Sv: Ekonomi

Har många kompisar som brännt alla pengar när de blivit 18, kläder, fester, bilar. Så har det vart slut.

En annan kompis föräldrar tog 3.500kr i hyra efter att han tog studenten. Inga konstiga pengar, sen när han ca 4 år senare skulle köpa sitt eget hus så fick han tillbaka alla pengar som föräldrarna satt in på ett sparkonto :bow:
Dessutom hade de ju sparat i sitt namn också, och de pengarna fick han också då.
 
Sv: Ekonomi

Det är ju definitivt lättare att dela en klumpsumma i antal barn än att riskera att ett barn gått minus p.g.a. en dålig fond.
 
Sv: Ekonomi

Är ju lite klurigt det där, få betala eventuell kapitalvinstskatt och utdelningsskatt när man som förälder ger barnet pengarna eller behöva en överförmyndare om det står i barnets namn och kommer över 200.000:-

Sen vet jag inte hur det funkar med ev studielån osv om man har mkt på banken? Kanske inte e nått sånt nu men hur ska man vet hur de ser ut om 20 år?

Studielån påverkas inte av hur mycket pengar föräldrarna har på banken, och det finns noll politisk vila från något riksdagsparti att se till att det blir så. Så den sannolikheten är liten.

*kl*

För vår del var det aldrig aktuellt att spara pengarna i barnets namn, vad ska en artonårig gymnasist som bor hemma med så mycket pengar till? Det vi tänker oss att pengarna ska användas till är handpenning till egen bostad efter avslutade studier, och det dröjer nog några år efter artonårsdagen innan man är där.

Just när man pluggat klart sitter man ju ofta lite knivigt till bostadsmässigt - man får inte bo i studentrum längre, hyresrätter finns inga, och man har visserligen förhoppningsvis jobb som gör att man kan ta lån, men har knappast lyckats spara ihop flera hundratusen under studietiden till handpenningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ekonomi

*kl*

Vi har helt gemensam ekonomi.

Ett lönekonto där alla pengar kommer in och där räkningarna betalas ifrån. Från det kontot förs det sedan över pengar till ett hästkonto, ett buffertkonto ("korttidsspar"), ett sparkonto för gemensamt sparande (och därifrån till högrisk resp. lågrisksparande av olika slag) och ett sparkonto för vårat barn (där del av pengarna investeras i olika former av hög/lågrisksparande och en del är "traditionellt").

Hästkontot (som enbart är mitt intresse men vi resonerar att alla pengar är våra pengar, inte "mitt och ditt") har jag valt att ha separat för att ha bättre koll. Nu kommer det in en statisk summa på det varje månad så kan utgifterna med veterinärräkningar etc pendla hur de vill.

Skulle vi av någon anledning skilja oss så delar vi rakt av på sparande etc, naturligtvis.

Vi har enbart pensionsspar separat.
 
Sv: Ekonomi

Kl

Vi har något mitt emellan skulle jag säga. Innan vi fick barn och jag gick på föräldraledighet så hade vi helt delad ekonomi, då vi delade lika på allt. Nu när vi har fått barn har det ju blivit lite annorlunda eftersom vi båda tycker ju att det är viktigare att spara föräldradagar än att jag ska kunna betala hälften av alla kostnader. Så helt naturligt så betalar sambon mer av våra kostnader nu. Dock så har ju jag hästarna som kostar och de tycker jag inte att sambon ska behöba betala något för, vare sig nu eller sen. För han har inte det minsta intresse för de.

Det funkar bra för oss, vi tjafsar inget om pengar.
 
Sv: Ekonomi

Vi har delad ekonomi, jag tjänar mest. Har någon ebb i kassan skjuter den andre till, vi betalar hälften var av egna räkningar, sen tar man hand om sina egna. Redovisar aldrig vad mina pengar går till, har fondspar till dottern dit jag för över pengar varje månad då jag har mer utrymme för detta än sambon.
 
Sv: Ekonomi

kl

Har gemensam ekonomi, haft det sedan vi flyttade i hop och inget ändrades när vi fick barn.
Jag betalar alla räkningar via mitt konto, då det mesta är registrerat där (autogiro, e-fakturor etc.). Sen betalar vi övriga utgifter efter hand, oftast den som har sitt betalkort med sig eller står närmast kassan :D
Vill ngn av oss ha ngt dyrare, som en ny tv tex. så diskuterar vi det först och ser hur ekonomin ser ut först.
Ingen av oss är några slösare eller storshoppare eller har några dyra hobbys, utan det mesta går till mat eller till ngt till dottern :laugh:

Har ett buffertkonto där vi "alltid"ska ha en fast summa pengar, som ska användas vid oförutsedda händelser (bilen går sönder etc.).
Sen har vi ett sparkonto där vi sparar till resa. Och ett sparkonto som vi använder om vi vill göra ngt roligt eller köpa ngt lite dyrare.

Och så har dottern ett eget konto dit både vi och far och morföräldrar sätter in pengar lite då och då.

Oftast kan vi sätta in pengar på alla dessa konton när månaden är slut. Sen vem av oss som gör det kvittar, de pengar som blir över sparas bara helt enkelt.
 
Sv: Ekonomi

Vi har var sitt lönekonto och ett gemensamt konto där vi betalar räkningar/sparar.
Sen har jag ett eget spar/betalkonto, samt konto till våra barn, där vi sparar en slant till dem varje månad.
Vi har aldrig bråkat om pengar, har aldrig haft någon pengabrist fast jag är föräldrarledig. Det går att vända på slantarna.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
882
Senast: Smulu
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 970
Senast: Elendil
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 737
Senast: Ava22
·
Relationer Jag bor med familj man och två barn i skolpliktsålder i Göteborg, träffen är i Dalarna en lördag i september. Med kalas så lär bli sent...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 047
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp