut hur tidigt jag kan göra det) och se om eländet blir bättre.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
924
Senast: sjoberga
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 635
Senast: Lobelia
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 480
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 150
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp