ekipage för b-kort?

Elwan

Trådstartare
Är det möjligt att köra en häst på ett vanligt b-kort? Isf undrar jag rent konkret vilken typ av bil du har och släp. Jag funderar på det här med enhästars, hur pass prisvärt är det etc (eller inte?)

Sv: ekipage för b-kort?

Hade förut en Volvo 945 (fick ta 1560 på b) och ett släp på 1500 kg. Det fick lasta 860 kg har jag för mig (en Thule Trane). Gick utmärkt att köra en häst eller två mindre ponnyer :) Nu har jag en annan Volvo, V70I och den får också dra 1560 på b-kort. Har dock inget eget släp för tillfället.

Jag kör en Volvo 740 (kombi), som får dra 1440kg på B-kort. Transporten är en Kylinge Orion, med en lastvikt på ca 700kg. Jag har en fjordhäst som ligger precis under ponnymått, och har ett par hundra kg marginal.

Är det möjligt att köra en häst på ett vanligt b-kort? Isf undrar jag rent konkret vilken typ av bil du har och släp. Jag funderar på det här med enhästars, hur pass prisvärt är det etc (eller inte?)

De lite äldre volvobilarna får man dra sjukt mycket med på b-kort. Nu är jag inte bra på alla olika siffror vad de heter, men sedanbilarna får nog dra ännu mer än de gamla kombibilarna. Och med gamla menar jag 90-tal.

Även SAAB 9000 och SAAB 9-3 får dra hyfsat mycket på b-kort.

Ett tips är att kolla upp registreringsnumret på transportstyrelsen. Där står hur mkt du får dra med bilen.

Sen spelar det ju roll hur stor din häst är. Hur mkt väger den? Hur stor är den? Behöver du ett extra stort släp?
Om du klarar dig med enaxlat, så kan du ju nästan dra med vilken bil som helst, och ändå få lasta 600-700 kg. Men behöver du boggie, så behöver du kanske en totalvikt på 1500 kg, för att få lasta 700 kg.

En kollega till mig har en volvo v70 sedan, från typ mitten av 90-talet, den får han dra 1600 kg med på b-kort.

Men för att kunna svara bättre behöver vi nog veta hur tung och stor din häst är?

Jag har en Mercedes kombi ngt gammalt :p får dra 1360kg på b kort och släpet väger 1300kg, får lasta 760kg.
Är en enkelaxlad kylinge från 92.

Släp nr 2 väger 2400kg och det får ta 2 hästar, håller på att ta e kort så jag får dra det med ^_^.

Subaru Legacy (96) och Ume från 79 :D
Subban drar 1600 på B och släpet har en totalvikt på 1500kg, tvåaxlat :)

Min Saab 9-3 från 08 drar 1470 kg på B-kort.
Till det har vi ett BOJ typat till 1470 kg och lastar då 630 kg. Går än så länge så länge inte min kille planerar bli tung ;)

Jag har två normalstora hbl, en pensionär av den äldre modellen och säkert tyngre än den andra, yngre och lättare modellen. Själv har jag en skruttbil som jag inte vågar dra med, på gården finns en ny VW Amarok -men den får jag ju inte hänga på nåt på!
Så ska jag byta ut min skruttibangbang så vill jag ha något som jag med stor sannolikhet kan dra en häst med!

Jag har enhästars och är jättenöjd! Får lasta 750kg, totalvikt på 1300kg.

Jag har en Volvo 940 som har får dra 1550 kg med på B-kort. Jag har en enkelaxlad dalavagn från 80-talet som jag får lasta 670 kg i, totalvikt 1300 kg. Eftersom jag får dra så mycket på B-kort skulle det dock funka med lite större transport också, typ med totalvikt på 1500 kg.

Jag har en enhästars cheval gold one. Är jättenöjd med den. Den är lite bredare än vissa andra enhästars och det är gott om utrymme. Smidigt när man oftast åker själv med häst att man kan sadla och göra färdigt hästen i transporten.
Totalvikt 1300 och lastar 650kg.
Jag har aldrig dragit ett släp som ligger så stadigt efter bilen som den här. Trots att jag har kört en hel del olika transporter, både enaxlade och boggi.
Även vänner som lånar den tycker den är bra.
En lättare transport gör ju att det går åt mindre bränsle också;).(om jag jämför med de jag kört).
Jag har ju inte så stora hästar ca 155cm och max 500kg.
Blir ju lättare om man ska byta bil eftersom man har fler bilar att välja på.

Jag har en boggie, Värmlandsvagnen som jag drar med en Saab 9-3. Nu kommer jag inte håg exakt, men tror den har en totalvikt på 1440 (ev.1470) och får lasta runt 800 kg.

Det jag tyckte var viktigt var att det ska gå att typa upp den om jag tar B96 i framtiden, så jag slipper byta transport :)

Jag har en v70 D5a samt ett Böckmann Duo c, totalvikt på 1280, får lasta 470 kg. Som tur är så har jag en liten och lätt häst :-)

Har en Mitsubichi Outlander -06, fyrhjulsdrift, får dra 1430 på b-kort och en Star Safir 1400 kg med lastvikt 700kg så visst går det.

Ja, kör med Subaru Forester och Umesläp B45, får dra 1500 på b-kort med den. Har även dragit samma släp med Volvo 850, Jeep Cherokee och Landrover helt lagligt.

Kör en Toyota Corolla 06, får dra 1300kg
Värmlandsvagn 97 enaxlad (totalrenoverad) 1250 totalvikt lastvikt 600kr

Corollan puttrar på bra med släp trotts sin storlek så brukar alltid ha minsta ekipaget på tävlingsplatserna :p

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 121
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: cowgirl81
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 427
Senast: animalasia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 336
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka