Ekonomisk ersättning ang trasiga täcken

Sv: Ekonomisk ersättning ang trasiga täcken

Har själv aft ihop min häst i hagen med en täckesmardör, den hästägaren upplyste mig att han var sådan innan de släpptes ihop och vill man ha dem i samma hage blir det tråd och nål. Skulle aldrig haft en tanke på att be henne ersätta. Men skulle jag inte ha vetat om det och fått täcke på täcke sönderslitet vete katten

Nej, jag tycker man får räkna med att täcken kan gå sönder, även om det är hagkompisen som orsakar att det går sönder. Men vet man att sin häst står med en täckesmarodör kanske man också ska köpa sig en upplaga börjestäcken för 400:-/täcket i stället för ett horseware som kostar fem gånger så mycket.

Egentligen är det väl något man får räkna med. Men om man har en täckesslaktare så tycker jag att det är täckesslaktarens ägares ansvar att inhandla såna produkter som finns att smörja in täckena med mot sådant.

En stallkompis hund bet sönder mitt bucastäcke, så det knappt var helt nånstans :D. Vet inte varför hunden fick damp på just mitt täcke, men ägaren insisterade på att ersätta det. Och jag sa då inte emot :smirk:.

går det sönder i hagen kan man ju oftast inte säga vems häst som har haft sönder det, om det inte bara är 2st hästar som går tillsammans men det är väl inte så vanligt. tycker att man får helt enkelt tåla det.
min häst hade verkligen ätit på en annans häst täcke en natt, någon som slarvat vid fodring så han kunde få tag i det från boxen o jag var väldigt irriterad över att jag skulle få ersätta det när nån annan slarvat, för dom visste om att min häst äter allt, verkligen allt, han kommer åt... det var ju lite surt men ändå

Ja, jag får i alla fall skylla mig själv om jag sätter ett nytt täcke på en av mina hästar och någon av de andra biter sönder det:angel:

Nej. Jag tycker inte det. Hästar är ju alltid hästar och det är inget man kan göra något åt.

Man får räkna med att täckena kan gå sönder när hästen går med
andra hästar så nej man ska inte begära ersättning.

Om hästen bara går ihop med en annan häst har jag tidigare inte tvekat att kräva ersättning. Vet en hästägare om att ens häst är en täckesslaktare så är det ju dens förbaskade skyldighet att upplysa oss andra om det och sätta hästen i en annan hage.
De gånger jag har kunnat bevisa det har jag krävt ersättning och de gånger skadan bara har hänt får man vackert laga och se glad ut.
Jag förstår inte varför man själv ska stå med kostnaderna när det är uppenbart vem som har gjort det.
En annan gång är det kanske min häst som har gjort det och då får jag stå för vad det kostar.

okej, men kräver du självrisken på försäkringen om din häst blir sparkad av en annan häst?

Liknande trådar

Övr. Barn Nu har topplocket gått här och jag behöver er hjälp och reda i om jag är orimlig eller inte. I början av mars gick ett pingisrack... 2
Svar
28
· Visningar
3 122
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 422
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 803
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka