"Ej testat på djur"

Vingklipper man bin? :crazy: jag brukar köpa ekohonung och nöjer mig där. Tänker att det borde vara bättre i alla fall. Vad skillnaden är just med bin vet jag inte men känner väl att honung är en så liten del av min kost att den är ganska nedprioriterad gällande etiska undersökningar. Honung i teet när man är förkyld är väl ungefär vad jag använder. Tror inte jag skulle rädda många individer på att hoppa över det jämfört med allt annat jag stoppar i mig men absolut intressant att se. Då gör man ju ytterligare research och väger plus och minus mot varandra nästa gång man använder varan.

Ja men jag kan inte svara på hur vanligt det är, om det är mer regel än undantag eller tvärtom. Det är alltså drottningen som klipps.
 
Vingklipper man bin? :crazy: jag brukar köpa ekohonung och nöjer mig där. Tänker att det borde vara bättre i alla fall. Vad skillnaden är just med bin vet jag inte men känner väl att honung är en så liten del av min kost att den är ganska nedprioriterad gällande etiska undersökningar. Honung i teet när man är förkyld är väl ungefär vad jag använder. Tror inte jag skulle rädda många individer på att hoppa över det jämfört med allt annat jag stoppar i mig men absolut intressant att se. Då gör man ju ytterligare research och väger plus och minus mot varandra nästa gång man använder varan.
Ja drottningen. Köp dock hellre svensk honung än eko om du inte hittar eko-svensk när du handlar :)
 
Vingklipper man bin? :crazy: jag brukar köpa ekohonung och nöjer mig där. Tänker att det borde vara bättre i alla fall. Vad skillnaden är just med bin vet jag inte men känner väl att honung är en så liten del av min kost att den är ganska nedprioriterad gällande etiska undersökningar. Honung i teet när man är förkyld är väl ungefär vad jag använder. Tror inte jag skulle rädda många individer på att hoppa över det jämfört med allt annat jag stoppar i mig men absolut intressant att se. Då gör man ju ytterligare research och väger plus och minus mot varandra nästa gång man använder varan.
En del vingklipper drottningen för att hon inte ska svärma.

Våra bin får både svärma och drottningen får ha vingarna kvar. Bäst är att gynna nån mindre biodlare än att köpa på affären.
 
En del vingklipper drottningen för att hon inte ska svärma.

Våra bin får både svärma och drottningen får ha vingarna kvar. Bäst är att gynna nån mindre biodlare än att köpa på affären.
Ja, såklart men de typ 2 burkarna om året, om ens det, är inget jag ännu orkat lägga energi på att söka efter på det viset. Kommer jag över någonstans så visst men annars, mja :p
 
Vet inte? Vilket märke? Jag tycker det är svårt att hitta läppbalsam som inte innehåller bivax och inte heller ricinolja (verkar ha någon allergi mot det). Naked lips hade ett men det var värdelöst.
Provat Lushs bivaxfria? (Jag gillar den och har använt den i flera år.)
 
Använder inte smink så har inte det bekymret just där.
Använder tvål (sambon har gjort egen fast tvål som jag använder ibland, men tycker bättre om känslan av duschcreme), schampo, tandkräm, handcreme. Typ. Och där har jag inte kollat om det är testat eller ej.

Har ju en drös mediciner med och den ena innehåller tom ett protein som kommer från mus, hur det framställs vet jag dock inte. Men precis som med andra läkemedel har det såklart testats på djur.

Jag skulle faktiskt inte vilja använda ett preparat som inte genomgått ordentliga tester.

Fast ''genomgått ordentliga tester'' betyder inte per automatik att det måste testas på djur.
Utvecklas nya medel där man på ett mer effektivt sätt kan se ifall preparatet är bra för människor eller ej,
utan att blanda in djur i det.

Undviker hellre produkter och preparat så mycket som möjligt än att gynna en sån grym marknad.
Djur ska inte behöva lida för människans fåfänga!
 
Body Shop är inte testat på djur sägs det men L'oreal som äger Body Shop testar andra av sina märken på djur

Märken på bilden som ägs av företag som testar andra av sina märken på djur:

Nyx och Urban Decay ägs av L'oreal
Smashbox och Aveda ägs av Estee Lauder

De andra vet jag inte

Sen är det väl så att fastän ett företag inte säger att de testar på djur, kan vissa ingredienser som företaget använder vara testat - vilket t.om är ett måste i vissa länder. Gränsen och ''lagen'' gällande detta är så skev. Funkar inte om man inte gör någon internationell och gemensam lag gällande ämnet.
 
Fast ''genomgått ordentliga tester'' betyder inte per automatik att det måste testas på djur.
Utvecklas nya medel där man på ett mer effektivt sätt kan se ifall preparatet är bra för människor eller ej,
utan att blanda in djur i det.

Undviker hellre produkter och preparat så mycket som möjligt än att gynna en sån grym marknad.
Djur ska inte behöva lida för människans fåfänga!
Fåfänga håller jag med om, använder själv inte smink. Mediciner däremot tror jag fortfarande behöver testas på djur till en viss del. Hoppas dock det i framtiden kommer nåt sätt som kan ersätta det helt.
 
Sen är det väl så att fastän ett företag inte säger att de testar på djur, kan vissa ingredienser som företaget använder vara testat - vilket t.om är ett måste i vissa länder. Gränsen och ''lagen'' gällande detta är så skev. Funkar inte om man inte gör någon internationell och gemensam lag gällande ämnet.

Det är nog svårt att helt undvika ingredienser som testats på djur, det mesta är ju testat någon gång liksom.
 
Det är nog svårt att helt undvika ingredienser som testats på djur, det mesta är ju testat någon gång liksom.
Ja precis. Det man kan göra om man är emot djurtestat, är ju helt enkelt att man fortsätter stötta företag fri från sådant. Med hjälp av kunskapsspridning, bojkott, röster etc. så får man hoppas att fler företag/människor hakar på! :)
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
924
Senast: sjoberga
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 616
Senast: Lobelia
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 479
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 150
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp